Ремонт орендованого приміщення: облік

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Якщо постало питання ремонту орендованого приміщення, то дбати про облік доведеться точно бухгалтеру. Облік поточного і капітального ремонту орендованого приміщення, його поліпшення та добудови, нюанси податку на прибуток, ПДВ і ПДФО – у консультації

Орендна плата нижча за амортизацію ОЗ: оцінюємо податкові ризики

Бухгалтерський погляд на ремонт орендованого приміщення

Перед тим, як щось проводити в обліку щодо ремонту бухгалтер має дати відповідь собі на питання: що це за ремонт? Тут важливий не технічний бік справи, а суто економічний. Технічні деталі не грають вирішальної ролі. Підхід однаковий як для власного приміщення, так і орендованого. 

Так, за існуючими технічними стандартами ремонт приміщення може бути визнаний як поточним, так і капітальним. Вирішальним тут є технічна складність ремонту. На це є спеціальні технічні стандарти (ДСТУ), які мають знати будівельники. Однак в обліку за НП(С)БО існують всього два варіанти обліку витрат на ремонт основних засобів, здійснених за рахунок їх утримувача (орендаря):  

  • визнати витрати у звітному періоді, у якому вони понесені. Це значить віднести ремонтні витрати на рахунки 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут», 949 «Інші витрати операційної діяльності», 91 «Загальновиробничі витрати», 23 «Виробництво» в залежності від напряму використання приміщення у господарській діяльності орендаря;
  • збільшити вартість орендованого приміщення як об’єкта основних засобів. Це значить відобразити на ремонт по субрахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів» й потім збільшити балансову вартість орендованих основних засобів на субрахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи» (див. Інструкцію до Плану рахунків).

І ці два «бухгалтерські» варіанти не завжди можна пов’язати з поняттями поточного і капітального ремонту за ДСТУ. Так, капітальний ремонт не обов’язково призводить до збільшення вартості основних засобів в обліку. Крім того, можливий навіть змішаний варіант обліку по одному й тому ж ремонту:  частина витрат – на збільшення вартості приміщення, а інша – на поточні витрати періоду. Як у цьому розібратися?

Увага: витрати на модернізацію, модифікацію, добудову, дообладнання, реконструкцію орендованих приміщень, які призводять до збільшення економічних вигод від їх використання, формують окремий новий об’єкт основних засобів – по рахунку 117 «Інші необоротні матеріальні активи».

Бухгалтеру потрібно дати відповідь лише на одне питання, до якого спонукає п. 15 НП(С)БО 7 «Основні засоби»:  чи призводять дані ремонтні роботи до зростання економічних вигод від майбутнього використання відремонтованого приміщення?

При цьому таку відповідь треба дати  по кожному пункту кошторису витрат на ремонт, так як кошторис може включати обидва типи ремонтних витрат.

Поточний ремонт орендованого приміщення і поліпшення

Згадані два способи обліку витрат на ремонт відповідають двом видам ремонтів з економічної точки зору: поточний ремонт і поліпшення. Різницю між ними наведено нижче.

Критерії

Бухгалтерські види ремонтів орендованого приміщення

Поточний ремонт орендованого приміщення

Поліпшення

орендованого приміщення

Економічний результат, до якого призводить ремонт

такий ремонт лише відновлює колишні властивості об’єкта, не змінюючи його техніко-економічних можливостей або можливого строку служби. Економічні вигоди від використання, таким чином, не змінюються.

ремонт збільшує техніко-економічні можливості об’єкта та/або збільшує можливий строк  експлуатації приміщення, тобто збільшує економічні вигоди від його використання

Приклади ремонтів

фарбування стін, клейка шпалер; заміни підлогового покриття, дверей, вікон, батарей на аналогічні, заміна деталей/запчастин у системі опалення

утеплення приміщення (зовні чи зсередини); заміна вікон на більш енергозберігаючі; заміна котлів на енергозберігаючі чи іншого типу (наприклад, установка твердопаливного/змішаного котла замість газового або установка котла того ж типу, але зі значно більшою ефективністю); заміна батарей опалення на більш енергоефективні; установка системи вентилювання приміщення, кондиціонерів; добудова приміщення зовні; внутрішня перебудова приміщення; укріплення будівлі зовні; реконструкція приміщення, яка відкриває нові техніко-економічні можливості щодо його використання (ангар стали використовувати як торговий павільйон тощо)

Облік ремонту приміщення, здійсненого за рахунок орендаря

ремонт обліковується як витрати періоду (рахунки 23, 91, 92, 93)

ремонтні витрати відносяться на зростання первісної вартості приміщення. Якщо приміщення орендоване, то в обліку орендаря створюється новий об’єкт основних засобів (субрахунок 117 «Інші необоротні матеріальні активи»), на який у подальшому також нараховується амортизація (тут доцільний  прямолінійний метод).

Облік ремонту приміщення, якщо витрати компенсує орендодавець

Орендар обліковує ремонтні витрати за рахунком 23 «Виробництво». Після отримання компенсації нараховується дохід у сумі компенсації (рахунок 703), а витрати за рахунку 23 списуються на собівартість наданих послуг (рахунок 903). По-суті, це продаж результату ремонту орендодавцю, свого роду послуга, яка надана орендарем орендодавцю.

Окремий підхід до кожної статті витрат на ремонт

Зверніть увагу, що в одному кошторисі можуть бути одразу 2 типи витрат. Наприклад, проводиться капітальний ремонт орендованого адміністративного приміщення за рахунок орендаря, в ході якого:

  1. відбулася заміна системи опалення, утеплення приміщення;
  2. потім пофарбували стіни, поклеїли шпалери й замінили лінолеум.

У цьому випадку витрати треба розділити:

  • заміна опалення й утеплення – це витрати на створення нового основного засобу, які слід направити на субрахунок 117;
  • фарбування стін, шпалери та лінолеум – це витрати періоду, у даному випадку рахунок 92 «Адміністративні витрати».

Однак, якщо всі ремонтні витрати компенсує орендодавець, то тоді і перший, і другий з наведених витрат відносимо на собівартість послуг – рахунок 23 «Виробництво» з подальшим продажем результату орендодавцю.

Увага: аналізуємо кожний пункт кошторису на питання економічного результату таких витрат.

Однак відповідь щодо певних конкретних витрат може бути й не така однозначна. У такому разі останнє слово – за керівником підприємства, так як саме у його наказі на проведення ремонту слід визначити мету його проведення, наприклад підтримка експлуатаційних властивостей приміщення чи його утеплення і зменшення витрат на опалення. У першому випадку зростання економічних вигод немає, а у другому – є.

Юридичні аспекти ремонту орендованого приміщення: хто кому винен

На облік ремонту впливає й юридичний бік справи: за чий рахунок відбувається ремонт? Так, якщо ремонт відбувається за рахунок орендодавця, коли він компенсує орендарю всі витрати, то тоді це за своєю суттю є  надання орендарем орендодавцю послуги. У даному разі послуга полягає в організації ремонтних робіт для орендодавця.  Хто й що має ремонтувати має бути визначено договором оренди. Зазвичай існує така практика:

  • поточний ремонт здійснюється за рахунок орендаря, так як за договором оренди у нього є зобов’язання підтримувати приміщення у належному стані та повернути його орендодавцю з такими ж властивостями які були до оренди (ч. 1 ст. 776 ЦКУ);
  • капітальний ремонт – за рахунок орендодавця (ч. 2 ст. 776 ЦКУ);
  • поліпшення (модифікація, модернізація, реконструкція) – за узгодженням обох сторін. Орендарю необхідна згода орендодавця (ст. 778 ЦКУ). І тут слід бути виваженим – якщо орендар зробив поліпшення без згоди з орендодавцем та не може їх відокремити, то тоді він не отримує права на відшкодування вартості такого ремонту (ч. 5 ст. 778 ЦКУ).

