Послуги кейтерингу: облік та організація

Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Одне з віянь сьогоднішнього часу – спрощення процесів та передача несуттєвих для підприємства, закладу, установи процесів іншим, більш професійним у цьому виконавцям. Кейтеринг – що це, навіщо та як вести облік кейтерингу

Кейтеринг як доставка харчування

Що таке кейтеринг? Кейтеринг – це послуга з доставки уже готового харчування замовнику. Цей термін з англійської дослівно й перекладається як «доставка їжі та напоїв» (англ. – catering). І знайти її можна не тільки на Заході, але й у нашому КВЕД.

Кейтеринг КВЕД:

  • 56.21 «Постачання готових страв для подій»;
  • 56.29 «Постачання інших готови страв».

У поясненні до останнього коду КВЕД зокрема згадують «надання послуг промислового кейтерингу», «діяльність їдалень та кафетеріїв для підприємств, офісів, лікарень або шкіл на основі контракту».

Як підготуватися до тривалої відсутності світла, тепла та води

Кейтерингові послуги: нормативно-правове регулювання

Якогось специфічного регулювання кейтеринг не має. Як і за умови надання інших послуг, керуватися слід загальним господарським і цивільним законодавством у вигляді – як-от:

Однак один нормативний документ, у якому згадується кейтеринг, все ж таки є. Це Порядок організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, який затверджує постанова КМУ від 24.03.2021 № 305 (даліПорядок № 305). За ним «кейтеринг – це спосіб організації харчування здобувачів освіти/дітей, що передбачає доставку і реалізацію готових страв, виготовлених без використання матеріально-технічної бази закладу освіти або закладу оздоровлення та відпочинку оператором ринку харчових продуктів, який здійснює постачання послуг з харчування». Однак цей документ має своє спеціалізоване призначення і його враховувати слід лише тим постачальникам послуги кейтерингу, які надають таку послугу:

  • закладам освіти, у т.ч. школам та університетам;
  • дитячим закладам оздоровлення та відпочинку.

У Порядку № 305 зокрема є Норми харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, яких слід дотримуватися постачальник послуг кейтерингу.

Кейтеринг – це різновид підряду

Принциповим є те, що така їжа готується надавачем послуги кейтерингу на власному обладнанні, а не обладнанні закладу освіти. У цьому можна провести аналогію з договором підряду, – цивільно-правовим договором, за яким особа зобов’язується виконати певні роботи, використовуючи власне обладнання та матеріальні ресурси. Якщо продовжувати аналогію, то підрядник теж доставляє обладнання та необхідні матеріальні ресурси – сировину й матеріали, будівельні матеріали, запчастини – на об’єкт, на якому виконуються роботи, самостійно. При наданні послуги кейтерингу так доставляються готові продукти харчування. Щоправда, вони можуть бути приготовлені й «на місці», але на обладнанні постачальника. Це теж кейтеринг. У цілому виходить, що кейтеринг – це певний різновид договору підряду.

Отже, та організація й облік, які властиві під договорам підряду у виконавця та замовника, слушними залишаються й для кейтерингу.

Увага: на всі питання, які виникають щодо договорів кейтерингу, шукаємо відповідь

Послуги кейтерингу: хто може надавати

Послуги кейтерингу можуть надавати всі суб’єкти, які займаються ресторанним господарством. Це юрособи, а також фізособи-підприємці (ФОП), як загальної системи, так і 3 групи єдиного податку.

Також постачальниками послуг кейтерингу можуть бути і ФОП 2 групи. Щодо них є навіть роз’яснення від податківців, які послуги кейтерингу розглядають як дозволену для них діяльність, що відноситься до ресторанного господарства. При наданні послуг кейтерингу такі ФОП, по-суті, здійснюють продаж продукції власного виробництва і організацію споживання закупних товарів (продуктів харчування).

Однак усі постачальники послуги кейтерингу повинні мати зареєстрований код КВЕД з групи 56.2 «Постачання готових страв» (див. вище). Якщо його немає, то тоді таку послугу можна розглядати як незареєстровану підприємницьку діяльність з відповідними наслідками, наприклад втратою права перебування на спрощеній системі оподаткування.

Організація харчування шляхом кейтерингу: переваги та недоліки

І ключове питання – навіщо й кому потрібен кейтеринг? Організація харчування у такий спосіб користується попитом не лише у закладах освіти та дитячого оздоровлення, але й у медзакладах. Потенційним споживачем можуть бути й великі підприємства – замість утримання власних їдалень. Наприклад, МОЗ пропонував кейтеринг як один з варіантів організації харчування ще й у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку у відповідному проєкті.

Показуємо переваги й недоліки кейтерингу.

ОРГАНІЗАЦІЯ ХАРЧУВАННЯ ШЛЯХОМ КЕЙТЕРИНГУ

Переваги

Недоліки

  • не потрібно утримувати штат буфету чи харчоблоку (їдальні). Як наслідок, може досягатися економія на витратах на оплату праці;
  • не потрібно утримувати матеріально-технічну базу харчоблоку (їдальні), адже їжа уже там готуватися не буде;
  • не потрібно дбати про закупівлю продуктів харчування та їхнє зберігання;
  • можна урізноманітнити меню навіть без зміни його вартості. Особа, яка надає послуги кейтерингу декільком клієнтам, може досягти певної економії на масштабі, тобто закуповуючи продукти для всіх оптом та більшими партіями, аніж це робив би клієнт самостійно;
  • не треба дбати про утилізацію харчових відходів;
  • можлива доставка певних харчів під замовлення й побажання конкретного пацієнта. Це залежить від роботи з клієнтами особи, яка надає послуги кейтерингу
  • може виникнути проблема з дотриманням дієтичного харчування, якого потребують певні споживачі, наприклад пацієнти медзакладу. Особливо після операцій. Надавачі послуг кейтерингу мають бути обізнані з такими потребами й адаптувати своє меню під потреби таких пацієнтів. Це має бути й узгоджено з лікарями відповідних відділень;
  • собівартість харчування може й зрости, якщо у ціну надавач послуги закладає більший прибуток;
  • послуги кейтерингу можуть буте невигідними споживачам у сільській місцевості, які можуть отримувати продукти харчування у вигляді благодійної допомоги, наприклад лікарні – від місцевих фермерів;
  • транспортний аспект. У споживачів у віддаленій місцевості зростає собівартість такого харчування через більші витрати на доставку за відсутності місцевих постачальників таких послуг

Виходить, що кейтеринг може бути зручним для одних споживачів і невигідним для інших. Кейтеринг більш зручний для клієнтів у великих містах та для тих клієнтів, для яких витрати на послуги кейтерингу є нижчими, ніж утримання власного харчоблоку.

Супутні послуги під час надання кейтерингу

Супутніми послугами для кейтерингу може бути оренда наявного у клієнта приміщення їдальні, буфету, харчоблоку. Харчування все ж таки відбувається на території клієнта, тому й приміщення може надаватися, як без зняття плати за користування, так і на основі орендних відносин. Наприклад, можуть бути організовані постійно діючий буфет, кіоск, навіть кав’ярня. Тоді у клієнта може ще й з’явитися дохід від оренди, а у надавача послуг кейтерингу, відповідно, – витрати на оренду.

Кейтеринг в Україні: оподаткування отримання послуги

Кейтеринг в оподаткуванні нічим не відрізняється від надання послуг за іншими цивільно-правовими договорами, зокрема договорах підряду. Тобто надавач послуги може:

  • бути і не бути платником ПДВ. Ставка ПДВ використовується загальна, тобто 20%. Клієнт, відповідно, має податковий кредит з ПДВ при придбанні послуги у платника ПДВ;
  • бути як на загальній, так і на спрощеній системі оподаткування. Останній варіант більш імовірний.

Кейтерингові послуги: калькулювання собівартості 

Ні НП(С)БО 16 «Витрати», ні Інструкція до Плану рахунків не містять ніяких точних вказівок з калькулювання послуг кейтерингу. З загальних міркувань калькулювання собівартості послуги кейтерингу може бути таким:

  • у отримувача послуги. Облік витрат ведеться за тими ж рахунками, що й оплата праці працівників харчоблоку, якщо такий існував раніше. Якщо ведеться рахунок 91 «Загальновиробничі витрати», то він найбільше підходить з даною метою. Якщо такого немає, то альтернативним може бути субрахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності». На цей рахунок можна взагалі відносити усі витрати, які з тих чи інших причин не можна віднести на інші рахунки витрат операційної діяльності медзакладу
  • у надавача послуги. Калькулювання є таким же, як і для послуг підряду, тобто облік витрат ведеться за рахунками 23 «Виробництво» та 91 «Загальновиробничі витрати» за правилами формування виробничої собівартості та розподілу загальновиробничих витрат з НП(С)БО 16. Облік транспортних витрат, пов’язаних з доставкою готових харчових продуктів, можна вести за рахунком 93 «Витрати на збут», так як вони в економічному сенсі не є складовою частиною виробничої собівартості та можуть варіюватися в залежності від віддаленості клієнта послуг кейтерингу.

Увага: для обліку витрат на послуги кейтерингу обираємо той же рахунок, що й був для обліку витрат харчоблоку.

Бухгалтерський облік кейтерингу в отримувача

Облік послуг кейтерингу у можливого його отримувача у бухгалтерських проведення наведений у таблиці нижче.

ОБЛІК ПРИДБАННЯ ПОСЛУГ КЕЙТЕРИНГУ

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Отримання послуг кейтерингу на основі післяплати

1

отримано послуги з кейтерингу

91 (949)

631

100000,00

2

відображено суму розрахунків по ПДВ

644.1

631

20000,00

3

відображений податковий кредит з ПДВ після реєстрації постачальником послуг податкової накладної

641.1

644.1

20000,00

4

сплачено за послуги кейтерингу

631

311

120000,00

Отримання послуг кейтерингу на основі передоплати

1

перерахована попередня оплата за послуги кейтерингу

371

311

120000,00

2

визнаний податковий кредит з ПДВ на основі зареєстрованої постачальником податкової накладної

641.1

644

20000,00

3

отримані послуги з кейтерингу

91 (949)

631

100000,00

4

відображено суму розрахунків по ПДВ

644

631

20000,00

5

проведений взаємозалік заборгованостей

631

371

120000,00

Здавання в оренду приміщення буфету

1

нарахований дохід від послуг оренди буфету (орендар – підприємець, який надає послуги кейтерингу)

361

713

18000,00

2

складена податкова накладна

713

643

3000,00

3

зареєстрована податкова накладна

643

641.1

3000,00

Бухгалтерський облік послуг кейтерингу у надавача

Облік послуг кейтерингу у їх надавача у бухгалтерських проведення наведений у таблиці нижче.

ОБЛІК НАДАННЯ ПОСЛУГ КЕЙТЕРИНГУ

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Отримання послуг кейтерингу на основі післяплати

1

відображена собівартість послуг кейтерингу

23

201

10000,00

2

нараховані витрати з оплати праці

23

661

40000,00

3

нарахований ЄСВ

23

651

8800,00

4

відображений дохід від надання послуг кейтерингу

361

703

120000,00

5

визнано податкове зобов’язання з ПДВ та зареєстрована податкова накладна

703

641.1

20000,00

6

сплачено за послуги кейтерингу

311

361

120000,00

7

відображена собівартість наданих послуг

901

23

58800,00

8

відображені витрати пального на доставку продуктів харчування клієнту

93

203

7000,00

9

витрати віднесено на фінансовий результат операційної діяльності

791

901

58800,00

10

витрати на збут віднесено на фінансовий результат операційної діяльності

791

93

7000,00

11

доходи віднесено на фінансові результати операційної діяльності

703

791

100000,00

Отримання послуг кейтерингу на основі передоплати

1

отримана попередня оплата за послуги кейтерингу

311

681

120000,00

2

визнано податкове зобов’язання з ПДВ разом з реєстрацією податкової накладної

641.1

644

20000,00

3

відображена собівартість послуг кейтерингу

23

201

10000,00

4

нараховані витрати з оплати праці

23

661

40000,00

5

нарахований ЄСВ

23

651

8800,00

6

відображений дохід від надання послуг кейтерингу

361

703

120000,00

7

відображено розрахунки з ПДВ

703

644

20000,00

8

проведений взаємозалік заборгованостей

681

361

120000,00

9

відображена собівартість наданих послуг

901

23

58800,00

10

відображені витрати пального на доставку продуктів харчування клієнту

93

203

7000,00

11

витрати віднесено на фінансовий результат операційної діяльності

791

901

58800,00

12

витрати на збут віднесено на фінансовий результат операційної діяльності

791

93

7000,00

13

доходи віднесено на фінансовий результат операційної діяльності

703

791

100000,00

Отримання в оренду приміщення буфету

1

нараховані витрати на отримання оренди буфету (орендодавець – клієнт, який отримує послуги кейтерингу)

93

631

15000,00

2

відображений розрахунок податкового кредиту з ПДВ

644.1

631

3000,00

3

визнаний податковий кредит після реєстрації податкової накладної

641.1

644.1

3000,00

4

сплачено послуги оренди

631

311

18000,00

5

витрати на збут віднесено на фінансовий результат операційної діяльності

791

93

15000,00



зміст

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді