Держдивіденди за 2024 рік: у якому розмірі сплачувати

Стаття в подарунок від журналу «Головбух»
У консультації — про те, що таке держдивіденди, хто має їх сплачувати, які строки такої сплати, про звітність за держдивідендами та відповідальність щодо них

Що таке держдивіденди

«Державні дивіденди» (вони ж держдивіденди) — це частина чистого прибутку, яку сплачують до державного або місцевого бюджету ті підприємства, які мають у статутному капіталі (СК) державну частку або частку комунальної власності (далідержчастка).

Які є види держдивідендів

Підприємства можуть сплачувати держдивіденди у формі:

  1. дивідендів на державну частку;
  2. частини чистого прибутку (доходу).

Основна різниця між варіантами (1) та (2) у тому, що держдивіденди як частина чистого прибутку (2) мають мінімальне обмеження щодо базового нормативу відрахування частки чистого прибутку на виплату дивідендів. Наприклад, для дивідендів на державну частку базовий норматив може бути 80%, а для частини чистого прибутку — 90%. Тобто за умови варіанту 1 треба розподілити 80% чистого прибутку, а варіанту 2 — 90%.

В обох варіантах держдивіденди:

  • є частиною чистого прибутку;
  • визначаються пропорційно розміру державних акцій (часток) у СК.

Окремі нюанси між цими видами також є через дещо різну нормативну базу, строки та порядок нарахування й сплати.

Яка нормативна база визначає держдивіденди

Питання сплати держдивідендів регулюють, зокрема, такі нормативно-правові документи:

Хто має сплачувати держдивіденди та скільки

Підприємства, які сплачують держдивіденди та в яких розмірах, наводимо у Таблиці.

ХТО ТА У ЯКИХ РОЗМІРАХ СПЛАЧУЄ ДЕРЖДИВІДЕНДИ

Платник

Розмір держдивідендів

державні унітарні підприємства, а також їхні об’єднання, окрім звільнених (ч. 1 ст. 111 Закону № 185, звільнені — у тій же ч. 1 ст. 111 Закону № 185)

держдивіденди у формі частини чистого прибутку, що визначається як:

  • 80% чистого прибутку (доходу) звітного періоду (п. 1 Порядку № 138). Однак для окремих підприємств на відповідний рік може бути встановлений нижчий норматив у тому ж п. 1 Порядку № 138

господарські товариства, у СК яких:

  • є держчастка (ч. 5 ст. 11 Закону № 185);
  • 50% та більше належить іншим господарським товариствам, що мають державну частку 100% (ч. 5 ст. 11 Закону № 185)

держдивіденди як частина чистого прибутку пропорційно до розміру держчастки (акцій) у СК, але з урахуванням:

  • базового нормативу* відрахування частки чистого прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, — якщо рішення** про виплату дивідендів було прийняте до 01 травня року, наступного за звітним (ч. 5 ст. 11 Закону № 185) (це вважаються держдивіденди у формі дивідендів на держчастку);
  • базового нормативу* відрахування частки чистого прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів, але у розмірі не менше 90%, — якщо рішення** про виплату дивідендів не було прийняте до 01 травня року, наступного за звітним (ст. 19 Закону про Держбюджет 2025) (це вважаються держдивіденди у формі частини чистого прибутку (доходу))

комунальні унітарні підприємства та їхні об’єднання (пп. «35» ч. 1 ст. 64 БК, пп. «12» ч. 1 ст. 641 БК, пп. «16» ч. 1 ст. 66 БК)

розмір (норматив відрахувань) держдивідендів встановлюється рішеннями ОМС (пп. «29» ч. 1 ст. 26 Закону № 280)***

* базові нормативи на дивіденди за 2023 рік, які нараховуються у 2024 році, затвердила постанова КМУ «Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2023 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави» від 09.02.2024 № 129. Для більшості господарських товариств він за 2023 рік становив не менше 80%. За 2024 рік у 2025 році слід чекати аналогічну постанову КМУ. Узагалі ж цей базовий норматив не менший 30% (Постанова № 138). Якщо рішення до 1 травня не прийняте — базовий норматив стає за Законом про Держбюджет 90%. Наприклад, держчастка 50%, чистий прибуток 1 000 000 грн, базовий норматив 80%. Якщо рішення прийняте до 1 травня — дивіденди на держчастку будуть 400 000 грн (=1 000 000 грн × 0,8×0,5), якщо рішення прийняте після 1 травня — частина чистого прибутку (доходу) буде 450 000 грн (=1 000 000 грн × 0,9×0,5);

** відмітка про таке рішення ставиться у Розрахунку (поле 11 вступної частини);

*** якщо такий розмір (норматив) органом місцевого самоврядування (ОМС) не встановлений, то комунальні підприємства взагалі дивідендів до місцевого бюджету не сплачують (роз’яснення ДПС 136.01 ЗІР)

Які терміни сплати держдивідендів

Звітний період, термін звітування та строк сплати держдивідендів за різними їхніми платниками:

КОЛИ СПЛАЧУЮТЬСЯ ДЕРЖДИВІДЕНДИ

Звітний період

Термін звітування (подачі Розрахунку)

Строк сплати держдивідендів

державні підприємства:

квартал
(квартал, півріччя, 3 квартали та рік)*
(ч. 3 ст. 111 Закону № 185; п. 46.2 ПК, п. 49.19 ПК)

  • за квартал (квартал, півріччя, 3 квартали) — 40-денний строк (пп. 49.18.2 ПК);
  • за рік — 60-денний строк (пп. 49.18.6 ПК)

10 к. днів,

які настають за граничним строком звітування (п. 46.1 ПК, 46.2 ПК, 57.1 ПК)

господарські товариства:

