Нагадуємо, 10 жовтня ВРУ прийняла доопрацьований проєкт Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» від 30.08.2024 № 11416-д.
15 жовтня документ направлений на підпис Президенту України. Законопроєкт передбачає збільшення надходження коштів до Державного бюджету. Станом на 30.10.2024 документ так і не підписаний.
До складу Української Ради Бізнесу (УРБ) входить 120 бізнес-асоціацій різних галузей економіки. На думку її фахівців законопроєкт враховує значну кількість пропозицій бізнесу, але в той же час має низку негативних норм для стабільної роботи підприємств та економіки. Зокрема, підвищений військовий збір (ВЗ) для найманих працівників, порушення гарантій непогіршення умов оподаткування з боку держави, гарантій щодо стабільності умов оподаткування у правовому режимі Дія.City, додаткове адміністративне навантаження на бізнес без урахування поточних умов роботи прифронтових областей), адже здебільшого покладає навантаження на сумлінний бізнес та найманих працівників.
Фахівці УРБ враховуючи результати проведених порівняльних розрахунків щодо розмірів надходжень від збільшення ВЗ або від збільшення ставки ПДВ – пропонують:
- залишити поточну відсоткову ставку ВЗ на рівні 1,5% для зарплат працівників та інших доходів фізосіб, уникаючи додаткового фінансового та адміністративного навантаження на сумлінних платників податків;
- тимчасово (строком на 2 роки або до кінця воєнного стану) збільшити ПДВ на 2% для тих товарів та послуг, за якими встановлена ставка у 20%, тобто її збільшити до 22%. Підвищення ставки ПДВ надасть держбюджету аналогічні за розміром суми надходження, як і від підвищеного ВЗ, проте матиме значно менш негативні наслідки для економіки та не призведе до збільшення тіньової або ж незадекларованої праці;
- диференціювати військовий збір для ФОП відповідно до розміру бізнесу.
- Вбачається доцільним диференціювати ставку ВЗ для різних груп ФОП відповідно до обсягів доходів підприємців, запровадивши для ФОП 2 групи ставку в кілька разів меншу, ніж погоджену на цей час у законопроєкті за основу. Для 1 групи платників єдиного податку – ще меншу ніж у 2 групи єдиного податку;
- забезпечити гарантії дотримання умов оподаткування в правовому режимі Дія.City.
Ухвалення законопроєкту у запропонованому вигляді значно погіршить інвестиційний клімат для ІТ-галузі в Україні. Згідно із Законом України «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» від 15.07.2021 №1667-IX, держава гарантувала незмінність умов для режиму Дія.City не менш як на 25 років;
- переглянути строки подання звітності про суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб.
Разом з прийняттям норми про перехід до щомісячної звітності – мають бути встановлені чіткі гарантії Уряду та конкретні терміни впровадження економічного бронювання. За відсутності гарантій Уряду – поточні норми виглядають виключно як ускладнення адміністрування для малого та мікробізнесу, збільшення витрат, що негативно відобразиться на фінансовому результаті діяльності.
Тож, бізнес закликає Президента України повернути законопроєкт № 11416д до ВРУ з пропозицією щодо опрацювання альтернативного підходу змін оподаткування.
В той же час Парламент та Уряд закликають:
- скоротити другорядні видатки держбюджету
- мінімізувати тіньові схеми
- пришвидшити перезавантаження БЕБ та Держмитслужби.