Якщо орендар отримує компенсацію від орендаря, то її отримання бажано оформити актом виконаних робіт/наданих послуг. Це також бажано передбачити договором оренди. Крім того, слід звернути увагу, що у ЦКУ одночасно існують 3 види ремонтів: поточний, капітальний і поліпшення. Чітка межа між ними у кодексі не проведена. Отже, керуємося описаним вище «бухгалтерським» підходом за НП(С)БО 7.

Коли поліпшення орендованого приміщення – це новий основний засіб

Нагадуємо, що орендовані основні засоби на балансі орендаря не відображаються. Отже, збільшити їх вартість напряму бухгалтер не може. Вихід з цього один – створення так званого об’єкта поліпшення, окремого основного (дещо «віртуального») основного засобу за субрахунком 117, який уже неодноразово згадувався. Про це прямо вказано в Інструкції до плану рахунків. Умова – цей ремонт був за рахунок орендаря, а не орендодавця.

По такому об’єкту потім треба обрати строк корисного використання і метод амортизації. Логічно, аби це були очікуваний строк оренди та прямолінійний метод. Підприємства-єдиноподатники та платники податку на прибуток, які не визначають податкових різниць, можуть так і вчинити. Це ж саме стосується малодоходників загальної системи оподаткування.

 Однак підприємствам-великодоходникам на загальній системі,  які визначають податкові різниці, слід звернути увагу на вимоги ПКУ.  Чому? Аби не створювати зайвих податкових різниць, так як податківці рекомендують такі «віртуальні» об’єкти у вигляді поліпшень  об’єктів оренди відносити у групу «Інші основні засоби», тобто групу 9 (лист ДФСУ від 19.03.2018 р. № 1092/6/99-99-15-02-02-15/ІПК).

По групі 9 у ПКУ встановлений мінімальний строк 12 років (пп. 138.3.3 ПКУ).

Щоправда для групи 9 з 23.05.2020 р. надана можливість використати прискорений строк амортизації – 5 років для об’єктів, які вводяться у експлуатацію з 01.01.2020 по 31.12.2030 р. (п. 43-1 Підрозд. 4 Перехідних положень ПКУ).  Однак тут є декілька «але…». По-перше, це лише право, а не обов’язок. По-друге, у ПКУ вказано на такі умови:

  • ОЗ не були у використанні;
  • ОЗ повинні використовуватися у власній господарській діяльності та не можуть продаватися або надаватися в оренду іншим особам.

Щодо об’єкту ОЗ «поліпшення орендованого об’єкта» не все так однозначно:

  • сам об’єкт оренди фактично був у використанні;
  • поліпшення при поверненні об’єкта будуть рано чи пізно передані разом з об’єктом орендодавцю. Податківці можуть розглядати це як порушення умови використання об’єкта у «власній господарській діяльності». Так чи інакше, оренда тимчасова й об’єкт треба буде повертати;
  • виникають питання у трактуванні умови відсутності надання в оренду, адже поліпшення було саме орендованого об’єкта.

Отже, ризикувати з прискореною амортизацією таких об’єктів не варто. Якщо є бажання прискореної амортизації рекомендуємо звернутися за індивідуальною податковою консультацією до ДПС.

Увага: платникам податку на прибуток – великодоходникам, аби уникнути  зайвих податкових різниць, строк корисного використання на об’єкти поліпшень бажано обрати не більше 12 років.

Податковий облік ремонту орендованого приміщення

Облік витрат на ремонт орендованого приміщення. Нюанси податкового обліку ремонту орендованого приміщення наступні:

  • орендар має право на податковий кредит для ремонтних витрат на загальних підставах, якщо ремонт був приміщення, яке використовується у господарській діяльності (п. 198.3 ПКУ);
  • якщо орендар отримує компенсацію витрат від орендодавця, то нараховує податкове зобов’язання (пп. «б» п. 198.5 ПКУ);
  • якщо орендар відремонтував приміщення за власний рахунок, а орендодавець йому нічого не відшкодовував, а потім приміщення повертається орендарем разом з проведеними поліпшеннями, то така ситуація прирівнюється до дарування (п. 187.1 ПКУ, лист ДФСУ від 06.02.2017 р. № 2101/6/99-99-15-03-02-15). За наведеним роз’ясненням податківців орендар нараховує податкове зобов’язання виходячи з вартості придбаних товарів, робіт, послуг на здійснення ремонту. Проте логічніше було здійснити це на залишкову вартість об’єкта поліпшення у місяці повернення, що дає менший ПДВ. Краще у такому спірному випадку підприємству звернутися за індивідуальною податковою консультацією до ДПС, аби не переплачувати ПДВ;
  • якщо орендодавець – фізична особа (не підприємець), а  орендар здійснив ремонт, який така фізична особа не компенсувала, то тоді для неї виникає додаткове благо у вартості таких поліпшень (ознака доходу «126» у Додатку 4ДФ Податкового розрахунку,  пп. 164.2.17 ПКУ). Також треба утримати й сплатити ПДФО та військовий збір.

Ремонт орендованого приміщення проводки

Бухгалтерські проведення з ремонту орендованого приміщення будуть такі:

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

Ремонт орендованого адміністративного приміщення поточний/капітальний, який не призводить до зростання економічних вигод. Відбувається за рахунок орендаря

1

Отримано послуги по ремонту від неплатника ПДВ

92

685

100000,00

2

Списано на ремонт будівельні матеріали

92

201

25000,00

Поліпшення приміщення, яке збільшує економічні вигоди від використання. Відбувається за рахунок орендаря

1

Отримано послуги по ремонту від підрядника-платника ПДВ

153

685

100000,00

2

Нарахований податковий кредит з ПДВ

641

685

20000,00

3

Отримано послуги по ремонту від неплатника ПДВ

153

685

40000,00

4

Списано на ремонт будівельні матеріали

153

201

30000,00

5

Створено об’єкт поліпшення після закінчення ремонту у березні 2021 року

117

153

170000,00

6

Нарахована амортизація об’єкта поліпшення у наступному місяці (строк використання 12 років; 1180,56 = 170000/(12×12))

92

133

1180,56

Поліпшення приміщення, яке збільшує економічні вигоди від використання. Відбувається за рахунок орендодавця

1

Отримано послуги по ремонту від підрядника-платника ПДВ

23

685

100000,00

2

Нарахований податковий кредит з ПДВ

641

685

20000,00

3

Отримано послуги по ремонту від неплатника ПДВ

23

685

40000,00

4

Списано на ремонт будівельні матеріали

23

201

30000,00

5

З орендодавцем підписано акт прийому-передачі наданих послуг. Сума з ПДВ (=170000×1,2)

377

703

204000,00

6

Нараховано податкове зобов’язання з ПДВ (=204000/6 = 34000)

703

641

34000,00

7

Визнана собівартість наданих орендарем послуг у сумі витрат на ремонт

903

23

170000,00

8

Отримана сума компенсації

311

377

204000,00

Поліпшення приміщення, яке збільшує економічні вигоди. Ремонт був за рахунок орендаря. Повернення орендодавцю поліпшеного приміщення після закінчення оренди

1

Нарахування податкового зобов’язання з ПДВ на суму ремонтних витрат (=170000×0,2)*.

976

641

34000,00

2

Списання залишкової вартості об’єкта поліпшення

976

117

100000,00

3

Списання нарахованого зносу об’єкта поліпшення

133

117

70000,00

* у разі нарахування ПДВ на залишкову вартість (100000 грн) сума податку буде меншою (20000 грн). Однак це може бути предметом спору з податківцями. Рекомендуємо за бажанням отримати індивідуальну консультацію у ДПС.



зміст

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді