Для забезпечення виконання платником своїх обов’язків, визначених Податковим кодексом України (ПК), майно платника, який має податковий борг, передають у податкову заставу (п. 88.1 ПК).
Майно платника податків звільняють з податкової застави з дня:
- отримання контролюючим органом підтвердження повного погашення суми податкового боргу та/або розстрочених (відстрочених) грошових зобов’язань та процентів за користування розстроченням (відстроченням) в установленому законодавством порядку;
- визнання податкового боргу безнадійним;
- набрання законної сили відповідним рішенням суду про припинення податкової застави у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства;
- отримання платником податків внаслідок проведення процедури адміністративного або судового оскарження або в інших випадках, передбачених статтею 55 ПК, рішення відповідного органу про визнання протиправними та/або скасування раніше прийнятих рішень щодо нарахування суми грошового зобов’язання;
- отримання платником податків згоди контролюючого органу на відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, відповідно до ст. 92 «Узгодження операцій із заставленим майном» ПК (п. 93.1 ПК).
Крім того, списання податкового боргу згідно з пунктом 2-4 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК є підставою для звільнення майна платника з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів (абз. 7 п. 2-4 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК).
Підставою для звільнення майна платника з податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів є відповідний документ, що засвідчує закінчення будь-якої зі зазначених вище подій, що визначені пунктом 93.1 ПК (п. 93.2 ПК).
Порядок реєстрації обтяжень на рухоме та нерухоме майно визначили законами України:
- «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-IV (далі — Закон № 1952);
- «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень» від 18.11.2003 № 1255-IV (далі — Закон № 1255).
Податкова готує «чорний список» несумлінних платників, щоб управляти податковими ризиками і впливати на сплату податків. Хто і як готуватиме цей список і чим це загрожує платникам, розповімо у цьому матеріалі
Державну реєстрацію права власності та інших речових прав проводять у строк, що не перевищує п’яти робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі — Державний реєстр прав) (абз. 1 ч. 2 ст. 19 Закону № 1952).
За результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав (абз. 1 ч. 1 ст. 26 Закону № 1952).
До Державного реєстру обтяжень рухомого майна (далі — Державний реєстр) вносять відомості про виникнення, зміну, припинення обтяжень, а також про звернення стягнення на предмет обтяження. Відомості, внесені до Державного реєстру, є відкритими та загальнодоступними для всіх юридичних та фізичних осіб (ч. 2 ст. 42 Закону № 1255).
Держателем Державного реєстру є Мін’юст, що забезпечує ведення Державного реєстру.
У разі звільнення майна платника податків з-під податкової застави орган ДПС звертається до Мін’юсту або реєстраторів Державного реєстру та/або Державного реєстру прав із заявою про припинення обтяження і виключення запису щодо обтяження рухомого та нерухомого майна з відповідних реєстрів.