Неможливість виконувати податкові обов’язки – як підтвердити

Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Як підвередити неможливість виконувати свої податкові обов’язки під час війни, аби не було штрафів за невчасне декларування та несплату податків? Від Мінфіну вже вийшов відповідний Порядок. У статті розглянемо, які підстави він надає; які заяви, повідомлення та підтверджуючі документи для цього потрібні; коли та як їх подавати.

Навіщо потрібен Порядок Мінфіну про податкові можливості платника податку

Ще у матеріалі про Повернення реєстрації ПН, податкових перевірок та бюджетного відшкодування ПДВ, де було здійснено аналіз Закону від 12.05.2022 № 2260 (далі Закон № 2260), згадувалося про:

  • подовжені строки реєстрації податкових накладних і розрахунків коригування за місяці воєнного стану;
  • періоди, за які знімається відповідальність за прострочення сплати податків та їхнього декларування з зв’язку з воєнним станом.

Таким чином, під податковими обов’язками розуміється:

  • реєстрація податкової накладної;
  • подання податкової звітності;
  • вчасна сплата податків;
  • сплата податкового боргу тощо.

Узагальнену таблицю таких ситуацій, в яких грає свою роль можливість або неможливість платника податку виконувати свої податкові обов’язки, терміни виконання податкових обов’язків у такому разі – наведено наприкінці цього огляду.

Відповідні строки виконання податкових обов’язків по вищезгаданим ситуаціям Законом № 2260 поставлено у залежність від 3-х варіантів:

  • такі можливості існують;
  • можливості відсутні;
  • можливості відновилися.

При цьому порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків мав розробити та затвердити Мінфін (пп. 69.1 Підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ). Тобто Мінфін мав дати відповідь на питання: за якими підставами (критеріями) вважати платника податку таким, що не має можливості виконувати свої податкові обов’язки під час війни. А також, як такий стан підтвердити. Однак, незважаючи на те, що Закон № 2260 діє вже з 27 травня 2022 року, такого порядку впродовж усього літа 2022 року не було.

Порядок повідомлення про податкові можливості з’явився – вересень 2022

І нарешті документ, який врегульовує питання податкових можливостей платників, був прийнятий. Зі змістовно та довгою назвою. Це Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у пп. 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, затверджений наказом Мінфіну від 29.07.2022 № 225 (даліПорядок № 225). Він набуває чинності з дня його офіційного опублікування. Наказ був опублікований в «Офіційному віснику» 06 вересня 2022 року. І виконати його частині платників податків треба досить скоро – до 30 вересня 2022 року (про дедлайни – далі). Для ознайомлення текст Порядку № 225 викладений у файлі нижче.

Строки повідомлення податківців про свої податкові можливості

Почнемо, мабуть, з основного – які дедлайни встановлює Порядок № 225 для тих, хто хоче підтвердити неможливість виконання податкових обов’язків, а також самих податківців, аби вони визначилися, чи влаштовують їх заявлені підстави та подані для їхнього підтвердження документи. Ці дедлайни узагальнено у таблиці нижче.

Увага: якщо платник податку не вклався у дедлайни «до 30 вересня 2022 року» та «60 к. днів», то вважається, що у нього є можливості виконувати свої податкові обов’язки (абз. 1 п. 7 розділу ІІ Порядку № 225).

ДЕДЛАЙНИ ВЗАЄМОДІЇ ПЛАТНИКА ПОДАТКУ ТА ДПС

ЩОДО ПОДАТКОВИХ МОЖЛИВОСТЕЙ

Податкові можливості

Строк, який відводиться

Що має бути у такий термін

Для юросіб і фізосіб – платників податків

зараз* відсутні, але є можливість подати документи

не пізніше 30.09.2022

подати необхідні документи, а саме (див. п. 3, п. 4 розділу ІІ Порядку № 225):

  • подати заяву про відсутність можливості виконувати свої податкові обов’язки;
  • до заяви додати вичерпний перелік документів (або їхніх копій), а також іншу інформацію, яка передбачена Порядком № 225

зараз* відсутні та немає можливості подати документи у вересні 2022

не пізніше 60 к. дн.

(з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків подати документи одночасно з набуттям можливості виконувати хоча б один податковий обов’язок**)

зараз* є, але потім стали відсутні

не пізніше 60 к. дн.

(з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків виконувати свої податкові обов’язки)

10 к. днів,

(наступних за днем отримання попереднього рішення ДПС)

якщо податківці розглянули заяву та бажають додаткових документів (копій документів), більшого обґрунтування та інших підтверджень – подати це все платнику податку

потім*** відновилися

не пізніше 60 к. дн.

(з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків виконувати свої податкові обов’язки)

подати повідомлення про відновлення можливостей (п. 5 розділу ІІ Порядку № 225)

1095 к. дн.****

платнику податків слід зберігати оригінали документів щодо неможливості виконувати податкові обов’язки

Для податківців

20 к. дн.

(з дня наступного за днем отримання заяви та документів від платника податків)

податківці мають розглянути подану заяву та документи, іншу інформацію

20 к. дн.

(з дня наступного за днем отримання відповідних документів від платника податків)

повторний розгляд податківцями – після подачі додаткових документів, обґрунтувань та інформації платником податків

* зараз = на 06.09.2022 р., тобто на дату набуття чинності Порядку № 225 ;

** реєстрація податкової накладної, подання податкової звітності, сплата податку, сплата невиконаного податкового зобов’язання тощо (див. абз. 2 п. 4 розділу ІІ Порядку № 225);

*** потім = після подачі заяви та відповідних документів;

**** відлік цього часу, ймовірно, слід вести від граничної дати виконання податкових обов’язків, які не зміг виконати платник податку (Порядок № 225 цього не уточнює, див. абз. 2 п. 7 розділу ІІ Порядку № 225)

Підстави подання заяви про неможливість виконувати свої податкові обов’язки

Підстави (критерії) неможливості виконувати податкові обов’язки у Порядку № 225 подано окремо для юросіб і фізосіб (див. п. 2 розділу І Порядку № 225). При цьому:

  • до юросіб належать також і податкові агенти, наприклад платники ПДФО та військового збору з зарплати працівників;
  • під фізособами розуміються всі платники податків, у т.ч. й самозайняті особи. До самозайнятих, як відомо, належать фізособи-підприємці (ФОП) та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність.

Нижче наведемо лише основні підстави. Головною умовою їхнього застосування є те, що вони виникли внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, які спричинені військовою агресією рф. Платникам акцизного податку також слід звернути на ще одну підставу, яку Порядок № 225 виділяє спеціально для них – можливість витоку інформації про місця збереження пального та етилового спирту внаслідок реєстрації акцизної накладної.

ОСНОВНІ ПІДСТАВИ (КРИТЕРІЇ)

НЕМОЖЛИВОСТІ ВИКОНУВАТИ ПОДАТКОВІ ОБОВ’ЯЗКИ

Для юросіб

Для ФОП та інших фізосіб

  • втрата первинних документів*;
  • знищення комп’ютерного обладнання;
  • відсутність посадової особи, яку можна уповноважити вести бухоблік та здійснити платіж податку, збору**;
  • знаходження виробничих потужностей у зоні бойових дій або на тимчасово окупованій території***;
  • форс-мажор;
  • інші підстави (повний і детальний перелік – див. п. 1 розділу ІІ Порядку № 225)
  • перебування в окупованому населеному пункті;
  • лікування у зв’язку з пораненням;
  • мобілізація до ЗСУ або перебування у підрозділах тероборони;
  • належність до військових формувань;
  • втрата первинних документів*;
  • знищення комп’ютерного обладнання
  • підстави, які визначені у пп. 102.6.1–102.6.5 ПКУ, зокрема перебування за межами України, полон, визнання без вісти відсутнім;
  • інші підстави (повний перелік – див. п. 2 розділу ІІ Порядку № 225)

* зверніть увагу, що у ст. 44 ПКУ прописаний порядок дій при втраті документів, зокрема щодо інформування ДПС у 5-денний строк з моменту втрати документів. Щоправда, у даній ситуації можна посилатися на неможливість таких дій вчасно;

**досить «слизька» підстава, яку треба обґрунтувати;

*** переліки таких територій регулярно затверджує Міністерство з питань реінтеграції окупованих територій

Щодо відсутності посадової особи, яка може вести бухоблік та здійснити сплату податків, то для застосування такої підстави слід звернути увагу на таке:

  • навіть якщо у підприємства залишився один директор, а всі бухгалтери, економісти звільнилися, призупинили трудові відносини, то тоді бухгалтерський облік має вести сам директор, адже є ч. 3 ст. 8 та абз. 5 ч. 4 ст. 8 Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996. А якщо немає й директора, то за тим же законом це має робити власник;
  • для спрацювання такої підстави на підприємстві директор має бути мобілізовані до ЗСУ, власник (якщо він один) теж мобілізований до ЗСУ. Або власник, якому належить понад 80% статутного капіталу мобілізований, а у решти немає кворуму прийняти якесь рішення про призначення іншої посадової особи;
  • у підприємства один власник, який одночасно є його директором, і він мобілізований до ЗСУ або зник без вісти. Щоправда, тоді не зовсім зрозуміло, хто має займатися збором і подачею документів.

Так можна інтерпретувати деталі щодо застосування даної підстави, які визначено у п. 1 розділу ІІ Порядку № 225.

Документи, які потрібно зібрати про неможливість виконувати свої податкові обов’язки

Інформація про потрібні документи наведена у додатках до Порядку № 225. І теж вони наведені окрема – для юросіб та фізосіб. Документи, які вочевидь будуть готуватися найчастіше зведено у таблиці нижче. Дані документи готуються не всі підряд, а лише ті, які стосуються тих підстав (критеріїв), за якими платник податку став таким, що не може виконувати свої податкові обов’язки.

ОСНОВНІ ДОКУМЕНТИ, ЯКІ НЕОБХІДНІ ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ

НЕМОЖЛИВОСТІ ВИКОНУВАТИ ПОДАТКОВІ ОБОВ’ЯЗКИ*

Для юросіб

Для ФОП та інших фізосіб**

  • акт про факт пожежі;
  • інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
  • витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення – якщо було викрадання чи руйнування майна;
  • банківська виписка по рахунку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків – для підтвердження відсутності коштів для сплати податків;
  • наказ про припинення роботи підприємства;
  • акт про надзвичайну подію;
  • інвентаризаційний опис та протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухобліку;
  • заява до правоохоронних органів щодо пошкодження майна;
  • акт незалежного оцінювача майна;
  • наявність страхового полісу та заява про страховий випадок тощо.
  • військовий квиток;
  • трудова книжка – за записом, що свідчить про безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення нацбезпеки й оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф;
  • довідка закладу охорони здоров’я;
  • документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення, зокрема заява до територіального органу внутрішніх справ;
  • документ, який свідчить про реєстрацію у зв’язку з цим кримінального провадження тощо;
  • такі ж документи, як і юросіб (див. ліворуч)

* це не всі документи, повний перелік з більш детальним описом ­– див. відповідний додаток до Порядку № 225;

** повний перелік у залежності від підстави неможливості виконувати податкові обов’язки – див. додатки до Порядку № 225 або підготовлену на його основі спеціальну таблицю далі

Для фізичних осіб також наводимо повний перелік документів щодо неможливості виконувати свої податкові обов’язки в залежності від підстави.

Dokumenty-dlia-fizosib-u-zalezhnosti-vid-pidstavy.jpg

СКАЧАТИ ТАБЛИЦЮ ⏩

Заява про неможливість виконувати податкові обов’язки

За Порядком № 225 заява про неможливість виконувати податкові обов’язки складається у довільній формі (п. 1 розділу ІІІ Порядку № 225). Однак Порядок № 225 визначає перелік обов’язкових елементів, які має містити така заява, а саме (абз. 3 п. 3 Порядку № 225):

  • повне найменування платника податків (як у реєстраційних документах), а для фізосіб – ПІБ;
  • код платника податків згідно з ЄДР, а для фізосіб – податковий номер;
  • РНОКП (він же – ідентифікаційний код у ДПС) – для фізосіб;
  • податкова адреса;
  • найменування органу ДПС, до якого подається заява;
  • дата подачі заяви;
  • чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання податкових обов’язків з посиланням на відповідні документи, які підтверджують викладені факти;
  • перелік додатків та кількість сторінок у кожному документі, їх повні назви та реквізити (дата, номер, найменування органу, що видав документ);
  • податкові обов’язки, які не може чи не мав можливості виконувати платник податків;
  • податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов’язки;
  • підписи платника податку (для фізосіб) або посадових осіб платника податку. Печатка за наявності.

Також у заяві може наводитися інформація щодо обставин, пов'язаних з проведенням бойових дій, терористичними актами, диверсіями або іншими форс-мажорними обставинами, які спричинені військовою агресією рф, тимчасовою окупацією рф, якщо вони завадили виконанню податкових обов’язків.

Послідовно розкриваючи кожний з вищенаведених елементів заяви платник податку й отримає ту заяву, яку слід подати до органу ДПС. У відповідь на таку заяву орган ДПС має надіслати відповідне рішення (див. вище таблицю дедлайнів).

Повідомлення про відновлення податкових можливостей

Після того, як податкові можливості відновилися слід не забути подати до ДПС відповідне повідомлення. Воно також подається у довільній формі (абз. 2 п. 5 Порядку № 225). Однак, як і у заяві, повідомлення теж має свої обов’язкові елементи, а саме:

  • повне найменування платника податків (як у реєстраційних документах), а для фізосіб – ПІБ;
  • код платника податків згідно з ЄДР, а для фізосіб – податковий номер;
  • РНОКП (він же – ідентифікаційний код у ДПС) – для фізосіб;
  • податкова адреса;
  • найменування органу ДПС, до якого подається повідомлення;
  • дата подачі повідомлення;
  • дата та номер останнього рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку (того рішення, яке мало надіслати ДПРС у відповідь на раніше подану заяву), а також найменування органу ДПС, який прийняв таке рішення та його місцезнаходження;
  • дата відновлення можливості виконувати свої податкові обов’язки.

Форма подачі заяви, повідомлення та документів до ДПС

Заяву можна подати:

  • в електронній формі через Електронний кабінет;
  • у паперовій формі особисто шляхом подання до органу ДПС за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру органу ДПС;
  • поштою з повідомленням про вручення.

Податкові можливості та строки виконання податкових обов’язків

Нижче наводимо зведену таблицю по строкам виконання податкових обов’язків у залежності від того, чи може платник податку виконувати податкові обов’язки (реєстрація податкових накладних, прострочення сплати податків та їхнього декларування).

Stroky-vykonannia-podatkovykh-obov’iazkiv-u-zalezhnosti-vid-mozhlyvostei-platnyka-podatku-min.jpg

СКАЧАТИ ТАБЛИЦЮ ⏩

Чи треба підтверджувати неможливість виконання податкових обов’язків єдиноподатникам

У вересні ситуація з цим питанням ускладнилася. І однозначно зараз відповісти на це питання не можна. Пояснимо чому. Якщо все сприймати так, як це записано у ПК, то не потрібно нічого підтверджувати, аби не сплачувати єдиний податок для ФОП, які перебувають на 1-2 групах єдиного податку. Адже у них з 01 квітня 2022 року є право не сплачувати єдиний податок до закінчення воєнного стану на підставі п. 9.1 підрозд. 8 Перехідних положень ПКУ. І там немає ніяких умов щодо можливості/неможливості виконувати податкові обов’язки. Щодо єдиноподатників 3 групи, то й за загальними правилами, якщо у них немає доходу, то немає єдиного податку.

Крім того, з 01 березня 2022 р. до завершення воєнного стану та ще 12 місяців після його завершення мають право не платити ЄСВ, але з втратою страхового стажу (підстава – п. 919 Прикінцевих і перехідних положень Закону про ЄСВ) такі особи:

  • усі ФОП, як загальники, так і спрощенці (1-4 групи);
  • особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність;
  • члени фермерських господарств.

Увага: єдиноподатникам 1-2 групи зараз можна одночасно не сплачувати єдиний податок і ЄСВ без підтвердження неможливості виконувати податкові обов’язки, але ДПС іншої думки. Краще не ризикувати.

Однак 02 вересня 2022 року податківці опублікували одне цікаве роз’яснення: «Чи є підставою для анулювання реєстрації платника єдиного податку наявність податкового боргу у період воєнного стану». І тут податківці посилаються не на згаданий «звільняючий» п. 9.1 підрозд. 8 Перехідних положень ПКУ, а на загальний щодо всіх платників податків пп. 69.1 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ. І за ним платники податків, які мають можливість сплачувати податки звільнялися від відповідальності за їхню не сплату лише по 31 липня 2022 року. І потім податківці приходять до висновку, що лише «наявність податкового боргу, який виник в період з 24.02.2022 по 31.07.2022, не є підставою для анулювання реєстрації платника єдиного податку в період воєнного стану». Так як несплату єдиного податку податківці в індивідуальній картці платника податку все одно нараховують як податковий борг, то існує ризик того, що вони можуть анулювати реєстрацію тим платникам єдиного податку, які користуються своїм правом не платити на підставі п. 9.1 підрозд. 8 Перехідних положень ПКУ, але по факту мають такі можливості. Ця позиція податкова позиція досить спірна. Крім того, при спробах щось з’ясувати у місцевих податкових – вони дають суперечливі роз’яснення: «можна не платити», «треба платити», «самі не знаємо, так як централізованого роз’яснення нам не давали».

Додаткових питань у платників єдиного податку 1-2 групи з’являється через ситуацію з нарахування податкового боргу при несплаті єдиного податку в електронному кабінеті. На всі питання податківці відповідають, що вони не знають насьогодні, як цей податковий борг буде списаний.

Також у будь-якому разі такі звільнення не означають, що не треба подававати податкову декларацію. Це вже податковий обов’язок, який слід виконувати. Карантинні звільнення у даному разі також не діють – за неподану декларацію можна заробити вже штраф (абз. 17 пп. 69.2 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ).

Висновок такий: навіть єдиноподатникам 1-2 групи, які дійсно не мають можливості сплачувати єдиний податок, краще насьогодні перестрахуватися та подати заяву та підтверджуючі документи. Інакше, є ризик анулювання. Або ж звернутися за індивідуальною консультацією до ДПС, яка буде діяти саме для такого платника податку.

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді