Постанова ВС від 12.10.2022 у справі № 160/24072/21
Аграрне підприємство оскаржило в суді податкове повідомлення-рішення ДПС. На його думку, контролери порушили норми пункту 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України (ПК). А саме, провели документальну позапланову перевірку на підставі підпункту 78.1.4 ПК всупереч дії мораторію, що встановив закон на період дії карантину.
«Документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав:
<…>
78.1.4. виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту».Із пункту 78.1 ПК
Верховний Суд (ВС) зауважив, що з 18.03.2020 по останній календарний день місяця включно, в якому завершиться дія карантину, діє мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок. Мораторій не стосується:
- документальних позапланових перевірок, що їх проводять на звернення платника податків;
- документальних позапланових перевірок з підстав, що визначають підпункти 78.1.7, 78.1.8 ПК;
- фактичних перевірок щодо порушення вимог законодавства в частині:
- обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
- цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;
- обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та рівномірами-лічильниками;
- виконання функцій, що визначає законодавство у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, які передбачають підпункти 80.2.2, 80.2.3, 80.2.5 ПК (п. 52-2 підрозд. 10 розд. XX ПК).
На момент, коли ДПС видала наказ про перевірку аграрного підприємства, діяв мораторій на проведення документальних планових перевірок.
Кабмін має право скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, що встановив закон для запобігання виникненню і поширенню на території України COVID-19, крім випадків, коли це може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи (п. 4 розд. ІІ Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 17.09.2020 № 909-ІХ (далі — Закон № 909)).
На підставі пункту 4 розділу ІІ Закону № 909 Кабмін скоротив строк дії обмежень, що їх встановив пункт 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК в частині дії мораторію на окремі види перевірок (постанова КМУ «Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірки» від 03.11.2021 № 89).
Водночас мораторій на проведення податкових перевірок на період карантину законодавець прямо закріпив у пункті 52-2 підрозділу 10 розділу XX ПК. Цю норму в частині обмежень на проведення планових перевірок не скасовували.
Положення ПК змінюють винятково шляхом видання законів про внесення змін до ПК (п. 2.1 ПК). Тож, щоб змінити строк дії мораторію, потрібно внести відповідні змін до ПК.
За наявності суперечливих норм щодо мораторію на проведення перевірок, які містить ПК і постанови КМУ, застосовують норми ПК.
Аналогічну правову позицію ВС висловив у постановах від 22.02.2022 у справі № 420/12859/21, від 27.04.2022 у справі № 140/1846/21, від 15.04.2022 у справі № 160/5267/21.