Як обліковувати податок на прибуток, що донарахувала ДПС

2507
Автор
експерт з податкового обліку «Експертус Головбух», Експертус Медіа, Київ

Запитання

ТОВ на загальній системі оподаткування контролюючий орган за результатами перевірки донарахував податкові зобов’язання з податку на прибуток за минулий період (2023 рік). Отримали відповідне податкове повідомлення-рішення. Як таке донарахування відобразити в бухгалтерському обліку?

Відповідь

Донарахування податку на прибуток за 2023 рік покажіть як виправлення минулорічної помилки — відкоригуйте сальдо нерозподіленого прибутку (субрахунок 441 «Прибуток нерозподілений»).

А все тому що за принципом нарахування доходи і витрати в бухобліку та фінзвітності потрібно відображати в момент їх виникнення незалежно від дати, коли отримали чи сплатили грошові кошти.

Окрім того, Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV містить вимогу відображати господарські операції в періоді здійснення.

Тож і податок на прибуток за 2023 рік має бути нарахований у відповідному періоді — 2023 рік.

Якщо податківці донарахували податок за 2023 рік — це витрати минулого (2023) року, а не поточного періоду. Тому проведіть донарахування як виправлення минулорічної помилки.

Усі минулорічні помилки (як суттєві, та і несуттєві), що вплинули на фінрезультат, слід виправляти шляхом коригування сальдо нерозподіленого прибутку на субрахунку 441 (НП(С)БО 6 «Виправлення помилок і зміни у фінансових звітах»). Тобто шляхом ретроспективного перерахунку.

Отже, донарахування податку на прибуток за минулий (минулі) рік (роки) відобразіть проведенням: Д-т 441 — К-т 641/податок на прибуток. Підставами будуть податкове повідомлення-рішення та бухдовідка.

Водночас не подавайте уточнюючих декларацій до декларацій 2023 року (тобто періодів, що були охоплені перевіркою), аби показати таке донарахування. Адже помилку вже виявили податківці, й акт перевірки містить всю необхідну інформацію про об’єкт оподаткування. Це підтверджують і податківці (ЗІР, підкатегорія 102.20.02).

Окрім того, уточнена фінансова звітність як додаток до декларації з податку на прибуток підприємств податківцям також вже не потрібна. Тому не подавайте її. Натомість доведеться повторно оприлюднити фінансову звітність. Звісно, якщо помилка суттєва, і ваше підприємство зобов’язане оприлюднювати свою фінзвітність.

 

Отримайте відповідь на своє запитання через онлайн-помічник системи «Експертус Головбух».

Оформте передплату й отримайте безлімітну експертну підтримку користувачів VIP-версії Системи!

додаток

👇 Жовтнева пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50536

Трансфертне ціноутворення в Україні

Трансфертне ціноутворення — це важливий напрям податкового планування та контролю, який стосується підприємств, які мають операції з нерезидентами на значні суми, особливо з країнами, які мають статус офшорів. Коли й який із наявних п’яти методів трансфертного ціноутворення використовувати, їхні переваги і недоліки, особливості сировинних контрольованих операцій, пропорційне коригування, а також практика податкових перевірок трансфертного ціноутворення — в огляді
52198

Як розрахувати податок на прибуток 2026

Кінець кварталу або року означає одне — треба розраховувати і сплачувати податки. Важливо не потонути в цих всіх звітах, деклараціях та їхніх додатках і бачити головну мету, логічну обумовленість кожного кроку у ланцюжку розрахунків. Ця консультація допоможе розібратися в основних принципах обчислення податку на прибуток
145335

Додаток ПП до Податкової декларації з податку на прибуток

У Додатку ПП «Інформація про суми податкових пільг» прибутківці розкривають інформацію про суми податкових пільг, якими скористалися. Пояснимо, як обчислити суму податкової пільги, як заповнити новий додаток та які штрафи загрожують за його неподання
48079

Додаток ВП до декларації з податку на прибуток 2026: виправлення помилок з податку на прибуток

Виправлення помилок минулих звітних періодів в податковій декларації з податку на прибуток можливе не тільки шляхом подання уточнюючої декларації, а й через подачу Додатка ВП до поточної декларації. Сьогодні в консультації про його заповнення
21988