Упродовж останніх місяців Міноборони разом з іншими центральними органами виконавчої влади запустили низку реформ у галузі взаємодії військовозобов’язаних, бізнесу та держави. Зокрема,, йдеться про запуск:
- електронного кабінету військовозобов’язаного за допомогою додатку Резерв+;
- електронного бронювання за допомогою порталу Дія.
Європейська Бізнес Асоціація вважає дані реформи надзвичайно вдалими та корисними.
Як пропозиції подальших кроків в контексті реформування та диджиталізації, бізнес пропонує ідеї для покращення взаємодії військовозобов’язаних, бізнесу та держави.
Так, бізнес-спільнота має 3 блоки пропозицій.
1. Із загальних пріоритетних речей, важливо скасувати військовий облік на підприємствах. Враховуючи той факт, що на сьогодні реєстр військовозобов’язаних «Оберіг» отримує інформацію щодо військовозобов’язаних з усіх ключових реєстрів держави, ведення військового обліку на підприємстві є фактично дублюванням цього процесу. Відповідно, обов’язок ведення військового обліку та звірки списків з ТЦК та СП створює велике бюрократичне та адміністративне навантаження як на бізнес, так і на державу.
2. Пропозиції щодо подальшого розширення додатку Резерв+. Зокрема пропонують створити функцію:
- комунікації з представниками ТЦК та СП через додаток Резерв+ (чат-бот);
- постановки на військовий облік та отримання первинного військово-облікового документу (далі – ВОД) в електронній формі через додаток Резерв+. Так, пропускна здатність ТЦК та СП залишається низькою і в умовах створення цифрової держави запуск базового функціоналу «створення облікового запису» має бути в пріоритеті.
- заміни приписного посвідчення на ВОД в електронній формі та первинного отримання військово-облікової спеціальності через додаток Резерв+.
- зміну адреси проживання та надання інформації про освіту та сімейний стан в додатку Резерв+.
3. Пропозиції щодо процедури еБронювання через портал Дія. Зокрема пропонують:
- запустити функцію генерації витягів про бронювання на порталі Дія. Оскільки органи влади, зокрема Держприкордонслужба, вимагають надання витягів про бронювання військовозобов’язаних, дана опція є вкрай потрібно та нагальною для представників бізнесу;
- внести до бази даних порталу Дія всіх наказів про бронювання та автоматичні продовження бронювань, оскільки не поодинокі випадки, коли інформація про бронювання, які надавалися не через портал Дія, не відображаються в додатку Резерв+;
- щоб системою бронювання на порталі Дія використовувала чисельність військовозобов’язаних працівників критичних підприємств станом на 18.05.2024. Наразі портал Дія автоматично визначає кількість військовозобов’язаних працівників підприємств, використовуючи алгоритми, які не повною мірою зрозумілі для бізнесу. Через це часто виникає розбіжність між даними порталу Дія та фактичною кількістю військовозобов’язаних працівників. Унаслідок чого, на практиці, виникають проблеми з розумінням конкретної кількісті військовозобов’язаних, що підлягають бронюванню, і неможливості забронювати 50% від реальної кількості військовозобов’язаних на підприємстві.
- запровадити можливість анулювання відстрочок військовозобов’язаних працівників через портал Дія. Згідно з чинним порядком бронювання, анулювання відстрочки здійснюється окремим рішенням (тобто наказом) Мінекономіки. Водночас, як зазначають компанії-члени Асоціації, на практиці, отримати зазначені рішення Мінекономіки досить складно. Більш того, після постановки працівника на спеціальний облік у ТЦК та СП, фактично, не можливо скасувати його бронювання через ТЦК та СП, наприклад, у випадку його звільнення. Відповідно, в таких випадках унеможливлюється звільнення квоти для інших працівників підприємства, а портал Дія відображає неповну квоту для бронювання.