Бухгалтерський облік ремонту автомобіля
- Ремонт автомобіля – яким він буває
- Тип ремонту – остаточне рішення за керівником
- ТО й ГБО – це не ремонт
- Облік ремонту автомобіля
- Часткова ліквідація автомобіля при ремонті
- Облік ремонту орендованого автомобіля
- Облік ремонту невведеного в експлуатацію автомобіля
- Відшкодування витрат на ремонт з боку страхової компанії або винуватця ДТП
- Документи щодо ремонту автомобіля
- Оподаткування ремонту автомобіля
- Приклад обліку ремонту автомобіля
Ремонт автомобіля – яким він буває
Ремонт автівки може бути різним:
- з технічної точки зору – поточний і капітальний. Регулюється Положенням про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, наказ Мінтранспорту №102 від 30.03.1998 р. (далі – Положення № 102);
- з бухгалтерської точки зору – поточний і поліпшення (п. 14 П(С)БО 7 «Основні засоби»).
І зверніть увагу на наступне, що визнання ремонту поточним з технічної точки зору зовсім не означає, що він обов’язково має бути поточним і у бухгалтерському обліку, а капітальний – обов’язково поліпшенням. Так, заміну однієї лише коробки передач або навіть двигуна можна вважати поліпшенням з бухгалтерської точки зору, але поточним ремонтом з технічної точки зору, так як це заміна всього лише одного базового агрегату.
Найкращий помічник для вас: система «Експертус Головбух»
Також при ремонті-поліпшенні не всі витрати слід капіталізувати, так як супутньо можуть бути здійснені:
- поточний ремонт певних агрегатів автомобіля;
- технічне обслуговування автомобіля, тобто заміна рідин, свічок тощо.
Зверніть увагу, що одночасно при ремонті автомобіля можуть бути здійснені як поточні витрати, так і поліпшення. Тоді їх варто показати окремо.
РЕМОНТ АВТОМОБІЛЯ | |
з технічної точки зору | |
Поточний | Капітальний |
|
|
з бухгалтерської точки зору | |
Поточний | Поліпшення |
це лише підтримка автомобіля у належному стані, придатному до експлуатації Приклади:
| це збільшення економічних вигод від використання автомобіля, збільшення його можливого строку використання. Приклади ремонтів, які можна визнати поліпшенням:
|
* базові агрегати – за переліком у Додатку Г Положення № 102 до них належать двигун, коробка передач, роздавальна коробка, гідромеханічна передача, задній міст (вісь), середній міст (вісь), передня вісь (міст), рульове керування, кабіна/кузов, рама, підйомне обладнання самоскида. |
Маєте автомобіль на підприємстві та використовуєте його для службових потреб? Підкажемо, якими документами підтвердити витрати на придбання та використання пального. Щоб уникнути донарахування податків і штрафів, перевірте, чи всі потрібні документи склали
Тип ремонту – остаточне рішення за керівником
Остаточне рішення має прийняти керівник підприємства. Про це прямо сказано у п. 29 Методрекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів (наказ Мінфіну від 30.09.2003 № 561, далі – Методрекомендації № 561). Якщо ремонт розглядається як поточний, то має бути складений наказ про введення в експлуатацію поліпшеного автомобіля на основі акта введення в експлуатацію або акта приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об’єктів (п. 28 Методрекомендацій № 561). Процедура аналогічна тій, яка здійснювалася при першому введенні в експлуатацію автомобіля, коли він надійшов на підприємство. У наказі має бути згадка про збільшення економічних вигод або продовження очікуваного строку корисного використання автомобіля. Найпростіше обґрунтувати останнє – збільшення строку служби. Однак, п. 29 Методрекомендацій № 561 дозволяє керівнику зважати й на суттєвість витрат на ремонт.
Увага: У розрізненні поточного ремонту/поліпшення ключовими є:
- збільшення строку майбутньої експлуатації;
- зростання певних економічних вигод від автомобіля;
- суттєвість витрат на ремонт
За будь-яким з цих критеріїв ремонт можна визнати поліпшенням.
Тут немає правильного й неправильного рішення. Наприклад, у ситуації ремонту автомобіля після ДТП:
- ремонт може лише відновити властивості автівки. Це поточний ремонт;
- ремонт може відновити автівку, яку взагалі неможливо експлуатувати без такого ремонту. Ремонтні роботи на стільки значні, що можна говорити про збільшення строку служби автівки. Хоча б на рік. Це уже поліпшення, навіть з суто формальної точки зору.
Увага: при оформленні поліпшення в наказі про введення в експлуатації бажано збільшити очікуваний строк корисного використання автомобіля. Хоча б на 1 рік.
ТО й ГБО – це не ремонт
Не вважаються ремонтом технічне обслуговування (ТО) автомобіля, у т.ч. сезонне ТО та заміна витратних матеріалів, наприклад:
- заміна рідин, наприклад масла;
- заміна гальмівних колодок (дисків);
- заміна акумулятора;
- заміна ламп;
- заміна свіч запалення;
- заміна шин;
- заміна масляного фільтра, повітряного фільтра;
- чистка салону тощо.
Однак, облік ТО практично ідентичний обліку поточного ремонту.
Не вважається ремонтом дообладнання автомобіля:
- газобалонним обладнанням (ГБО);
- музичною системою;
- парктроніком;
- камери заднього виду;
- кондиціонером;
- дистанційним запуском двигуна;
- сигналізацією тощо.
Таке дообладнання і обліку можна розглядати як поліпшення або як установку самостійних пристроїв/об’єктів основних засобів або малоцінних необоротних матеріальних активів.
Щоб узяти на баланс об’єкт ОЗ, визначте строк його корисного використання. Адже від нього залежить, протягом якого часу об’єкт амортизуватиметься в обліку й, відповідно, впливатиме на фінрезультат підприємства. Стаття допоможе визначити строк корисного використання і вчасно його переглянути
Облік ремонту автомобіля
В залежності від типу ремонту використовуються й відповідні підходи щодо обліку:
Поточний ремонт: витрати періоду | Ремонт-поліпшення: капіталізація |
Витрати на ремонт відносимо на витрати періоду в залежності від напряму використання автомобіля:
| Відносимо на збільшення первісної вартості автомобіля:
У подальшому поліпшення по мірі амортизації первісної вартості автомобіля списується поступово на витрати. |
Часткова ліквідація автомобіля при ремонті
Якщо відбувається зняття й заміна певної частини автомобіля, наприклад, двигуна, то можна говорити про його часткову ліквідацію. У такому разі зняту частину списуємо тими ж проведеннями, що й при ліквідації – на суму первісної вартості та зносу (п. 14, п. 35 П(С)БО 7). Визначити цю вартість можна двома шляхами:
- розрахунково, якщо відомо скільки приблизно коштував такий об’єкт на момент придбання основного засобу;
- на рівні витрат на заміну (придбання, створення) замінюваної частини (п. 46 Методрекомендацій № 561).
Облік ремонту орендованого автомобіля
Орендовані автомобілі знаходяться поза балансом орендаря, тому тут застосовуємо наступні правила:
РЕМОНТ ОРЕНДОВАНОГО АВТОМОБІЛЯ | |
Поточний ремонт: витрати періоду | Ремонт-поліпшення: створення активу |
Облік поточного ремонту аналогічний ремонту власного автомобіля. | Створюємо окремий актив, вартість якого дорівнює витратам на такий ремонт – рахунок 117 «Інші необоротні матеріальні активи». Амортизуємо такий актив. Якщо повертаємо автомобіль орендодавцю, то списуємо з обліку даний актив. |
Облік ремонту невведеного в експлуатацію автомобіля
Можлива ситуація – автомобіль уже придбаний з пошкодженнями й потребує ремонту. Популярним стає насьогодні імпорт таких автівок в США. Таким способом автомобілі придбавають не тільки фізособи, але й підприємства. У такому разі ввести в експлуатацію автомобіль не можна, поки не закінчиться ремонт. Особливість обліку такого ремонту – усі витрати незалежно від типу ремонту (поточний, капітальний, поліпшення) потрапляють до складу капітальних інвестицій – рахунок 152. Причини:
- норма п. 8 П(С)БО 7, де до складу первісної вартості відносяться витрати, які спрямовані на доведення до стану, у якому об’єкт можна використовувати з запланованою метою. До закінчення ремонту «битого» автомобіля він непридатний до такого використання;
- також ще є п. 30 Методрекомендації № 561, де описується ситуація придбання активу, який потребує ремонту, коли ціна придбання уже передбачає, що такий ремонт буде вестися, щоб зробити основний засіб придатним до експлуатації.
Увага: ремонт автомобіля, який був придбаний «битим», включається до капітальних інвестицій та первісної вартості незалежно від типу.
- Національна сертифікація бухгалтерів — 2024 ⏩
- Професійна сертифікація за МСФЗ — 2024 ⏩
- Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2024 ⏩
- ПДВ: від азів до майстерності ⏩
- Розрахунок зарплати, звітність, перевірки ⏩
- РРО: робота, помилки та штрафи ⏩
- ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця ⏩
- Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування ⏩
Відшкодування витрат на ремонт з боку страхової компанії або винуватця ДТП
Якщо витрати на ремонт відшкодовуються страховою компанією або винуватцем ДТП, то тоді слід визнати дохід. Дохід визнавайте під час збільшення активу або зменшення зобов’язання, що обумовлює збільшення власного капіталу (за винятком збільшення капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінку доходу можна достовірно визначити. Це можна зробити на дату складання наступних документів:
- для страхового відшкодування – страхового акта (аварійного сертифікату);
- для відшкодування з боку винуватця – рішення суду.
Наприклад, рішення суду є підставою відобразити такі доходи на момент їх нарахування (тобто на дату набрання рішенням суду законної сили), адже в цей момент можна говорити вже про збільшення активу у вигляді дебіторської заборгованості винної особи з відшкодування завданих збитків (п. 5 П(С)БО 15 «Доходи»). Такий дохід можна відобразити на субрахунку 746 «Інші доходи».
Документи щодо ремонту автомобіля
Який би не був ремонт подбайте про наявність наступних документів:
- якщо ремонт власними силами – відомість дефектів (ремонтна відомість) у довільній формі, видаткові накладні на придбання запчастин, калькуляція вартості ремонту, можлива також бухгалтерська довідка (або звіт про фактичні витрати у довільній формі);
- якщо ремонт на СТО, підприємця, у будь-якої третьої сторони – акт прийому-передачі виконаних робіт, видаткові накладні на придбання запчастин тощо;
- якщо ремонт-поліпшення – акт введення в експлуатацію (акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об’єктів) + наказ керівника про введення в експлуатацію відремонтованого автомобіля, акти про оприбуткування будь-яких запчастин, які отримано внаслідок ремонту та які можуть бути якось використані у господарстві або продані. Можлива також бухгалтерська довідка.
Оподаткування ремонту автомобіля
Ремонт автомобіля сам по собі не впливає на податок на прибуток або єдиний податок.
Щодо ПДВ, то тут слід звернути увагу на наступне:
- податковий кредит є лише, коли ремонтується автомобіль, що використовується у господарській діяльності. Якщо ж ні, то треба нарахувати компенсуюче податкове зобов’язання з ПДВ за п. 198.5 ПК;
- при ліквідації непридатного до використання автомобіля необхідно подбати про документи, які підтверджують невідворотність такої ліквідації. Це може бути акт про ДТП від поліції, акт-висновок внутрішньої комісії підприємства. Останній при чому має бути завжди. Тільки так можна буде обійти нарахування податкового зобов’язання з ПДВ за п. 189.9 ПК.
Спільний представницький орган, нові строки колективних переговорів, пауза в дії окремих положень колективного договору — з’ясуємо, коли запрацюють ці та інші зміни в регулюванні трудових відносин і до чого ще готуватися роботодавцям
Приклад обліку ремонту автомобіля
Як приклад наведемо типові ситуації:
Господарські операції | Дт | Кт | Сума |
Поточний ремонт | |||
На СТО було здійснено заміну гальмівних колодок та розбитої фари. Ремонт здійсним підприємець-неплатник ПДВ. Автомобіль директора. | 92 | 631 | 3000 |
Оплата ремонту | 631 | 311 | 3000 |
Технічне обслуговування | |||
Поміняли масло та свічі запалення, змінили шини на літні. ТО здійснив підприємець-неплатник ПДВ. Автомобіль директора. | 92 | 631 | 4000 |
Оплата ТО | 631 | 311 | 4000 |
Ремонт-поліпшення і ТО, ДТП і страхове відшкодування | |||
Відновлення автомобіля після серйозного ДТП. Враховуючи суттєвість витрат за наказом керівника вирішено визнати ремонт поліпшенням. Ремонт передньої частини (установка нового капоту, бампера, правого крила, фарбування, витягування на гідравліці, відновлення подушок безпеки, заміна фар, сервісні роботи). Ремонт здійснив підприємець-платник ПДВ. Автомобіль директора. | 152 | 631 | 85000 |
Заміна витратних матеріалів (свічі, масло, гальмівні колодки), поліровка лако-фарбового покриття (ЛФП). | 92 | 631 | 5000 |
Визнаний податковий кредит з ПДВ | 641 | 631 | 18000 |
Оплата послуг з ремонту | 631 | 311 | 85000 |
Введено в експлуатацію автомобіль після ремонту. Витрати на ремонт збільшили первісну вартість автомобіля. | 105 | 152 | 85000 |
Нарахований дохід на основі страхового акта | 375 | 746 | 40000 |
Отримано відшкодування від страхової компанії | 311 | 375 | 40000 |
Ремонт-поліпшення з частковою ліквідацією | |||
Знятий двигун з автомобіля. Вирішено деякі його частини використовувати в господарстві. Бухгалтер порахував приблизну вартість такого двигуна на момент придбання – вона складала 35% вартості автівки. Первісна вартість автомобіля 300000 грн, накопичений знос – 200000 грн. | 976 | 105 | 35000 |
Списаний двигун у частині нарахованого зносу (=0,35×200000) | 131 | 105 | 70000 |
Оприбуткований двигун у вартості можливих запчастин | 207 | 746 | 20000 |
Установлений новий двигун | 152 | 631 | 150000 |
Відображений податковий кредит з ПДВ | 641 | 631 | 30000 |
Оплачена вартість нового двигуна | 631 | 311 | 180000 |