Робоча ситуація дня: Вартість ліцензії в бухгалтерському та податковому обліку

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Комунальне підприємство придбало три ліцензії на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії вартістю 1218 грн. кожна строком на 5 років. Як правильно відобразити в бухгалтерському та податковому обліку отримані ліцензії? Як правильно відобразити списання їх вартості?

Комунальне підприємство придбало три ліцензії на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії вартістю 1218 грн. кожна строком на 5 років. Як правильно відобразити в бухгалтерському та податковому обліку отримані ліцензії? Як правильно відобразити списання їх вартості?

У бухгалтерському обліку ліцензії за умови їх відповідності критеріям визнання активів відображаються у складі інших нематеріальних активів. Критеріями нематеріального активу є відсутність матеріальної форми та можливість його ідентифікації (П(С)БО 8 «Нематеріальні активи»).
Відповідно до пункту 6 П(С)БО 8 придбаний або отриманий нематеріальний актив відображається в балансі, якщо є ймовірність одержання майбутніх економічних вигід, пов’язаних із його використанням, та його вартість може бути достовірно визначена.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Амортизація нематеріальних активів (крім права постійного користування земельною ділянкою) здійснюється протягом строку їх корисного використання, який встановлюється підприємством/установою (у розпорядчому акті) при визнанні цього об’єкта активом (п. 25 П(С)БО 8).
Таким чином, у бухгалтерському обліку комунальне підприємство амортизує протягом строку корисного використання придбані три ліцензії на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії вартістю 1218 грн. кожна.

Відповідно до підпункту «ж» підпункту 138.10.6 Податкового кодексу України (ПК) до складу інших витрат включаються витрати звичайної діяльності (крім фінансових), не пов’язані безпосередньо з виробництвом та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, зокрема на придбання ліцензій та інших спеціальних дозволів (крім тих, вартість та строк використання яких відповідають ознакам, встановленим для основних засобів розділом I Податкового кодексу, та підлягають амортизації у складі нематеріальних активів).
Ознаки віднесення активу до основних засобів установлені в підпункті 14.1.138 ПК: вартість активу має бути більшою за 2500 грн., та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) з дати введення в експлуатацію має бути більшим за рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Враховуючи, що вартість однієї ліцензії, придбаної комунальним підприємством, — 1218 грн., у податковому обліку витрати на придбання такої ліцензії не можна амортизувати. Вони включаються до інших витрат звичайної діяльності.

Щодо дати відображення в податковому обліку витрат, пов’язаних із придбанням ліцензій, не визнаних активами у бухгалтерському обліку, конкретної відповіді немає ні в Податковому кодексі, ні в ЗІР. Але підприємство може орієнтуватись на пункт 138.5 ПК: інші витрати визнаються витратами того звітного періоду, в якому вони були здійснені, згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку. А це значить, що в податковому обліку підприємство вартість ліцензії списує до складу витрат також поступово — за датою нарахування амортизації в бухгалтерському обліку.

Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в експертно-правовій системі «Експертус Податки»

додаток

10 місяців передплати — 12 місяців експертної підтримки! Вигідна математика вересня для бухгалтера

image53

Статті за темою

Усі статті за темою

Рентна плата: як розрахувати, кому та коли сплачувати

Рентна плата — це плата за використання природних ресурсів. Надра, вода, лісові ресурси, радіочастотний ресурс — усе це об’єкти рентної плати. У консультації знайдете відповіді на запитання, хто й коли має звітувати, а також дізнаєтеся, з чого складається рентна плата
10179

Як проводять перевірки упродовж воєнного стану

У статті поговоримо про проведення перевірок під час воєнного стану в Україні. Розберемося, які перевірки проводять держоргани під час воєнного стану та кого може чекати штраф після перевірок.
28885

Підвищення кваліфікації бухгалтерів: нові вимоги та можливості

Якщо у вашому to-do list є пункти «підвищити свій професійний рівень», «стати більш цінним фахівцем», «розвиватися професійно», Вища школа Головбуха допоможе втілити все задумане. Ваші колеги вже встигли оцінити переваги нашої школи підвищення кваліфікації для бухгалтера, спробуйте і ви!
21332

Як перевірити контрагента перед співпрацею: інструкція для бухгалтера

Перевірка контрагента зумовлена реаліями ведення бізнесу в Україні. Адже якщо проводите операції із сумнівними контрагентами, ризикуєте, бо податківці можуть визнати ці операції нереальними і донарахувати податків. Аби не потрапити в халепу, упевніться в надійності потенційного контрагента. Підкажемо, на що зважати
32312

Платіжна інструкція 2025: правила заповнення та приклад

Платіжну інструкцію запровадили замість платіжного доручення. Тепер цей документ оформлюють лише з використанням номера рахунку у міжнародному форматі IBAN. Розбираємо, як правильно заповнити платіжну інструкцію, які реквізити вказати та на що звернути увагу, щоб уникнути помилок. Також наведемо приклад заповненого документа
135492

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді