Врегульовано правові відносини, пов’язані із захистом і обробкою персональних даних (далі — ПД).
Це стосується діяльності з обробки ПД, яка здійснюється повністю або частково із застосуванням автоматизованих засобів, а також на обробку ПД, що містяться у картотеці чи призначені до внесення до картотеки, із застосуванням неавтоматизованих засобів.
Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності
Проте діяльність з обробки ПД, яка здійснюється фізичною особою виключно для особистих чи побутових потреб, не підпадає під дію цих норм.
Крім того, положення документу не поширюються також на діяльність з обробки ПД, яка здійснюється творчим чи літературним працівником, у т. ч. журналістом, у професійних цілях, за умови забезпечення балансу між правом на невтручання в особисте життя та правом на самовираження.
Значно розширено підстави обробки ПД в порівнянні з діючими нормами у цій сфері. Так, існуючі підстави (згода суб’єкта ПД та дозвіл відповідно до закону) доповнено такими як:
- укладання та виконання правочину, стороною якого є суб’єкт ПД, або який укладено на користь суб’єкта ПД, або для здійснення заходів, які передують укладанню правочину на вимогу суб’єкта ПД;
- захист життєво важливих інтересів суб’єкта ПД;
- необхідність захисту законних інтересів володільців ПД, третіх осіб, крім випадків, коли суб’єкт ПД вимагає припинити обробку його даних та потреби захисту ПД переважають такий інтерес.
Скасовано обов’язок державної реєстрації баз ПД, ведення яких пов’язане із забезпеченням і реалізацією трудових відносин, та членів громадських, релігійних організацій, професійних спілок та політичних партій.
Доповнено також перелік ПД, які заборонено обробляти. Це стосується даних про звинувачення у скоєнні злочину чи засудження до кримінального покарання.
Згідно з нормативно-правовим актом розширено також права суб’єктів ПД, зокрема на заперечення обробки своїх ПД, внесення застережень стосовно їх обробки, оскарження обробки ПД та відкликання згоди на їх обробку.
Конкретизовано повноваження володільця і розпорядника ПД щодо обробки даних.
Крім того, передбачено можливість транскордонної передачі ПД. Так, здійснення передачі ПД до інших країн стосується країн Європейського економічного простору, а також країн, які підписали Конвенцію Ради Європи про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних, та визнані такими, що забезпечують належний рівень захисту ПД.
Метою таких нововведень, на думку законотворців, є захист основоположних прав і свобод людини і громадянина, зокрема, права на невтручання в особисте життя, у зв’язку з обробкою ПД.
Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.