Облік передплати періодики
Один із принципів бухобліку — принцип нарахування, відповідно до якого доходи і витрати відображають у бухгалтерському обліку та фінансовій звітності у момент їх виникнення незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів (ст. 4 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV).
У експертної редакції свято — з’явився новий передплатник системи «Експертус Головбух»! У договорі та акті наша компанія чітко прописала, що надала клієнту невиключне право — роялті. Експерт розповість, що робити з милозвучним терміном в обліку та чому так вийшло, що податкові наслідки — мінімальні
Національні стандарти бухобліку уточнюють, що:
- фінансова звітність підприємства формується з дотриманням, зокрема, принципу нарахування та відповідності доходів і витрат. Щоб визначити фінансовий результат звітного періоду, слід порівняти доходи звітного періоду з витратами, які здійснили для отримання цих доходів (п. 6 розд. ІІІ НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності»);
- витрати визнають витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого їх здійснили (п. 7 П(С)БО 16 «Витрати»).
Отже, якщо актив забезпечує отримання економічної вигоди протягом кількох звітних періодів, витрати на його придбання відображають у складі витрат на основі систематичного і раціонального їх розподілу протягом цих звітних періодів.
Передплату періодичних видань для господарських цілей оформлюють, як правило, на умовах попередньої оплати: на місяць, квартал, півріччя, рік. Тому право визнати витрати на попередню оплату виникає в результаті систематичного і раціонального розподілу цих витрат. Для цього спочатку їх слід відобразити у складі витрат майбутніх періодів.
Підприємство хоче передплатити електронний журнал «Головбух». У договорі написано: «роялті». Як правильно зробити бухгалтерські проведення?
Витратами майбутніх періодів вважають витрати, які понесли у звітному періоді, але відносять до наступних періодів. За дебетом рахунку 39 «Витрати майбутніх періодів» відображають накопичення таких витрат, а за кредитом — їх списання і внесення до складу витрат звітного періоду (Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом Мінфіну від 30.11.1999 № 291). Розглянемо це на Прикладі.
Приклад: Облік передплати бухгалтерського журналу
Підприємство передплатило бухгалтерський журнал на 2023 рік. Вартість передплати — 3000 грн. Отже, вартість витрат на журнал щомісячно становить 250 грн (3000 грн ÷ 12 міс.)
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн | |
Д-т | К-т | |||
1 | Передплатили журнал на рік | 371 | 311 | 3000 |
2 | Відобразили витрати майбутніх періодів | 39 | 631 | 3000 |
3 | Здійснили залік заборгованостей | 631 | 371 | 3000 |
4 | Відобразили вартість отриманих екземплярів журналу у складі витрат поточного місяця | 92 | 39 | 250 |
Передплату маркетингового журналу відображайте аналогічно, але витрати відносьте не на рахунок 92 «Адміністративні витрати», а на рахунок 93 «Витрати на збут».
Стаття допоможе облікувати передплату електронного журналу «Головбух Медицина» за рахунок різних джерел фінансування. Справжній «Головбух Медицина» — лише в Цифровому видавництву Експертус
Податковий кодекс України не вимагає коригувати фінансовий результат до оподаткування на витрати, пов’язані з передплатою на періодичні видання. Важливо лише документально підтвердити понесені витрати. Документом, що підтверджує передплату, є квитанція (платіжне доручення), рахунок на оплату, передплатний абонемент. А фактичне отримання періодичних видань підтверджує накладна або бухгалтерська довідка (якщо передплату оформили через відділення Укрпошти).
Підприємство хоче передплатити електронний журнал «Головбух Агро». У договорі написано: «роялті». Як правильно зробити бухгалтерські проведення?