Проєктом закону продовжують курс попередніх реформ, спрямованих на:
- усунення диспропорцій в системі солідарного пенсійного забезпечення;
- запровадження єдиних підходів до обрахунку пенсії;
- забезпечення чіткої кореляції між розміром сплаченої суми страхового внеску і розміром пенсії, яку отримуватимуть.
Зокрема, пропонують:
- застосовувати для обчислення розміру пенсії інформацію про суми сплачених страхових внесків, замість інформації про заробітну плату (дохід), з якої сплачувався страховий внесок;
- до розміру солідарної пенсії не застосовувати обмеження її максимальним розміром впровадження базової пенсії замістить поточної системи численних доплат і «дотяжок» не статусного характеру.
- вивести поза поняття «пенсія» всіх надбавок, інших виплат, які мають статусний характер чи інших привілеїв, (які встановлені іншими законами) і які виплачують за рахунок коштів держбюджету. Норми законодавства щодо таких доплат (привілеїв) пропонують визначити в одному законі про державні соціальні доплати одержувачам пенсії та деяких інших виплат;
- розширити охоплення пенсійним забезпеченням осіб, які досягли 65-річного віку, але не мають достатньо страхового стажу, хоча при цьому сплатили достатньо великі суми страхових внесків. Зокрема, надати право на пенсію за віком незалежно від наявного страхового стажу (нині мінімальна вимога 15 років) особам, які досягли 65 років, за умови, що до цього часу вони сплатили внесків в сумі, еквівалентній сумі внесків за 30 років стажу з мінімальної заробітної плати.
При цьому інші чинні параметри щодо визначення права на пенсію (вимоги до страхового стажу та віку виходу на пенсію) залишаються без змін.
Розмір пенсії за віком в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування дорівнюватиме сумі базової пенсії за віком та страхової частини пенсії, а також підвищення за відстрочку часу виходу на пенсію.
Розмір базової пенсії за віком не може бути меншим 30% мінімальної заробітної плати, зменшеної на суму відрахувань податків, інших обов'язкових платежів, що сплачуються із зазначеної суми.
Розмір страхової частини пенсії обліковуватимуть, як похідну від суми внесків, які особа сплатила протягом всього періоду своєї зайнятості.
Працівник повернувся після військової служби: відпустки, лікарняні, пільги
Законопроєктом змінюють підходи до:
- перерахунку пенсії у зв’язку з індексацією;
- перерахунку пенсії для осіб, які продовжили працювати на пенсії.
Додаткові референції (доплати, надбавки, підвищення, кратні зарахування стажу, тощо) в пенсійному забезпеченні, які визначили різними законодавчими актами, виводять зі структури пенсії в солідарній системі в окремі доплати — державні соціальні доплати одержувачам пенсії.
Всі наявні сьогодні доплати, підвищення, додаткові пенсії, надбавки та інші доплати до пенсії, які мають умовно статусний характер, або були встановлені за певні заслуги чи особливості роботи (не підпадають під страхові принципи) збережуть та консолідують в єдиному законі (нова редакція Закону України «Про пенсії за особливі заслуги»).
Окрім того, в новій редакції викладають Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV.
Його перехідними положеннями унормують питання щодо особливостей визначення розміру пенсії за окремі минулі періоди:
- за які в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутні відомості, необхідні для призначення пенсії;
- страхового стажу на посадах державної служби та інших посадах, які передбачали сплату страхових внесків за підвищеною ставкою;
- за які втратили дані про заробітну плату / страхові внески;
- за які не передбачили облік повного розміру страхових внесків, тощо.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з 1 липня 2025 року.