Як бухгалтеру знайти спільну мову із шефом
На думку директора бухгалтерія завше має бути на зв’язку
Від: Марія Петренко, головний бухгалтер
«Мій директор — чудовий керівник, не пихатий. Але він трудоголік. Траплялося, що він телефонував мені о четвертій ранку й радісно лементував у слухавку: «В мене є геніальна ідея!» Починав розповідати і запитував, як я реалізовуватиму задум».
Прагне працювати завжди і всюди, навіть під час відпустки. Шпарко береться до найскладнішої роботи й амбіційних завдань. Не піддається на емоції. Обстоює свої погляди.
Від: Ірина Радченко, головний бухгалтер
«Директор не розмежовує особистого та робочого. Може зателефонувати посеред ночі й запитати, скільки буде, наприклад, 15 відсотків від якоїсь суми».
Порада бухгалтеру. Так зазвичай поводяться демократичні директори, які вимагають від підлеглих стовідсоткової відданості і вважають, що ви усі — команда. Так, ви як головбух можете лишатися на зв’язку довше за інших. Навіть цілодобово, якщо хочете. Однак маєте право не відповідати увечері, а надто вночі. Потихеньку привчайте директора до того, що маєте особисте життя і в неробочий час не можете йому відповідати. За три-чотири рази він і сам облишить пізні дзвінки. А якщо продовжуватиме — вимикайте звук дзвінка, а за крайньої потреби — й телефон.
Національна сертифікація бухгалтерів — 2023
Бухгалтер має розумітися на всьому
Від: Оксана Іллюк, головний бухгалтер
«Мій попередній директор періодично загадував підготуватися до нового виду діяльності. Я марнувала час, вивчала закони, читала консультації експертів і аудиторів, складала розрахунки. Однак зацікавленість директора у цьому питанні зникала так само швидко, як і з’являлася».
Від: Ольга Артеменко, головний бухгалтер
«Щороку директор просить зателефонувати до усіх банків міста й дізнатися, які умови за кредитами пропонує кожен. При тому, що нашій компанії кредит не потрібен».
Від: Олена Чорна, головний бухгалтер
«Директор змушує пояснювати деяким відділам, чим вони мають займатися. Наприклад, допомогти інженерам скласти список запчастин для ремонту електроверстата або розрахувати на підставі креслень, скільки знадобиться металу для виготовлення обладнання».
Від: Людмила Старук, головний бухгалтер
«— Людмило Павлівно, — долинув голос директора, — слід організувати облік за кожною одиницею виробничого обладнання, щоб оперативно керувати виробництвом.
— Людмило Павлівно, організуйте облік витрат на експлуатацію й утримання екскаваторів.
— Людмило Павлівно, необхідно розробити методику обліку витрат кар’єрних самоскидів і свердлових верстатів».
Від: Галина Горобець, головний бухгалтер
«Ви — бухгалтер, ви маєте знати усі чинні закони!» — каже наш директор. Так я стала й адвокатом, і спеціалістом з добору персоналу, і психологом. Загалом, майстриня на все».
Від: Юлія Зінченко, головний бухгалтер
«Наша бухгалтерія займається окремими закупівлями на прохання директора. Якщо нам щось треба, ми цілий день витрачаємо на пошук вигідних цін, а в підсумку купуємо у своєму місті чи найближчих містах».
Радо поспілкується. Завжди удоброму гуморі. Охоче організовує масові заходи. Аналітичної роботи не розуміє.
Порада бухгалтеру. Директори думають, що бухгалтерія може все, то і йдуть до вас. А ви маєте два варіанти дій. Перший — терпіти, мовчати й виконувати. Другий — вдатися до проактивних дій і поговорити з директором: яка мета, строки, коли чекати на його відповідь стосовно виконаного завдання, скільки він вам за це заплатить. Якщо додаткові завдання мають разовий характер, то гаразд. Але якщо це стає вашими постійними обов’язками і ви нічого не встигаєте за роботою, можна попросити доплату або хоч додатковий вихідний. Має ж бути якась компенсація.
- Національна сертифікація бухгалтерів — 2025 ⏩
- Професійна сертифікація за МСФЗ ⏩
- Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025 ⏩
- ПДВ: від азів до майстерності ⏩
- Розрахунок зарплати, звітність, перевірки ⏩
- РРО: робота, помилки та штрафи ⏩
- ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця ⏩
- Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування ⏩
Що ще вигадують директори
1. Сам собі секретар.
«Директор вирішив, що працівників забагато, і звільнив офіс-менеджера, який нібито нічого не робив. Тепер самотужки їздить за канцтоварами й на пошту, пише листи й виконує іншу офісну роботу за ту саму зарплату директора. Вважає, що Заощадив на зарплаті офіс-менеджера».
2. Екстремально загартовує працівників.
«Взимку директор постійно відчиняє вікно. Я навіть вовняні шкарпетки принесла, шкода, що не можу вдягнути рукавиць — друкувати неможливо. А влітку кондиціонер завше дме мені на ноги. Коли прошу спрямувати потік повітря в інший бік, директор відповідає: «Тоді я змерзну». То виходить, що головбуха не шкода — нехай мерзне?»
3. Канючить собі подарунки.
«Наш гендиректор — людина, як то кажуть, без комплексів. Тож не соромиться просити собі подарунки до дня народження або чоловічого свята. Причому аргументи має залізні: «Я ж дарую подарунки колективу, то й ви мені подаруйте хоча б гель для душу».
Усіляко виказує свою винятковість — манірна поведінка, яскраві аксесуари, значки, грамоти, регалії й усі розмови про себе улюбленого.
Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025Директор повсякчас контролює і радить, як працювати
Від: Світлана Гришко, головний бухгалтер
«Колишній директор працював у одному кабінеті зі мною. Пильно вдавався до усіх справ. Я гадала, так буде простіше, але то був жах. Він почав наказувати мені, на якому рахунку вести розрахунки з постачальниками: використовувати лише рахунок 63, прибутку не показувати тощо. А звітність за мною директор давав перевіряти своїй дружині, що працювала у відділі кадрів».
Від: Орина Юрченко, головний бухгалтер
«У розпал звітної кампанії телефонує директор і запитує: «Скільки первинних документів вносить до бази кожен бухгалтер?» Я йому: «Гадки не маю. Можна одну сторінку внести на кілька мільйонів, а можна 10 сторінок на тисячу гривень». Він мені (горлає): «Кожен головбух опріч своїх податків і звітності має знати загальний обсяг первинки у сторінках. Я здивовижений, що у світі є ще такі нетямущі, як ви! Як я маю оцінювати вашу роботу, якщо ви навіть не спроможні відповісти, скільки сторінок первинки обробляє кожен бухгалтер?»
Розрахунок зарплати, звітність, перевірки
Вирізняється частими раптовими нападами гніву й роздратування, прагненням до чистоти, порядку і тотального контролю підлеглих.
Порада бухгалтеру. Можна делікатно запитати директора, для чого він вас найняв, якщо й сам може впоратися. Намагайтеся сприймати ситуацію з гумором. Адже це не ви поводитеся дивно. Можливо, тому директора варто пожаліти, зрозуміти й вибачити.
Директор не знається на податках
Від: Олена Комко, головний бухгалтер
«Наш директор спочатку робить щось, а потім ставить мене перед фактом. Наприклад, у нас одна з компаній на спрощеній системі. Надходить чимала сума на рахунок за договором постачання. Я в шоці, що доведеться ці кошти включити до доходів. І тут директор бовкає: «Не лякайтеся, це просто позика. Щоб нам договору позики не укладати, я дозволив перерахувати нам гроші за договором постачання. За півроку ми гроші повернемо, це ж зручно, вам не доведеться зайвих паперів оформлюватити».
Для таких людей емоції та хвилювання інших — все одно, що власні. Приймати вольові рішення, що погіршують життя підлеглим, для них нестерпно важко.
Від: Марія Попенко, головний бухгалтер>
«Щомісяця чую одне й те саме запитання: чому ми не відшкодовуємо ПДВ? І щоразу пояснюю, що одного місяця у нас від’ємне значення у розмірі 5000 грн, яке не доцільно відшкодовувати. Адже сума незначна, а відшкодовують ПДВ лише після обов’язкової перевірки. Багато клопоту, а вигода сумнівна. Бо наступного місяця у нас виникає сума ПДВ до сплати, яку ми можемо зменшити саме на цю суму від’ємного значення минулого місяця. Звісно, якщо від’ємний ПДВ ми задекларуємо не до відшкодування, а до зарахування до складу податкового кредиту наступного місяця».
Постійно шукає ризики та міркує, як їх уникнути. Ззовні прагне не вирізнятися і завше чекає на підступ від незнайомих людей.
Від: Галина Міщук, головний бухгалтер
«Директор виділяє на податки точно визначену суму. От думаю, як викручуватися. Напевне, звільнятимусь, адже без пені та штрафів не обійдеться, а підпасти під гнів директора не хочеться».
Від: Дарина Семенів, головний бухгалтер
«Мій колишній директор був страшенно жадібний. Категорично відмовлявся сплачувати податки і внески. Не вдаватимусь у подробиці, але після квартального звітування він запропонував мені знайти спосіб, як знизити податкове навантаження на 50%. А доплачувати за це не захотів».
Від: Лідія Григоренко, головний бухгалтер
«Наш директор дуже любить розраховуватися з постачальниками за товар, а податки — в останню чергу, строки їх сплати його не хвилюють. Він завжди говорить: «Заплатимо, не біжи поперед батька в пекло. Спочатку трохи грошей за товар віддамо й повернемося до податків і внесків». Або може пожартувати: «Це ж треба, який в нас бухгалтер, канючить гроші на податки, мабуть, таємно має приробіток у податковій чи фондах».
Порада бухгалтеру. Будь-якого директора можна зрозуміти — він прагне заощадити. Однак зважаючи на податкову необізнаність деякі можуть не оцінити наслідків. Апелювати до здорового глузду марно. Письмово попереджайте про ризики, у т. ч. для директора особисто.
Директор нерозважливо укладає угоди і не приносить первинки
Від: Наталія Денисенко, головний бухгалтер
«Дуже складно пояснити директорові, чому для нас так важлива первинка. Він самотужки закуповує запчастини за готівку, сплачує комуналку тощо. А документи я потім із нього витрушую у повному розумінні цього слова».
Від: Любов Єлисеєнко, головний бухгалтер
«Примудрився директор укласти договір на реконструкцію великого промислового об’єкта. Гроші чималі. Але з документами за угодою не морочився, обачним не був. «Та в мене в місті стільки знайомих — усе підпишуть, усі документи нададуть», — казав. Настав час подавати декларацію з податку на прибуток. Поставила йому перед очі усеньке. «Не платитиму я таких грошей державі!» — кричав директор. «Платитимеш, де дінешся», — відповіла я».
Від: Катерина Стійка, головний бухгалтер
«Директор купує канцелярію, але ніколи не бере в постачальника ані накладної, ані договору, касових або товарних чеків для неї взагалі не існує. Потім доводиться телефонувати контрагентам і вимагати первинку».
Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування
Робить усе не так, як інші люди. Любить оригінальне вбрання. Здебільшого неохайний, у кабінеті й на робочому столі завше творчий безлад. Щодо всього має альтернативні погляди, цікавиться усім новим.
Від: Олена Головко, головний бухгалтер
«Квартал давно сплив, а виручка досі невідома. Замовник думає, чи підписувати акт. На думку мого директора, квапити замовника не можна. І дарма, що потім головбуху за один день доведеться заповнити декларації з податку на прибуток».
Від: Тетяна Більчук, головний бухгалтер
«Оплатили постачання запчастин і ремонт авто директора. Він сам поїхав до автосервісу. Після завершення робіт йому запропонували оформити документи, але він відповів: «А мені жодних документів не треба, в нас є рахунок на оплату». Добре, що постачальник потім надіслав документи поштою».
Від: Христина Тишко, головний бухгалтер
«Для нашого директора господарську операцію підтверджує лист в електронній пошті, а не документ із підписом керівника. Мені доводиться старанно пояснювати наслідки податкових перевірок і штрафів».
Порада бухгалтеру. Якщо директор ніяк не втямить, чому ви клопочетеся про первинку чи податкові накладні, поясніть на калькуляторі. Нехай у вашій присутності порахує, яку суму штрафів доведеться сплатити за прострочення строків реєстрації накладних».
ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця
Директор постійно перепитує одне й те саме
Від: Оксана Іванченко, головний бухгалтер
«Регулярні запитання директора: «Куди подівся прибуток? Чому у звіті про прибутки та збитки він є, у балансі теж є, а грошей таких на рахунках немає? Кули поділи? Коли встигли витратити, якщо я завжди контролюю витрати?» І щоразу ми ретельно готуємося до такої ситуації, робимо пояснення до всіх активів, фінансових внесків, рахуємо й аналізуємо обіг дебіторської, кредиторської заборгованості та запасів, робимо прогнози й бюджети на наступні періоди. Після тривалих пояснень все наче стає зрозумілим».
Від: Юлія Демченко, головний бухгалтер
«Улюблене запитання: «А ти відправила зарплату на зарплатні картки?» Друге одвічне запитання: «Скільки грошей у нас на рахунку і скільки готівки в касі?» Цей узагалі чую по кільканадцять разів на день».
Від: Наталія Вовчок, головний бухгалтер
«Ідеш підписувати декларацію, розповідаєш, що в нас прибуток і слід заплатити податок. Директор запитує: «Звідки такий прибуток? В нас же грошей на розрахунковому рахунку немає! Якщо є прибуток, значить, гроші мають бути в банку, щоб будь-якої миті зняти дивіденди». Кожного разу доводиться пояснювати, чого так трапляється».
Порада бухгалтеру. Найчастіше директор перепитує, адже не розуміє. Йому легше спитати ще раз, ніж тримати цю інформацію в голові. Якщо втомилися повторювати, відповідайте письмово, а потім щоразу надсилайте ту саму відповідь. А стосовно контролю коштів, виторгу, готівки, тут без коментарів — він головний, хто відповідає за це перед власниками компанії».
На які «можна» директора є лише одна відповідь — «не можна»
- Чи можна оплатити відпочинок із родиною з рахунку підприємства і провести це як відрядження?
- Чи можна знімати гроші з рахунку, коли я хочу? Це ж мої гроші.
- Чи можна рахувати квартали не з першого числа, а з дня відкриття бізнесу?
- Чи можна не виплачувати працівникам авансу, а видавати гроші раз на місяць? Навіть якщо працівники письмово попросять?
РРО: робота, помилки та штрафи
Бухгалтери люблять, коли директор:
- Не запитує, навіщо бухгалтерові система «Експертус Головбух». Сам розуміє.
- Має гнучкий характер. Вміє бути суворим, добрим, вартим довіри або зацікавленості.
- Цінує бухгалтерію. Головне, щоб роботу виконали, а в який спосіб — не його клопіт.
- Завжди радиться. Перш ніж підписати договір, поцікавиться, як це вплине на податки.
- Знає бухоблік і податки. З таким легко говорити однією мовою.
- Довіряє в розрахунку податків. Ніколи не запитує, чому так багато.
- Знає про дебіторку. І самостійно вибиває борги з контрагентів.
- Довіряє розрахунковий рахунок і не запитує щоразу, які це витрати.
- Лояльно ставиться до особистих прохань. Наприклад, до прохань піти в особистих справах.
- Ніколи не сварить у присутності колег.
- Завжди дає шанс виправитися, навіть якщо помилка серйозна.
- Звітує перед засновниками особисто. Інакше кажучи, бере вогонь на себе.
Визначте свій психотип і психотип керівника