Бухоблік підприємства веде аудиторська фірма: як заповнити заяву № 1-ОПП
Запитання
Як заповнити розділ 10 «Головний бухгалтер» заяви за формою № 1-ОПП, якщо бухгалтерський облік підприємства веде аудиторська фірма на підставі договору про надання бухгалтерських послуг (аутсорсинг), у якому зазначені прізвище, ім’я, по батькові представника цієї фірми, як відповідального за ведення та подання фінансової та податкової звітності?
Відповідь
Платники податків — юридичні особи та їх відокремлені підрозділи зобов’язані подати відомості стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юрособи, її відокремлених підрозділів контролюючому органу в 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін у облікових даних платників, шляхом подання заяви (для юридичних осіб та відокремлених підрозділів) за формою № 1-ОПП (далі — заява 1-ОПП). В ній ставлять позначку «Зміна відповідальних осіб: особи, відповідальної за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку». При цьому заповнюють розділи 1, 2, 4 та 10 заяви № 1-ОПП (п. 66.4 Податкового кодексу України та п. 9.3 розд. IX Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588).
Платники можуть подати заяву № 1-ОПП з позначкою «Зміна відповідальних осіб: особи, відповідальної за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку» може бути подана технічними засобами електронних комунікацій в електронній формі.
Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів (ч. 3 ст. 8 розд. ІІІ Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV; далі — Закон про бухоблік).
Для забезпечення ведення бухобліку, підприємство самостійно обирає форми його організації. Зокрема, суб’єктом підприємницької діяльності, самозайнятою особою, що провадять діяльність у сфері бухобліку та/або аудиторської діяльності.
Так однією із форм ведення бухобліку є введення до штату підприємства посади бухгалтера, іншою формою є ведення бухобліку на договірних засадах.
Як діяти, коли керівник не має змоги підписати документи, наприклад, перебуває у відпустці, відрядженні, на лікарняному тощо? Із паперовими документами можна знайти рішення. З електронним документообігом та різними КЕП посадових осіб розібратися складніше — виникає багато запитань щодо правомірності поставлених підписів. У статті підкажемо, як передати повноваження підписувати документи на час відсутності керівника та уникнути ризиків
Функції головного бухгалтера або особи, яка забезпечує ведення бухобліку підприємства визначили частиною сьомою статті 8 Закону про бухоблік. У розділі 10 заяви № 1-ОПП має зазначатись інформація саме про таку особу із зазначенням:
- прізвища (за наявності), імені, по батькові (за наявності);
- реєстраційного номера облікової картки платника або серії (за наявності) та номера паспорта (лише для фізичних осіб – платників податків, які мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта);
- дата призначення на посаду;
- номера телефону, факсу.
Якщо таку особу на підприємстві не призначили, то лише керівник несе відповідальність за ведення бухобліку підприємства. Отже у розділі 10 заяви № 1-ОПП вказуйте дані про керівника підприємства, якщо бухоблік веде аудиторська фірма на договірних засадах із керівником.