Порядок оподаткування ПДФО та ВЗ доходів фізичних осіб від операцій з криптовалютою

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

У ДПС нагадують, який порядок оподаткування ПДФО та ВЗ доходу фізичних осіб від операцій з криптовалютою

Порядок оподаткування ПДФО та ВЗ доходів фізичних осіб від операцій з криптовалютою

Порядок оподаткування доходів фізичних осіб регулює розділ ІV ПК. Об’єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб резидента є, зокрема, загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід та іноземні доходи — це доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України (п. 163.1 ПК).

Водночас оподаткування іноземних доходів встановлює пункт 170.11 ПК.

Крім того, до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються інші доходи, крім зазначених у статті 165 ПК (п.п. 164.2.20 ПК).

Також доходи, визначені у статті 163 ПК, є об’єктом оподаткування військовим збором (п.п. 1.2 п. 16 прим. 1 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) ПДФО і військового збору до бюджету здійснюються у порядку, який встановлюють стаття 168 та підпункт 1.4 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПК.

Податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати ПДФО та військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку 18%, визначену статтею 167 ПК, і ставку військового збору 1,5%, встановлену підпунктом 1.3 п. 16 прим. 1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК (п.п. 168.1.1 ПК).

Водночас платник податку, що отримує доходи від особи, яка не є податковим агентом, та іноземні доходи, зобов’язаний включити суму таких доходів до загального річного оподатковуваного доходу та подати податкову декларацію про майновий стан і доходи (далі — податкова декларація) за наслідками звітного податкового року, а також сплатити податок і військовий збір з таких доходів (п.п. 168.2.1 ПК).

Порядок подання податкової декларації визначає стаття 179 ПК.

На сьогодні криптовалюта не має визначеного правового статусу в Україні, зокрема, відсутня нормативна база для її класифікації та регулювання операцій з нею.

Разом з тим, з метою врегулювання правовідносин щодо обігу, зберігання, володіння, використання та проведення операцій за допомогою криптоактивів в Україні, а також визначення загальних засад функціонування та правового регулювання ринку віртуальних активів в Україні на сьогодні у ВРУ зареєстровано відповідні проєкти законів.

Отже, дохід, отриманий фізичною особою від продажу криптовалюти включається до загального річного оподатковуваного доходу як іноземний дохід, якщо джерело виплати цього доходу є іноземним, або як інший дохід, якщо виплата доходу здійснюється фізичною особою — резидентом на території України.

При цьому оподаткуванню підлягає сума коштів, яка отримується платником податків від операцій з криптовалютою.

Податківці наголошують, що питання є ситуативним, а кожний конкретний випадок виникнення податкових відносин слід розглядати з урахуванням документів (матеріалів), які стосуються порушених питань.

Джерело: ГУ ДПС у Донецькій області

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Довідка про доходи: як видати працівнику

Довідка про доходи може знадобитися працівникові будь-коли. За якою формою видавати довідку про доходи та в яких випадках, підкажемо у консультації
340957

Медичне страхування працівників за рахунок роботодавця: які податки сплатити

Консультація допоможе правильно облікувати страхові внески та оподаткувати вартість медичного страхування у вигляді страхових платежів, які сплачуються за рахунок витрат роботодавця
65515

Як виправити помилки в декларації про доходи: приклади

Якщо після подання декларації про майновий стан і доходи виявили помилку, можна її виправити. Це можуть зробити як звичайні громадяни, так і фізичні особи-підприємці (ФОП) та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність («незалежники»), тобто всі ті, хто зобов’язаний декларувати ПДФО, військовий збір та ЄСВ. В огляді — як заповнити необхідну для цього уточнюючу декларацію з прикладами
4775

Податкова соціальна пільга 2026: розмір, отримання, застосування

Зміна прожиткового мінімуму на початку року оновлює й податкові соціальні пільги (ПСП). Яким є розмір податкової соціальної пільги у 2026 році, коли вона нараховується, «дитячі» ПСП, документи для отримання пільги, приклади застосування ПСП, її особливості у одиноких матерів, працюючих студентів, «афганців», «чорнобильців», «АТОвців», пенсіонерів, осіб з інвалідністю — у консультації
393079

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді