Робоча ситуація дня: Вартість ліцензії в бухгалтерському та податковому обліку

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Комунальне підприємство придбало три ліцензії на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії вартістю 1218 грн. кожна строком на 5 років. Як правильно відобразити в бухгалтерському та податковому обліку отримані ліцензії? Як правильно відобразити списання їх вартості?

Комунальне підприємство придбало три ліцензії на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії вартістю 1218 грн. кожна строком на 5 років. Як правильно відобразити в бухгалтерському та податковому обліку отримані ліцензії? Як правильно відобразити списання їх вартості?

У бухгалтерському обліку ліцензії за умови їх відповідності критеріям визнання активів відображаються у складі інших нематеріальних активів. Критеріями нематеріального активу є відсутність матеріальної форми та можливість його ідентифікації (П(С)БО 8 «Нематеріальні активи»).
Відповідно до пункту 6 П(С)БО 8 придбаний або отриманий нематеріальний актив відображається в балансі, якщо є ймовірність одержання майбутніх економічних вигід, пов’язаних із його використанням, та його вартість може бути достовірно визначена.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Амортизація нематеріальних активів (крім права постійного користування земельною ділянкою) здійснюється протягом строку їх корисного використання, який встановлюється підприємством/установою (у розпорядчому акті) при визнанні цього об’єкта активом (п. 25 П(С)БО 8).
Таким чином, у бухгалтерському обліку комунальне підприємство амортизує протягом строку корисного використання придбані три ліцензії на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії вартістю 1218 грн. кожна.

Відповідно до підпункту «ж» підпункту 138.10.6 Податкового кодексу України (ПК) до складу інших витрат включаються витрати звичайної діяльності (крім фінансових), не пов’язані безпосередньо з виробництвом та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, зокрема на придбання ліцензій та інших спеціальних дозволів (крім тих, вартість та строк використання яких відповідають ознакам, встановленим для основних засобів розділом I Податкового кодексу, та підлягають амортизації у складі нематеріальних активів).
Ознаки віднесення активу до основних засобів установлені в підпункті 14.1.138 ПК: вартість активу має бути більшою за 2500 грн., та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) з дати введення в експлуатацію має бути більшим за рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Враховуючи, що вартість однієї ліцензії, придбаної комунальним підприємством, — 1218 грн., у податковому обліку витрати на придбання такої ліцензії не можна амортизувати. Вони включаються до інших витрат звичайної діяльності.

Щодо дати відображення в податковому обліку витрат, пов’язаних із придбанням ліцензій, не визнаних активами у бухгалтерському обліку, конкретної відповіді немає ні в Податковому кодексі, ні в ЗІР. Але підприємство може орієнтуватись на пункт 138.5 ПК: інші витрати визнаються витратами того звітного періоду, в якому вони були здійснені, згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку. А це значить, що в податковому обліку підприємство вартість ліцензії списує до складу витрат також поступово — за датою нарахування амортизації в бухгалтерському обліку.

Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в експертно-правовій системі «Експертус Податки»

додаток


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Лікарняні 2025: як розрахувати та нарахувати правильно

Як правильно нарахувати лікарняні? Що врахувати під час розрахунку, як працює електронний листок непрацездатності, що означають його статуси і коли ще можна використати паперовий — пояснюємо все
414546

Військовий збір 2025: ставки з зарплати, приклад розрахунку, штрафи

Військовий збір — це обов’язковий платіж із зарплати, який спрямовують на фінансування ЗСУ. Який військовий збір у 2025 році, як його утримувати, хто є платником, які об’єкти оподаткування, звітність і штрафи — читайте в огляді
242054

Акт виконаних робіт 2025: бланк, зразок і правила заповнення

Акт виконаних робіт — зразок і бланк, які знадобляться для підтвердження послуг або робіт. Бухгалтер оформлює його для належного документування госпоперацій. Завантажуйте приклад акта надання послуг і готовий бланк — у консультації експерта
434971

Аліменти 2025: розмір, оподаткування, відповідальність за несплату + приклади

Який мінімальний розмір аліментів у 2025 році? Як їх обліковувати, оподатковувати, документувати? У консультації — актуальні суми, приклади оформлення та нюанси відповідальності за несплату аліментів
344587

Податкова накладна 2025: як заповнювати за актуальною формою + зразки

Платники ПДВ мають вчасно реєструвати податкові накладні навіть під час воєнного стану. Як правильно скласти податкову накладну за новою формою 2025 — у консультації з прикладами та зразками для скачування
389035

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді