Оплата праці в умовах повітряних тривог і відключення світла
Постанова ВС від 17.05.2023 у справі № 914/3433/21
Підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис (абз. 1 ч. 3 ст. 64 Господарського кодексу України; далі – ГК).
Штатний розпис − це документ, що встановлює для даного підприємства структуру, штати i посадові оклади працівників. Штатний розпис містить назви посад, чисельність персоналу та оклади за кожною посадою.
Підприємство як юридична особа приватного права на власний розсуд складає та затверджує для себе штатний розпис, де самостійно визначає перелік посад та розмір окладів. Штатний розпис є внутрішнім документом підприємства, який у зведеному вигляді фіксує:
- розподіл праці між працівниками,
- конкретизує перелік посад і професій,
- встановлює розмір основної заробітної плати щодо конкретної посади та розмір надбавок, якщо це передбачили положенням про оплату праці.
Штатний розпис − це локальний нормативно-правовий акт, тобто документ, яким у разі його затвердження зобов’язане керуватися підприємство у своїй діяльності.
Суди попередніх інстанцій встановили, що директор видав наказ про те, що він приступає до виконання обов’язків директора «з оплатою згідно штатного розпису». Станом на цю дату діяв штатний розпис, затверджений та введений в дію рішенням єдиного учасника ТОВ, відповідно до якого існувала посада директора з посадовим окладом 13 000 грн.
Ураховуючи це, Верховний Суд (ВС) погодився з висновком судів про те, що директор та ТОВ за взаємною згодою домовилися про розмір місячного посадового окладу згідно штатного розпису.
Керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами (ч. 5 ст. 65 ГК, ч 1-3 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV, пп. 4.21, 4.24, 4.26 статуту ТОВ).
Бухоблік на підприємстві ведуть безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації.
Організація бухобліку на підприємстві - це компетенція його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів. Відповідальність за організацію бухобліку та забезпечення фіксування фактів всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років несе уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством, або власник відповідно до законодавства та установчих документів.
До компетенції директора належить одноособове прийняття ним рішень з усіх питань, пов’язаних з поточною діяльністю ТОВ, крім питань, що належать до виключної компетенції загальних зборів товариства. Директор ТОВ:
- здійснює контроль за господарською діяльністю товариства;
- забезпечує виконання зобов’язань товариства перед фізичними та юридичними особами України;
- має право першого підпису фінансових та банківських документів, розпорядження рахунками товариства в усіх установах банків та їх філіях, відділеннях, які діють на території України.
Директор ТОВ несе відповідальність перед товариством за збитки, заподіяні товариству його винними діями або бездіяльністю.
Отже, у цьому разі директор на підставі частини п’ятої статті 65 ГК, частин першої − третьої статті 8 Закону № 996, а також підпунктів 4.21, 4.24, 4.26 статуту несе відповідальність за правильність нарахування та виплати заробітної плати.
Спільний представницький орган, нові строки колективних переговорів, пауза в дії окремих положень колективного договору — з’ясуємо, коли запрацюють ці та інші зміни в регулюванні трудових відносин і до чого ще готуватися роботодавцям