Днями начальник управління доходів і зборів з фізичних осіб ДПІ у Деснянському районі ГУ МДЗ у м. Києві Сергій Аксюков провів черговий сеанс телефонного зв’язку «Гаряча лінія» на тему: «Оподаткування доходів фізичних осіб та упередження фактів виплати заробітної плати в «конвертах».
За словами Сергія Аксюкова заробітна плата — це невід'ємне право кожного громадянина України, визначене Конституцією. Від її розміру залежить розмір податку з доходів фізичних осіб — одного з основних джерел наповнення місцевих бюджетів. А виконання зобов’язань зі сплати єдиного внеску на загальнодержавне соціальне страхування — це перш за все можливість отримання працівниками пенсійного забезпечення та належних соціальних гарантій, а саме: захисту на випадок безробіття, тимчасової втрати працездатності, захисту від нещасних випадків та професійних захворювань.
Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності
Пропонуємо до уваги відповіді на найбільш актуальні питання, з якими абоненти звертались на «Гарячу лінію»:
Чи необхідно декларувати доходи, отримані від продажу власної сільськогосподарської продукції, вирощеної на власній земельній ділянці?
Відповідь: Умови, яким повинен відповідати власник земельної ділянки, перелічено у підпункті 165.1.24 Податкового кодексу України (ПК).
При цьому Податковим кодексом передбачено, що не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника ПДФО доходи, отримані від продажу власної сільськогосподарської продукції, яка вирощена, відгодована, виловлена, зібрана, виготовлена, вироблена, оброблена та/або перероблена безпосередньо фізичною особою на цих земельних ділянках.
Наказом МДЗ від 17.01.2014 № 32 затверджено форму Довідки про наявність у фізичної особи земельних ділянок (форма № 3ДФ) та Порядок її видачі. Наказ набрав чинності 21.02.2014.
Така Довідка дає можливість платнику податку на доходи фізичних осіб не включати доходи від продажу власної сільськогосподарської продукції до загального місячного (річного) доходу, що оподатковується ПДФО.
Також вищезгаданим порядком передбачено, що ця довідка видається безоплатно строком на 5 років. Її видає сільська, селищна або міська рада за місцем податкової адреси (місцем проживання) платника податку. Зазначений документ видається протягом 5 робочих днів із дня отримання відповідною радою письмової заяви про видачу Довідки.
Отже, за відсутності довідки необхідно задекларувати свої доходи.
Яким чином можна громадянину задекларувати доходи, отримані у 2013 році, та чи є можливість зробити це через Інтернет?
Відповідь: Декларація про майновий стан і доходи для платників податку на доходи фізичних осіб подається до 1 травня року, що настає за звітним. Платник податків має право подати декларацію особисто або уповноваженою на це особою, надіслати поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення або засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
Щоб подати декларацію засобами електронного зв’язку, в першу чергу необхідно отримати електронний цифровий підпис, який безкоштовно видається регіональними представництвами Акредитованого центру сертифікації ключів ІДД ДПС України. Зокрема, таке представництво працює і в Деснянській податковій інспекції.
Після цього слід скористатися банером «Декларування он-лайн» або електронним сервісом «Електронний кабінет платника податків» та відправити декларацію через Інтернет.
Хто і коли має право на податкову соціальну пільгу?
Відповідь: Аби отримати податкову соціальну пільгу платнику податку на доходи фізичних осіб необхідно подати роботодавцю відповідну заяву про застосування такої пільги.
Разом із заявою слід подати документи, що підтверджують право на застосування податкової соціальної пільги.
Перелік документів та порядок їх подання затверджено постановою Кабміну від 29.12.2010 № 1227.
Місце застосування податкової соціальної пільги (далі — ПСП) платник податку обирає самостійно.
Податкова соціальна пільга надає можливість платнику податку зменшити нарахований загальний місячний оподатковуваний дохід, отриманий у вигляді заробітної плати. Сума, на яку зменшується такий дохід, визначається як відсоток прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Пільга застосовується до заробітної плати платника податку тільки за одним місцем її нарахування з дня отримання роботодавцем заяви про її застосування. Водночас, якщо у платника податку виникає право на застосування податкової соціальної пільги з інших підстав, ніж ті, які були зазначені у його заяві, такий платник повинен подати нову заяву з відповідними підтвердними документами. Заява про застосування цієї пільги подається у довільній формі.
У випадку, якщо заяву і підтвердні документи подано не з початку місяця, пільгу застосовують до всієї суми заробітної плати, нарахованої платнику податку в такому місяці.
Якщо платник податку має право на застосування податкової соціальної пільги з двох і більше підстав, застосовується одна з підстави, що передбачає її найбільший розмір.
У 2014 році розмір такої податкової соціальної пільги становить 609 грн. Оскільки податкова соціальна пільга для будь-якого платника податку надається в розмірі, який дорівнює 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року. При цьому заробітна плата платника податку не повинна перевищувати граничний розмір доходу, який дає право на отримання ПСП (у 2014 р. — 1710 грн.).
Категорії платників податку та розміри податкових соціальних пільг визначено статтею 169 ПК.
За якою формою необхідно буде подавати Розрахунок № 1ДФ за І квартал 2014 року?
Відповідь: Наказом МДЗ від 21.01.2014 № 49 затверджено нову форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма № 1ДФ), а також Порядок заповнення та подання податковими агентами такого розрахунку. Наказ набирає чинності 01.04.2014.
Разом із введенням в дію вищезгаданого наказу втрачає чинність наказ ДПАУ від 24.12.2010 № 1020.
Слід зазначити, що форма Податкового розрахунку ф. № 1ДФ, затверджена наказом № 49, відрізняється від попередньої відсутністю реквізиту «Сума податкового боргу станом на 01.01.2011 (грн., коп.)», а в Довіднику ознак доходів змінено назви деяких ознак доходів за колишньою нумерацією.
Вперше Податковий розрахунок за формою, затвердженою Наказом № 49, слід подати за І квартал 2014 року.
Які є пільги в оподаткування нерухомості?
Відповідь: Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки не сплачуватимуть власники квартир, якщо їх загальна житлова площа не перевищує 120 кв.м.
Для власників будинків «пільгова площа» визначена в розмірі 250 кв. м.
А якщо у громадянина у власності є і квартири, і будинки, сумарною житловою площею до 370 кв. м., він також не сплачуватиме податок на нерухомість.
У випадку, якщо площа нерухомості перевищуватиме зазначені пільгові метри, то платити податок доведеться лише за ті квадрати, які перевищують визначений розмір.
Однак якщо об’єкти оподаткування використовуються власниками для одержання доходів, тобто надаються в оренду, лізинг або використовуються у підприємницькій діяльності, пільга на них не діє.
Чи можна буде уточнити нарахований до сплати податок на нерухомість у разі, якщо громадянин буде не згоден з розрахунком працівників контролюючих органів?
Відповідь: Відповідно до норм Податкового кодексу кожен громадянин, який має у власності житлове нерухоме майно, площа якого перевищує встановлені чинним законодавством норми, до 1 липня 2014 року отримає відповідне повідомлення-рішення від органів Міндоходів щодо сплати податку на нерухомість.
Податковим кодексом передбачено, що платник податку має право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем проживання (реєстрації) для звірки даних щодо:
- об'єктів житлової нерухомості, в тому числі їхніх часток, що перебувають у власності платника податку;
- розміру житлової площі об'єктів житлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку;
- права на користування пільгою зі сплати податку;
- розміру ставки податку;
- нарахованої суми податку.
У разі, якщо платник буде не згоден із розрахованою сумою податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, він має право звернутися до контролюючого органу за місцем проживання (реєстрації) та провести звірку на підставі оригіналів документів, зокрема документів про право власності на житлові об'єкти.
Якщо будуть виявлені розбіжності між даними контролюючого органу та даними платника, контролюючий орган зробить перерахунок суми податку і направить такому платникові нове податкове повідомлення-рішення з уточненою сумою податку.
Якщо фізична особа сплатила у 2013 році податок на нерухомість та не зверталась за його поверненням, чи зараховується ця сума в рахунок сплати податку у 2014 році?
Відповідь: Сплачені фізичними особами суми податку у 2013 році можна було повернути або зарахувати в рахунок сплати цього податку в 2014 році.
Для цього необхідно звернутися з відповідною заявою до органу Міндоходів за місцем проживання (реєстрації).
Як обчислюється податок на доходи фізичних осіб у разі продажу нерухомого майна?
Відповідь: Відповідно до пункту 172.1 ПК дохід фізичної особи від продажу (обміну) житлової нерухомості не оподатковується податком на доходи фізичних осіб у разі одночасного виконання наступних трьох умов:
- продається житловий будинок, квартира або їхня частина, кімната, садовий (дачний) будинок (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані такі об'єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі), а також земельна ділянка, розмір якої не перевищує норм безоплатної передачі землі, установлених статтею 121 Земельного кодексу України залежно від її призначення;
- продаж одного з перелічених об’єктів відбувається вперше у звітному календарному році;
- відчужуваний об’єкт перебуває у власності платника понад три роки.
Умова щодо перебування такого майна у власності платника податку понад три роки не розповсюджується тільки на майно, отримане таким платником у спадщину.
При недотриманні вищезазначених умов дохід фізичної особи — резидента України від продажу нерухомого майна підлягає оподаткуванню за ставкою 5%.
У той же час дохід від операцій з продажу (обміну) об'єктів нерухомості, що здійснюються фізичними особами — нерезидентами, оподатковується за ставкою 15% або 17%.
Для оподаткування дохід визначається виходячи з ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу, але не нижче оціночної вартості такого об'єкта, розрахованої органом, уповноваженим здійснювати таку оцінку відповідно до закону.
Податок на доходи фізичних осіб із зазначених операцій, які підлягають оподаткуванню, слід сплатити до нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу. Якщо договір купівлі-продажу нотаріально не посвідчувався або податок не сплачувався, то така фізична особа-продавець зобов’язана задекларувати доходи від такого продажу в річній податковій декларації про майновий стан і доходи, яку слід подати до територіального органу Міндоходів до 1 травня наступного року.
Тобто, якщо операція з продажу (обміну) нерухомості відбулася у 2013 році, то річну декларацію слід подати до 1 травня 2014 року.
Якщо стороною договору купівлі-продажу, міни об'єкта нерухомого майна є юридична особа чи фізична особа — підприємець, така особа є податковим агентом, який відповідає за нарахування та сплату податку на доходи фізичних осіб від такої операції.