Чи під забороною підприємницька діяльність у військовослужбовця

397
Автор
юрист-експерт із податкового обліку Експертус Головбух Цифрового видавництва Експертус, Київ

Запитання

Закон про запобігання корупції забороняє військовим посадовим особам ЗСУ займатись підприємницькою діяльністю. Чи поширюються такі обмеження на всіх без винятку військовослужбовців та кого вони не зачіпають?

Відповідь

Норми Закону про запобігання корупції включають до кола суб’єктів, на яких поширюється його дія, зокрема  військових посадових осіб Збройних Сил України (пп. «г» п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII).

Це означає, що обмеження статті 25 Закону про запобігання корупції, що забороняє займатись іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю,  працювати на умовах суміщення та сумісництва поширюється на таких осіб.

Давайте з’ясуємо, хто є військовими посадовими особами ЗСУ і чи законодавство забороняє їм займатись підприємницькою діяльністю?

Військовослужбовцями є  особи, які проходять військову службу. У свою чергу військові посадові особи − це військовослужбовці, які обіймають штатні посади, що пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків, або які спеціально уповноважені на виконання таких обов’язків (абз. 4 ч. 9 ст. 1  та ч. 12 ст. 6  Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.1992
№ 2232-XII).   

Отже, поняття «військові посадові особи» є вужчим за визначення «військовослужбовці».

Як роз’яснює НАЗК, за своїм службовим становищем і військовим званням військовослужбовці можуть бути начальниками або підлеглими стосовно інших військовослужбовців (ст. 29, 33 Статуту внутрішньої служби ЗСУ; п. 194 Роз’яснень НАЗК).

При цьому, військовослужбовці, які за своїм службовим становищем і військовим званням не є стосовно інших військовослужбовців начальниками або підлеглими, можуть бути старшими чи молодшими за військовим званням.

Старші за військовим званням військовослужбовці мають право вимагати від молодших за військовим званням додержувати військову дисципліну, правила поведінки і військового вітання тощо. Але це право не відносять до організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій. 

Отже, суб’єктами декларування є лише ті військовослужбовці, які:

  • обіймають штатні посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків;
  • спеціально уповноважені на виконання таких обов’язків згідно із законодавством.

Військовослужбовці старшого офіцерського складу, які не займають керівних посад, є суб’єктами, на яких поширюється Закон про запобігання корупції, якщо: 

  • вони спеціально уповноважені на виконання організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов’язків;
  • керують окремими ділянками робіт.

Отже, військовослужбовці, які за своїм службовим становищем є начальниками і є військовими посадовими особами. Це прямо витікає з приписів статті 28 Статуту внутрішньої служби ЗСУ.

Військовослужбовець, який перебуває у розпорядженні командира та не обіймає штатної посади, може бути суб’єктом декларування, лише якщо на нього покладені організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські обов’язки, які для нього визначив командир.

Середня зарплата мобілізованим в Україні

Які обов’язки є організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими? 

У роз’яснененнях НАЗК відзначає:  

  • адміністративно-господарськими є  обов’язки з управління або розпорядження державним, комунальним майном. Такі повноваження покладають на начальників планово-господарських, постачальницьких, фінансових відділів і служб, завскладами, їх заступників;
  • організаційно-розпорядчими є обов’язки із керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, комунальних підприємств, установ, організацій, структурних підрозділів, їхні заступники, особи, які керують ділянками робіт.

Окремо зазначимо, що Закон про корупцію не поширюється на:

  • військовослужбовців строкової військової служби;
  • курсантів вищих військових навчальних закладів, зокрема які  мають у своєму складі військові інститути;
  • курсантів факультетів, кафедр та відділень військової підготовки.

Ще більше юридичних ситуацій та їх розв’язків знайдете в експертно-правовій системі «Експертус Головбух». Долучайтеся!

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Господарський кодекс: скасування, вплив на бізнес і перспективи

У консультації роз’яснимо, за які новації у видах юросіб, управлінні об’єктами державної та комунальної власності проголосували депутати. Верховна Рада скасувала Господарський кодекс і внесла зміни до низки інших нормативних актів. Проаналізуємо, як це вплине на бізнес
2455

Штатний розпис 2025: зразок для скачування

Дізнайтеся, як скласти штатний розпис у 2025 році за новими вимогами: актуальний бланк, приклад заповнення та пояснення з підказками. Що буде зі штатним розписом після 28 серпня 2025 року, коли Господарський кодекс піде в архів? Час прощатися? Розбираємося
82024

Відпустка без збереження зарплати: скільки можна брати та в яких випадках

Відпустка без збереження заробітної плати — законна можливість тимчасово припинити роботу без оплати. Її беруть за сімейними обставинами, під час навчання, у разі переїзду, хвороби рідних або в особливих ситуаціях, визначених законом. У 2025 році діють як загальні правила, так і спеціальні норми для воєнного стану
129

Наказ про відрядження 2025: правила оформлення та зразок

Наказ про відрядження працівника — це документ, без якого службову поїздку офіційно не визнають. Розповідаємо, що обов’язково зазначити в такому наказі, як оформити відрядження в Україні та за кордоном і де скачати актуальний зразок
128

Облікова політика підприємства—2025: як внести зміни й на що зважати

Облікова політика підприємства — це документ, у якому ви закріплюєте свій підхід до ведення бухобліку та складання фінансової звітності. Якщо нормативні акти передбачають варіанти — обираєте один. Якщо варіантів немає — фіксуєте власний обліковий підхід до окремих операцій. У разі спорів із податковою облікова політика може стати вашим аргументом у суді. Тож підходьте до її розробки стратегічно: формуйте правила, дотримуйтеся їх на практиці — і матимете додатковий захист у разі перевірок або претензій
120243