рік
(ч. 5 ст. 11 Закону № 185, п. 46.2 ПК)

до 1 липня року, що наступний за звітним (ПК (пп. 49.18.7 ПК, п. 49.19 ПК)**

до 1 липня року (до 30 липня — якщо складають консолідована фінансова звітність), наступного за звітним (ч. 5 ст. 11 Закону № 185, ст. 19 Закону про Держбюджет 2025)

комунальні унітарні товариства:

рік або квартал
(як встановлено ОМС, пп. «29» ч. 1 ст. 26 Закону № 280)

  • за квартал (квартал, півріччя, 3 квартали) — 40-денний строк (пп. 49.18.2 ПК);
  • за рік — 60-денний строк (пп. 49.18.6 ПК)

10 к. днів,
які настають за граничним строком звітування (п. 46.1 ПК, 46.2 ПК, 57.1 ПК)

* незалежно від звітного періоду сплати податку на прибуток (роз’яснення ДПС 136.01 ЗІР);

** незалежно від того, чи є вони платниками дивідендів на державну частку або частини чистого прибутку (доходу) (лист ДПС від 09.06.2020 № 9109/7/99-00-05-05-01-07)

Чи сплачувати авансовий внесок з податку на прибуток під час сплати держдивідендів

Сплата дивідендів може викликати необхідність одночасної сплати авансового внеску з податку на прибуток у підприємств, що є платниками цього податку. Авансовий внесок з податку на прибуток при сплаті дивідендів зараховується у рахунок сплати податку на прибуток та є його невід’ємною частиною (пп. 57.11.5 ПК), тобто авансовий внесок зменшує у майбутньому суму податку на прибуток до сплати (через ряд. 16.2 Додатка ЗП Податкової декларації з податку на прибуток).

Сплачувати авансовий внесок з держдивідендів слід за загальними правилами (п. 57.11.2 ПК). Наприклад, під час квартальної сплати дивідендів такий авансовий внесок сплачуємо:

  • за квартали 1, 2 та 3 — з усієї суми держдивідендів;
  • за квартал 4 — якщо річну декларацію з податку на прибуток вже подали та річний податок за нею сплатили ще до виплати держдивідендів за 4-й квартал, то авансовий внесок слід сплатити з суми перевищення дивідендів над об’єктом оподаткування податком на прибуток. Якщо такого перевищення немає — авансового внеску теж немає.

Дивіденди можна не сплачувати, якщо (п. 57.11.2 ПК):

  • подали річну прибуткову декларацію;
  • сплатили податок на прибуток;
  • не виникло суми перевищення дивідендів над об’єктом оподаткування минулого року.

Яку звітність з держдивідендів подавати

Для розрахунку та звітування щодо держдивідендів всі підприємства використовують:

За статусом цей Розрахунок прирівнюється до податкової декларації (п. 46.1 ПК). Додатком до Розрахунку та його невід’ємною частиною є фінансова звітність підприємства (п. 46.2 ПК). Також зверніть увагу, що в Електронному кабінеті Розрахунок є квартальний (J0108210) та річний (J0108410).

Яких змін зазнав Розрахунок у 2025 році

Наказом Мінфіну від 04.11.2024 № 549 (набув чинності 24 грудня 2024 року) форму Розрахунку оновили, зокрема ряд. 10 щодо відмітки платника, на якого поширюється стаття 11 Закону № 185.

Які особливості сплати держдивідендів в умовах воєнного стану

Під час воєнного стану якихось спеціальних правил щодо держдивідендів немає, тобто залишаються звичайними як строки подачі Розрахунку, так і сплати держдивідендів (пп. 69.9 підрозд. 10 Перехідних положень ПК; Розрахунок розглядається як звичайна податкова звітність). Однак, якщо платник держдивідендів, як і податків, не має тимчасово можливості виконувати свої податкові обов’язки, тобто звітувати про них та сплачувати, він вільний від відповідальності (пп. 69.1 підрозд. 10 Перехідних положень ПК). Однак таку неможливість треба обґрунтувати за Порядком підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, що затверджений наказом Мінфіну 29.07.2022 № 225. Після того, як можливості з’являться, він має впродовж 60 к. днів за місяцем відновлення виконати свій обов’язок щодо держдивідендів та податків (або впродовж 6 місяців після припинення воєнного стану).

Крім цього, щороку базові нормативи відрахувань чистого прибутку для господарських товариств визначають відповідні закони про Держбюджет (2024, 2025). Те ж саме можуть робити ОМС у свої нормативних актах для комунальних підприємств територіальної громади.

Яка відповідальність за несплату держдивідендів

Адмініструванням держдивідендів займаються податківці. Оскільки Розрахунок прирівняний до податкової звітності, то відповідальність щодо Розрахунку така ж, як для податкових декларацій. Однак зобов’язання, що виникає за держдивідендами, вважається не податковим, а грошовим (пп. 14.1.39 ПК). Через це можуть виникати спірні питання, наприклад під час виправлення помилок і нарахування самоштрафу та пені під час воєнного стану (для податкових зобов’язань діє звільнення пп. 69.1, пп. 69.38 підрозд. 10 Перехідних положень ПК).

Виходить, що відповідальність за держдивідендами така:

  • штраф за неподання (несвоєчасне подання) — 340 грн (п. 120.1 ПК);
  • недоплата — 10% донарахованої суми (п. 123.1 ПК). Перевірку здійснюють податківці за тими ж правилами, що й податків;
  • несвоєчасна сплата — 5% суми погашеного податкового боргу при сплаті його у термін до 30 к. днів, 10% — понад 30 к. днів (п. 124.1 ПК);
  • податкова пеня — 120% річних облікової ставки НБУ, що діє на кожний день прострочення (п. 129.4 ПК.


зміст


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді