Бухгалтерський облік ремонту автомобіля
Ремонт автомобіля – яким він буває
Ремонт автівки може бути різним:
- з технічної точки зору – поточний і капітальний. Регулюється Положенням про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, яке затверджене наказ Мінтранспорту № 102 від 30.03.1998 (далі – Положення № 102);
- з бухгалтерської точки зору – поточний і поліпшення (п. 14 НП(С)БО 7 «Основні засоби»).
І зверніть увагу на наступне, що визнання ремонту поточним з технічної точки зору зовсім не означає, що він обов’язково має бути поточним і у бухгалтерському обліку, а капітальний – обов’язково поліпшенням. Так, заміну однієї лише коробки передач або навіть двигуна можна вважати поліпшенням з бухгалтерської точки зору, але поточним ремонтом з технічної точки зору, так як це заміна всього лише одного базового агрегату.
Також при ремонті-поліпшенні не всі витрати слід капіталізувати, так як супутньо можуть бути здійснені:
- поточний ремонт певних агрегатів автомобіля;
- технічне обслуговування автомобіля, тобто заміна рідин, свічок тощо.
Автомобіль — «робоча конячка» у госпдіяльності будь-якого підприємства. Зорієнтуємо, які нюанси врахувати під час обліку ремонту та поліпшення власних та орендованих авто, які наслідки на податковий облік матимуть операції із ремонту транспорту після ДТП, яких помилок варто уникати під час обліку шин та акумуляторів, як безпечно списувати ПММ
Зверніть увагу, що одночасно при ремонті автомобіля можуть бути здійснені як поточні витрати, так і поліпшення. Тоді їх варто показати окремо. Порівняння різних видів ремонту автомобіля проведено у таблиці нижче.
РЕМОНТ АВТОМОБІЛЯ | |
з технічної точки зору | |
поточний | капітальний |
|
|
з бухгалтерської точки зору | |
поточний | поліпшення |
це лише підтримка автомобіля у належному стані, придатному до експлуатації Приклади:
| це збільшення економічних вигод від використання автомобіля, збільшення його можливого строку використання. Приклади ремонтів, які можна визнати поліпшенням:
|
* базові агрегати – за переліком у Додатку Г Положення № 102 до них належать двигун, коробка передач, роздавальна коробка, гідромеханічна передача, задній міст (вісь), середній міст (вісь), передня вісь (міст), рульове керування, кабіна/кузов, рама, підйомне обладнання самоскида |
Тип ремонту – остаточне рішення за керівником
Остаточне рішення має прийняти керівник підприємства. Про це прямо говорить пункт 29 Методрекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, які затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561, далі – Методрекомендації № 561). Якщо ремонт розглядається як поточний, то має бути складений наказ про введення в експлуатацію поліпшеного автомобіля на основі акта введення в експлуатацію або акта приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об’єктів (п. 28 Методрекомендацій № 561). Процедура аналогічна тій, яка здійснювалася при першому введенні в експлуатацію автомобіля, коли він надійшов на підприємство. У наказі має бути згадка про збільшення економічних вигод або продовження очікуваного строку корисного використання автомобіля. Найпростіше обґрунтувати останнє – збільшення строку служби. Однак пункт 29 Методрекомендацій № 561 дозволяє керівнику зважати й на суттєвість витрат на ремонт.
Увага: у розрізненні поточного ремонту/поліпшення ключовими є:
- збільшення строку майбутньої експлуатації;
- зростання певних економічних вигод від автомобіля;
- суттєвість витрат на ремонт
За будь-яким з цих критеріїв ремонт можна визнати поліпшенням.
Тут немає правильного й неправильного рішення. Наприклад, у ситуації ремонту автомобіля після ДТП:
- ремонт може лише відновити властивості автівки. Це поточний ремонт;
- ремонт може відновити автівку, яку взагалі неможливо експлуатувати без такого ремонту. Ремонтні роботи на стільки значні, що можна говорити про збільшення строку служби автівки. Хоча б на рік. Це уже поліпшення, навіть з суто формальної точки зору.
Увага: при оформленні поліпшення в наказі про введення в експлуатації бажано збільшити очікуваний строк корисного використання автомобіля. Хоча б на 1 рік.
Новий закон про мобілізацію вплине як на життя громадян, так і на діяльність юридичних осіб. Пояснимо, які новації стосовно військово-транспортного обов’язку запрацюють найближчим часом
ТО й ГБО – це не ремонт
Не вважаються ремонтом технічне обслуговування (ТО) автомобіля, у т.ч. сезонне ТО та заміна витратних матеріалів, наприклад:
- заміна рідин, наприклад масла;
- заміна гальмівних колодок (дисків);
- заміна акумулятора;
- заміна ламп;
- заміна свіч запалення;
- заміна шин;
- заміна масляного фільтра, повітряного фільтра;
- чистка салону тощо.
Однак облік ТО практично ідентичний обліку поточного ремонту.
Не вважається ремонтом дообладнання автомобіля:
- газобалонним обладнанням (ГБО);
- музичною системою;
- парктроніком;
- камери заднього виду;
- кондиціонером;
- дистанційним запуском двигуна;
- сигналізацією тощо.
Таке дообладнання і обліку можна розглядати як поліпшення або як установку самостійних пристроїв/об’єктів основних засобів або малоцінних необоротних матеріальних активів.
Облік ремонту автомобіля
В залежності від типу ремонту використовуються й відповідні підходи щодо обліку, які розкрито у таблиці нижче.
ПРАВИЛА ОБЛІКУ ПОТОЧНОГО РЕМОНТУ ТА ПОЛІПШЕННЯ АВТОМОБІЛЯ | |
Поточний ремонт: витрати періоду | Ремонт-поліпшення: капіталізація |
Витрати на ремонт відносимо на витрати періоду в залежності від напряму використання автомобіля:
| Відносимо на збільшення первісної вартості автомобіля:
У подальшому поліпшення в міру амортизації первісної вартості автомобіля списується поступово на витрати |
Часткова ліквідація автомобіля при ремонті
Якщо відбувається зняття й заміна певної частини автомобіля, наприклад двигуна, то можна говорити про його часткову ліквідацію. У такому разі знята частина списується тими ж проведеннями, що й при ліквідації – на суму первісної вартості та зносу (п. 14, п. 35 НП(С)БО 7). Визначити цю вартість можна двома шляхами:
- розрахунково, якщо відомо скільки приблизно коштував такий об’єкт на момент придбання основного засобу;
- на рівні витрат на заміну (придбання, створення) замінюваної частини (п. 46 Методрекомендацій № 561).
Облік ремонту орендованого автомобіля
Орендовані автомобілі перебувають поза балансом орендаря, тому тут застосовуються такі правила:
РЕМОНТ ОРЕНДОВАНОГО АВТОМОБІЛЯ | |
Поточний ремонт: витрати періоду | Ремонт-поліпшення: створення активу |
облік поточного ремонту аналогічний ремонту власного автомобіля |
|
Облік ремонту невведеного в експлуатацію автомобіля
Можлива ситуація – автомобіль уже придбаний з пошкодженнями й потребує ремонту. Популярним стає насьогодні імпорт таких автівок в США. Таким способом автомобілі придбавають не тільки фізособи, але й підприємства. У такому разі ввести в експлуатацію автомобіль не можна, поки не закінчиться ремонт. Особливість обліку такого ремонту – усі витрати незалежно від типу ремонту (поточний, капітальний, поліпшення) потрапляють до складу капітальних інвестицій – субрахунок 152. Причини:
- норма п. 8 НП(С)БО 7, за якою до складу первісної вартості відносяться витрати, які спрямовані на доведення до стану, у якому об’єкт можна використовувати з запланованою метою. До закінчення ремонту «битого» автомобіля він непридатний до такого використання;
- також ще є п. 30 Методрекомендації № 561, де описується ситуація придбання активу, який потребує ремонту, коли ціна придбання уже передбачає, що такий ремонт буде вестися, щоб зробити основний засіб придатним до експлуатації.
Увага: ремонт автомобіля, який був придбаний «битим», включається до капітальних інвестицій та первісної вартості незалежно від типу.
Відшкодування витрат на ремонт з боку страхової компанії або винуватця ДТП
Якщо витрати на ремонт відшкодовуються страховою компанією або винуватцем ДТП, то тоді слід визнати дохід. Дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов’язання, що обумовлює збільшення власного капіталу (за винятком збільшення капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінку доходу можна достовірно визначити. Це можна зробити на дату складання наступних документів:
- для страхового відшкодування – страхового акта (аварійного сертифікату);
- для відшкодування з боку винуватця – рішення суду.
Наприклад, рішення суду є підставою відобразити такі доходи на момент їхнього нарахування (тобто на дату набрання рішенням суду законної сили), адже в цей момент можна говорити вже про збільшення активу у вигляді дебіторської заборгованості винної особи з відшкодування завданих збитків (п. 5 НП(С)БО 15 «Доходи»). Такий дохід можна відобразити на субрахунку 746 «Інші доходи».
Українські підприємства активно залучають іноземні інвестиції, виграють гранти і розвиваються. Хочете бути серед успішних? Підвищуйте кваліфікацію за Міжнародними стандартами фінансової звітності
Документи щодо ремонту автомобіля
Який би не був ремонт слід подбати про наявність таких документів:
- якщо ремонт власними силами – відомість дефектів (ремонтна відомість) у довільній формі, видаткові накладні на придбання запчастин, калькуляція вартості ремонту, можлива також бухгалтерська довідка (або звіт про фактичні витрати у довільній формі);
- якщо ремонт на СТО, підприємця, у будь-якої третьої сторони – акт прийому-передачі виконаних робіт, видаткові накладні на придбання запчастин тощо;
- якщо ремонт-поліпшення – акт введення в експлуатацію (акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об’єктів) + наказ керівника про введення в експлуатацію відремонтованого автомобіля, акти про оприбуткування будь-яких запчастин, які отримано внаслідок ремонту та які можуть бути якось використані у господарстві або продані. Можлива також бухгалтерська довідка.
Оподаткування ремонту автомобіля
Ремонт автомобіля сам собою не впливає на податок на прибуток або єдиний податок.
Щодо ПДВ, то тут слід звернути увагу на наступне:
- податковий кредит є лише, коли ремонтується автомобіль, що використовується у господарській діяльності. Якщо ж ні, то треба нарахувати компенсуюче податкове зобов’язання з ПДВ за пунктом 198.5 ПК;
- при ліквідації непридатного до використання автомобіля необхідно подбати про документи, які підтверджують невідворотність такої ліквідації. Це може бути акт про ДТП від поліції, акт-висновок внутрішньої комісії підприємства. Останній при чому має бути завжди. Тільки так можна буде обійти нарахування податкового зобов’язання з ПДВ за пунктом 189.9 ПК.
Приклад обліку ремонту автомобіля
Як приклад наведемо типові ситуації обліку ремонту автомобіля у бухгалтерських проведеннях.
ОБЛІК РЕМОНТУ АВТОМОБІЛЯ У БУХГАЛТЕРСЬКИХ ПРОВЕДЕННЯХ | |||
Господарські операції | Дт | Кт | Сума |
Поточний ремонт | |||
визнано поточні витрати – адміністративні витрати (на СТО було здійснено заміну гальмівних колодок та розбитої фари; ремонт здійсним підприємець-неплатник ПДВ; на автомобілі їздить директор) | 92 | 631 | 3000 |
оплата ремонту | 631 | 311 | 3000 |
адміністративні витрати віднесено на фінансовий результат операційної діяльності | 791 | 92 | 3000 |
Технічне обслуговування | |||
визнано поточні витрати – адміністративні витрати (поміняли масло та свічі запалення, змінили шини на літні; ТО здійснив підприємець-неплатник ПДВ; на автомобілі їздить директор) | 92 | 631 | 4000 |
оплата ТО | 631 | 311 | 4000 |
адміністративні витрати віднесено на фінансовий результат операційної діяльності | 791 | 92 | 4000 |
Ремонт-поліпшення і ТО, ДТП і страхове відшкодування | |||
визнано капітальні витрати на поліпшення (відновлення автомобіля після серйозного ДТП; враховуючи суттєвість витрат за наказом керівника вирішено визнати ремонт поліпшенням; ремонт передньої частини полягав в установці нового капоту, бампера, правого крила, фарбування, витягування на гідравліці, відновлення подушок безпеки, заміна фар, сервісні роботи; ремонт здійснив підприємець-платник ПДВ; на автомобілі їздить директор) | 152 | 631 | 85000 |
заміна витратних матеріалів (свічі, масло, гальмівні колодки), поліровка лако-фарбового покриття (ЛФП) | 92 | 631 | 5000 |
визнаний податковий кредит з ПДВ | 641 | 631 | 18000 |
оплата послуг з ремонту | 631 | 311 | 85000 |
введено в експлуатацію автомобіль після ремонту, витрати на ремонт збільшили первісну вартість автомобіля | 105 | 152 | 85000 |
нарахований дохід на основі страхового акта | 375 | 746 | 40000 |
отримано відшкодування від страхової компанії | 311 | 375 | 40000 |
адміністративні витрати віднесено на фінансовий результат операційної діяльності | 791 | 92 | 5000 |
інші доходи віднесено на фінансовий результат від іншої діяльності | 746 | 793 | 40000 |
Ремонт-поліпшення з частковою ліквідацією | |||
визнано інші витрати (знятий двигун з автомобіля; вирішено деякі його частини використовувати в господарстві; бухгалтер порахував приблизну вартість такого двигуна на момент придбання – вона складала 35% вартості автівки; первісна вартість автомобіля 300000 грн, накопичений знос – 200000 грн) | 976 | 105 | 35000 |
списаний двигун у частині нарахованого зносу (=0,35×200000) | 131 | 105 | 70000 |
оприбуткований двигун у вартості можливих запчастин | 207 | 746 | 20000 |
установлений новий двигун | 152 | 631 | 150000 |
відображений податковий кредит з ПДВ | 641 | 631 | 30000 |
сплачена вартість нового двигуна | 631 | 311 | 180000 |
інші витрати віднесено на фінансовий результат від іншої діяльності | 791 | 976 | 35000 |
інші доходи віднесено на фінансовий результат від іншої діяльності | 746 | 793 | 20000 |