За несвоєчасне виконання грошових зобов’язань відповідають виключно суб’єкти господарювання

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Конституційний суд України надав офіційне тлумачення положень другого речення преамбули Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов’язань» від 22.11.1996 №543/96-ВР

Конституційний суд України надав офіційне тлумачення положень другого речення преамбули Закону України «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов’язань» від 22.11.1996 №543/96-ВР (далі — Закон №543).

Суд роз’яснив, чи поширюється дія Закону № 543 тільки на правовідносини, суб’єктами яких є виключно підприємства, установи та організації незалежно від форм власності і господарювання та фізособи — суб’єкти підприємницької діяльності (підприємці), або також на правовідносини, в яких вони є тільки одним із суб’єктів правовідносин між платниками та одержувачами коштів.

Штрафи за несвоєчасне подання чи неподання звітності

На сьогодні спостерігається неоднозначне застосування судами зазначених положень. В одних випадках суди, застосовуючи Закон №543, визнають, що обмеження розміру пені за грошовими зобов’язаннями подвійною обліковою ставкою НБУ має застосовуватися виключно до правовідносин між юридичними особами та фізичними особами — підприємцями, а в інших — поширюють таке обмеження розміру пені і на правовідносини, в яких одна сторона є юридичною особою, а друга фізичною особою, яка не має статусу суб’єкта підприємницької діяльності.

Зокрема, згідно з преамбулою Закон №543 регулює договірні правовідносини між платниками та одержувачами коштів щодо відповідальності за несвоєчасне виконання грошових зобов’язань. Суб’єктами зазначених правовідносин є підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та господарювання, а також фізичні особи — підприємці. При цьому дія Закону №543 не поширюється на порядок нарахування та сплати пені, штрафних та фінансових санкцій за несвоєчасну сплату податків, податкового кредиту та інших платежів до бюджетів усіх рівнів і позабюджетних фондів, передбачених чинним законодавством України, а також на відносини, що стосуються відповідальності суб’єктів переказу грошей через платіжні системи.

Проаналізувавши спірні норми, Конституційний Суд України дійшов висновку, що дія Закону №543 поширюється на правовідносини, суб’єктами яких є виключно підприємства, установи та організації незалежно від форм власності і господарювання та фізособи — підприємці. У зв’язку з цим обмеження пені у грошових зобов’язаннях подвійною обліковою ставкою НБУ, що діяла в період, за який сплачується пеня, поширюється на правовідносини, суб’єктами яких також є тільки підприємства, установи та організації незалежно від форм власності і господарювання та фізособи — підприємці.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яка відповідальність за нерозблокування податкової накладної

Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
13225

Цільове призначення земельної ділянки види, зміна, бухгалтерський облік

Розглянемо, чим є цільове призначення земельної ділянки та види її використання, як змінити цільове призначення земельної ділянки, наприклад сільськогосподарської. Також розглянемо, хто та як контролює відповідність фактичного використання земельної ділянки її цільовому призначенню, яка відповідальність за порушення. Також консультація містить приклад бухгалтерського обліку такої процедури з проведеннями
67070

Як архівувати бухгалтерські документи за 2020–2022 роки

Чи можна у 2026 році позбутися документів за 2020–2022 роки? Не поспішайте звільняти архівні стелажі. Після змін до статті 44 Податкового кодексу звичне правило «зберігати три роки» стосується не всіх документів. Розберімося, які бухгалтерські, податкові, кадрові та архівні документи вже можна знищити, а які ще потрібно зберігати, і від якої дати правильно відлічувати строк
73

Трансфертне ціноутворення в Україні

Трансфертне ціноутворення — це важливий напрям податкового планування та контролю, який стосується підприємств, які мають операції з нерезидентами на значні суми, особливо з країнами, які мають статус офшорів. Коли й який із наявних п’яти методів трансфертного ціноутворення використовувати, їхні переваги і недоліки, особливості сировинних контрольованих операцій, пропорційне коригування, а також практика податкових перевірок трансфертного ціноутворення — в огляді
52177

Форма № 14-ЗЕЗ (квартальна)

Форма № 14-ЗЕЗ (квартальна) — це один зі статзвітів, що подають експортери у разі провадження зовнішньоекономічної діяльності. Актуальний бланк звіту та інструкція його заповнення — у статті
3727

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді