Робоча ситуація дня

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Працівниця, яка незабаром має йти у відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами, просить надати їй щорічну відпустку. Як надавати відпустку — повної тривалості чи пропорційно відпрацьованому часу?

Пільги вагітним працівницям щодо надання щорічних відпусток

Працівниця, яка незабаром має йти у відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами, просить надати їй щорічну відпустку. Як надавати відпустку — повної тривалості чи пропорційно відпрацьованому часу?

Законом України «Про відпустки» від 15.11.1996 №504/96-ВР (далі — Закон про відпустки) передбачено такі пільги для вагітних:

  • надання щорічної відпустки повної тривалості до настання шестимісячного терміну безперервної роботи у перший рік роботи на даному підприємстві перед відпусткою у зв’язку з вагітністю та пологами або після неї (п. 1 ч. 7 ст. 10 Закону про відпустки);
  • надання щорічної відпустки у зручний час перед відпусткою у зв’язку з вагітністю та пологами або після неї (п. 3 ч. 12 ст. 10 Закону про відпустки).

Варто нагадати й про те, що чоловік, дружина якого перебуває у відпустці у зв’язку з вагітністю та пологами, має право на щорічну відпустку повної тривалості до настання шестимісячного терміну безперервної роботи у перший рік роботи на даному підприємстві. А чоловік, дружина якого перебуває у післяпологовій відпустці, має право на відпустку без збереження заробітної плати тривалістю до 14 календарних днів, яка надається за його бажанням в обов’язковому порядку (п. 2 ч. 1 ст. 25 Закону про відпустки).

Відповідно до частини 2 статті 20 Закону про відпустки власник або уповноважений ним орган зобов’язаний за заявою жінки приєднати до відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами щорічну відпустку незалежно від тривалості роботи працівниці в поточному робочому році.

Однак, згідно з частиною 9 статті 10 Закону про відпустки щорічні відпустки за другий та наступні роки роботи можуть бути надані працівникові в будь-який час відповідного робочого року.

Тобто, вагітна не має право на щорічну відпустку, якщо вона використала відпустку наперед, а робочий рік, за який вона бажає одержати відпустку, ще не розпочався.

При наданні щорічної відпустки вагітній працівниці, у якої тільки-но розпочався робочий рік, завжди пояснюйте, що цю відпустку вона не «заробила», її буде надано «авансом». У разі звільнення під час відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку працівниця повинна буде повернути на підприємство кошти, виплачені за дні щорічної відпустки, наданої «авансом». Аби уникнути такої ситуації і, безумовно, якщо вагітна добре себе почуває, запропонуйте працівниці оформити щорічну відпустку не повної тривалості, а пропорційно відпрацьованому часу. Можливо, решта частини щорічної відпустки стане жінці особливо у пригоді після закінчення відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, аби довше побути з дитиною вдома.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Де знайти журнал «Головбух» і як читати його в системі

Журнал «Головбух» у 2025 році інтегрувався в систему «Експертус Головбух». Звичні матеріали та архівні номери тепер доступні на одній платформі із сервісами й калькуляторами. Покажемо, де знайти журнал і що ще допоможе бухгалтеру в щоденній роботі
27

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791348

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25439

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6138

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50541

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді