Робоча ситуація дня

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Працівник по закінченню строку дії договору не повернув надану підприємством позику. Виконавча служба повідомила, що майна на відшкодування позики у фізособи немає. Підприємство списало таку заборгованість. Хто в такому випадку має нарахувати та сплатити ПДФО?

Сплата ПДФО при списанні позики фізособі

Працівник по закінченню строку дії договору не повернув надану підприємством позику. Виконавча служба повідомила, що майна на відшкодування позики у фізособи немає. Підприємство списало таку заборгованість. Хто в такому випадку має нарахувати та сплатити ПДФО?

Штрафи за несвоєчасне подання чи неподання звітності

Сума списаної позики потрапить до оподатковуваного доходу фізособи.

Якщо строк позовної давності сплив, то в силу вступить підпункт 164.2.7 Податкового кодексу України (ПК). Відповідно до нього до складу доходу включають заборгованість платника податку за укладеними ним цивільно-правовими договорами, строк позовної давності за якими минув. При цьому треба пам’ятати, що буде оподатковуватися заборгованість, яка перевищує половину місячного прожиткового мінімуму, що діє для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року (в 2013 році — 573,50 грн.). Платником ПДФО в такому випадку буде фізособа.

Але підприємство має право списати заборгованість за власної ініціативи до закінчення строку позовної давності. Така заборгованість теж буде включатися до доходів фізичної особи та оподатковуватися ПДФО відповідно до підпункту «д» підпункту 164.2.17 ПК. При такому списанні підприємству треба бути уважнішим. Фізособа буде сплачувати ПДФО тільки тоді, коли підприємство повідомить її про анулювання (прощення) боргу та включить суму боргу до форми №1ДФ за підсумками звітного періоду анулювання такої заборгованості. Підприємство може повідомити фізособу про списання боргу в один з таких способів:

  • рекомендованим листом з повідомленням про вручення;
  • шляхом укладання відповідного договору;
  • шляхом надання повідомлення під особистий підпис.

Зверніть увагу! Не дотримавшись вказаних умов, підприємство повинно самостійно сплатити до бюджету суму ПДФО.

В обох випадках підприємству потрібно відобразити дохід фізособи у формі №1ДФ. Так, якщо дохід фізособи визнано за підпунктом 164.2.7 ПК, то його слід відображати за ознакою доходу «107», якщо ж за підпунктом «д» підпункту 164.2.17 ПК — то за «126». Слід зазначити, що коли обов’язок сплати ПДФО згідно з нормами ПК належить фізособі, то графи «4» та «4а» у формі №1ДФ в обох випадках не заповнюють, тобто варто проставити «0».

Зауважимо, що норми ПК не передбачають перекладення обов’язків сплати ПДФО на підприємство-позикодавця в разі недостатності коштів або майна у фізособи.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50529

Типові помилки у розрахунку відпускних

Складність розрахунку відпускних у тому, що вони залежить від середньоденної зарплати, на яку впливають доходи за минулі місяці. Помилка у сумі виплат за розрахунковий період з легкістю перетворюється на помилкову суму відпускних. Що треба перевірити, аби виправити помилку — розповімо у консультації
75808

Яка відповідальність за нерозблокування податкової накладної

Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
13247

Цільове призначення земельної ділянки види, зміна, бухгалтерський облік

Розглянемо, чим є цільове призначення земельної ділянки та види її використання, як змінити цільове призначення земельної ділянки, наприклад сільськогосподарської. Також розглянемо, хто та як контролює відповідність фактичного використання земельної ділянки її цільовому призначенню, яка відповідальність за порушення. Також консультація містить приклад бухгалтерського обліку такої процедури з проведеннями
67085

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді