Робоча ситуація дня: Покупець — платник ПДВ подав скаргу: податкові наслідки для продавця

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Протягом звітного періоду покупець двічі перереєстровувався платником ПДВ у зв’язку із зміною назви. Підприємство — постачальник товару виписувало податкові накладні відповідно до реєстрації, діючої на дату постачання. Однак ці податкові накладні не пройшли реєстрацію в ЄРПН. Підтвердженням є квитанції про те, що покупець не був платником ПДВ. Покупець подав скаргу на постачальника про відсутність факту реєстрації податкових накладних. Які будуть наслідки для постачальника у зв’язку з поданням скарги? Чи правомірно подає скаргу покупець? Чи має право покупець на податковий кредит?

Протягом звітного періоду покупець двічі перереєстровувався платником ПДВ у зв’язку із зміною назви. Підприємство — постачальник товару виписувало податкові накладні відповідно до реєстрації, діючої на дату постачання. Однак ці податкові накладні не пройшли реєстрацію в ЄРПН. Підтвердженням є квитанції про те, що покупець не був платником ПДВ. Покупець подав скаргу на постачальника про відсутність факту реєстрації податкових накладних. Які будуть наслідки для постачальника у зв’язку з поданням скарги? Чи правомірно подає скаргу покупець? Чи має право покупець на податковий кредит?

Скаргу покупець подає правомірно. Однак, чи буде він мати право на податковий кредит, залежить від декількох чинників.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) затверджено постановою КМУ від 29.12.2010 № 1246 (далі — Порядок № 1246). Не підлягають реєстрації податкові накладні, які не видаються покупцеві та залишаються у продавця в порядку, встановленому Державною податковою службою (п. 4 Порядку № 1246). Податкові накладні, виписані неплатнику ПДВ, не підлягають реєстрації в ЄРПН.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Пунктом 4.3 Положення № 26 встановлено, що в разі зміни даних платника ПДВ, які стосуються найменування юридичної особи, при використанні реквізитів попередньої реєстрації платник ПДВ зазначає одночасно нове та попереднє найменування.

Лист МДЗ від 17.07.2013 № 12232/7/99-99-19-04-02-17 містить роз’яснення з цього приводу. Вони стосуються продавця, що виписує податкову накладну в період перереєстрації. Однак норми пункту 4.3 Положення № 26 розповсюджуються на всіх платників ПДВ. Тому реквізити покупця у податковій накладній повинні містити старе та нове найменування юридичної особи. Про зміну найменування юридичної особи покупець повинен був повідомити продавця.

У разі порушення порядку реєстрації податкових накладних в ЄРПН покупець має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву зі скаргою на постачальника. Така скарга є підставою для включення сум податку до складу податкового кредиту.

До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг (п. 201.10 Податкового кодексу України; ПК).

Отже, покупець буде мати право на податковий кредит, якщо:

разом зі скаргою на постачальника надасть копії первинних документів відповідно до пункту 201.10 ПК;

надасть докази податковому органу, що його реєстрація платником ПДВ не була анульована, а назва в податкових накладних на дату їх виписування відповідала даним Реєстру платників ПДВ.

Подання скарги є підставою для проведення податковим органом документальної позапланової виїзної перевірки продавця.

Якщо продавець за звітний період задекларував зазначені суми податкового зобов’язання з ПДВ, податковий орган не матиме підстав застосувати до нього штрафні санкції.

Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в системі актуальних консультацій «Експертус Податки»

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Статті за темою

Усі статті за темою

Лікарняні: як правильно розрахувати та виплатити

Як розрахувати лікарняні у 2025 році без помилок? Які документи перевіряти, як працює електронний лікарняний і коли ще можливий паперовий? У статті пояснюємо правила розрахунку лікарняних, показуємо приклади розрахунків і звертаємо увагу на актуальні зміни 2025 року
444446

Первинні документи: що вважають первинкою та як її оформити

Первинні документи на підприємстві: розглянемо особливості створення, прийняття, заповнення, зберігання та відображення у бухгалтерському обліку бланків первинних документів. Також зачепимо й питання збереження облікових регістрів та бухгалтерської звітності як на підприємстві, так і у ФОП
217738

Рентна плата: як розрахувати, кому та коли сплачувати

Рентна плата — це плата за використання природних ресурсів. Надра, вода, лісові ресурси, радіочастотний ресурс — усе це об’єкти рентної плати. У консультації знайдете відповіді на запитання, хто й коли має звітувати, а також дізнаєтеся, з чого складається рентна плата
10191

Як проводять перевірки упродовж воєнного стану

У статті поговоримо про проведення перевірок під час воєнного стану в Україні. Розберемося, які перевірки проводять держоргани під час воєнного стану та кого може чекати штраф після перевірок.
28907

Підвищення кваліфікації бухгалтерів: нові вимоги та можливості

Якщо у вашому to-do list є пункти «підвищити свій професійний рівень», «стати більш цінним фахівцем», «розвиватися професійно», Вища школа Головбуха допоможе втілити все задумане. Ваші колеги вже встигли оцінити переваги нашої школи підвищення кваліфікації для бухгалтера, спробуйте і ви!
21347

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді