Упродовж скількох кварталів поточного року можна враховувати витрати на відтворення водних живих ресурсів, здійснених у попередньому році? Якщо сума платежу за використання водних живих ресурсів менша за витрати на їх відтворення, здійснених у попередні періоди, то згідно з розрахунком цього платежу виникає від’ємне значення, що цілком логічно і арифметично вірно. Розрахунок здійснено в системі «Медок», і при перевірці помилок не виявлено. Але податковий орган говорить, що від’ємне значення неправомірне. Що робити?
Порядок справляння збору за спеціальне використання рибних та інших водних живих ресурсів і розмірів збору затверджено Постановою КМУ від 06.04.1998 № 449 (далі — Порядок № 449).
Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності
Відповідно до пункту 5 Порядку № 449 розмір збору за спеціальне використання рибних та інших водних живих ресурсів обчислюється з урахуванням виду ресурсів, нормативів збору, визначених КМУ, і квоти вилову.
Цим же пунктом визначено, що саме є збором за спеціальне використання рибних та інших водних живих ресурсів і що даний збір дійсно зменшується на суму авансового платежу і витрат на здійснення в попередні періоди рибоводно-меліоративних робіт і робіт, пов’язаних із відтворенням рибних та інших водних живих ресурсів.
Але це в тому випадку, коли встановлено квоти для підприємства. Якщо ж такі квоти не встановлені (також коли вилов зазначених ресурсів здійснюється без квотування в межах загального ліміту) — розмір збору обчислюється на основі нормативів збору та фактичних обсягів вилову у звітному періоді. У таких випадках збір справляється щоквартально.
На сьогодні порядок обчислення та внесення платежів за спеціальне використання рибних та інших водних живих ресурсів міститься в Інструкції, затвердженій спільним наказом Держкомрибгоспу, Мінекономіки, Мінфіну, Мінохорони та ДПА України від 24.12.1999 № 167/156/299/300/650 (далі — Інструкція № 167).
Так користувач зобов’язаний вести облік вилучених водних живих ресурсів наростаючим підсумком з початку року та щокварталу складати в двох примірниках розрахунок за встановленою формою згідно з додатком (пп. 2.2. Інструкції № 167).
Пунктом 2.3 Інструкції № 167 визначено, що розмір плати за спеціальне використання водних живих ресурсів обчислюється користувачем самостійно відповідно до пункту 5 Порядку № 449.
Таким чином, питання сплати за спецвикористання водних живих ресурсів регулюється зазначеними вище нормативно-правомими актами (Порядком № 449 та Інструкцією № 167). А даними нормативно-правовими актами не визначено, за який період можна зменшувати платіж поточного року на суму коштів, витрачених на рибоводно-меліоративні роботи тощо. Але як зазначили податкові органи спільно з Держкомрибгоспом України в листі від 07.02.2000 № 1651/7/18-0617, № 4-6/211 при розрахунку плати за спеціальне використання рибних та інших водних живих ресурсів можна враховувати зазначені витрати за попередній рік у розмірі, що не перевищує нарахованої суми плати за звітний період.
Отже, враховуючи лист податківців, дійсно, від’ємного значення не повинно бути. Відповідно, у програмі «Медок» від’ємного значення теж не виникне.
Але на останок зазначимо, що листи не є нормативно-правовими актами, а ні Порядок № 449, ні Інструкція № 167 таких обмежень не містять.
Тому, за бажанням, свою позицію можна відстоювати у судовому порядку. Інша річ, що немає порядку повернення різниці між витратами та сумою зобов’язань. Тому, на нашу думку, краще виходити в «нуль», тоді й проблема зникне.
Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в системі актуальних консультацій «Експертус Податки»