10 вимог воєнного стану, про які має знати бізнес

UA RU
Як введення воєнного стану обмежить свободу бізнесу? Чи загрожує трудова повинність? Чи можуть примусово відчужувати майно? Пояснимо, до чого готуватися.

Воєнний стан — вимушений правових захід. Як жити і працювати у цей період — пояснює Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII (даліЗакон № 389). Органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям і органам місцевого самоврядування воєнний стан надає особливі повноваження, а ось права та свободи громадян і юридичних осіб він тимчасово обмежує.

На час воєнного стану керівництво державою переходить до військового командування. Спільно з органами виконавчої влади, військовими адміністраціями та органами місцевого самоврядування або самотужки військове командування може запроваджувати заходи правового режиму. Перелік цих заходів визначає стаття 8 Закону № 389. Назвемо 10 найголовніших вимог воєнного стану.

⚡️ ЩО ПРИХОВУЄ ПОДАТКОВА РЕФОРМА ЗА ЗАКОНОМ 1914

Вимога 1. Трудова повинність

Трудова повинність полягає у:

  1. виконанні робіт, що мають оборонний характер;
  2. виконанні робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, які виникли в період дії воєнного стану;
  3. залученні до суспільно корисних робіт. Такі роботи зазвичай не потребують спеціальної професійної підготовки і виконують для забезпечення:
  • потреб ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних органів і сил цивільного захисту;
  • функціонування національної економіки та системи забезпечення життєдіяльності населення.

Згода особи на трудову повинність не потрібна (п. 3 Порядку залучення працездатних осіб до суспільно корисних робіт в умовах воєнного стану, затвердженого постановою КМУ від 13.07.2011 № 753).

Рішення про запровадження трудової повинності ухвалює військове командування спільно із місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

З кожним залученим до трудової повинності укладають строковий трудовий договір. Залученим особам законодавство забезпечує:

Якщо ваших працівників залучили до цих робіт, зберігайте за ним місце роботи. Про збереження за ними середнього заробітку в Законі № 389 не йдеться.

Тож під час воєнного стану військове командування і військові адміністрації мають право використовувати працівників підприємств для оборони, змінювати їх режим роботи та умови праці.

Вимога 2. Комендантська година

Військове командування має право забороняти перебувати у певний час доби на вулицях, в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень. Крім того, тимчасове керівництво може встановити спеціальний режим світломаскування. Це робиться для того, щоб приховати військові об’єкти, промислові райони, населені пункти та імітувати їх розміщення в інших місяцях.

Вимога 3. Заборона масових зібрань

Під час воєнного стану заборонено проводити страйки, масові зібрання, акції, походи, демонстрації та інші масові заходи (п. 8 ч. 1 ст. 8 та ч. 1 ст. 19 Закону № 389). Наприклад, громадянам не сподобався бюджет країни на 2019 рік. На знак протесту вони запланували зібратися під стінами ВРУ. Проте на час воєнного стану зробити це не вдасться, адже такі заходи під забороною.

Вимога 4. Особливий режим в’їзду і виїзду

На дорогах областей, в яких введено воєнний стан, встановлять блокпости. На блокпостах у вас можуть перевірити документи, оглянути особисті речі, транспортні засоби, багаж і вантаж.

Перші особи країни запевняють, що введення особливого режиму не позначиться на можливості виїзду з країни (наприклад, у відрядження, подорож та ін.). Але Закон № 389 обмежує осіб у виборі місця перебування чи проживання на території, де діє воєнний стан.

Вимога 5. Примусове відчуження майна

Військове командування і військові адміністрації мають право примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, а також вилучати для потреб держави майно державних підприємств і державних господарських об’єднань.

Якщо у вас вилучають майно, вам мають надати документ, що підтверджує цей вимушений захід. Тобто не може бути так, що забрали квартиру чи авто і не надали ніякого підтвердного документа.

Коли вартість майна не відшкодували одразу, мають зробити це пізніше. Якщо військовим вдасться зберегти вилучене майно, маєте право вимагати через суд його повернення (ч. 2 ст. 23 Закон № 389).

Вимога 6. Підвищена увага до ЗМІ

Військове командування і військові адміністрації уповноважені:

  • регулювати роботу підприємств телекомунікацій, поліграфічних підприємств, видавництв, телерадіоорганізацій, телерадіоцентрів, інших підприємств, установ, організацій і закладів культури та засобів масової інформації;
  • використовувати місцеві радіостанції, телевізійні центри, друкарні для військових потреб і проведення роз’яснювальної роботи серед військ і населення;
  • забороняти роботу приймально-передавальних радіостанцій особистого і колективного користування та передачу інформації через комп’ютерні мережі.

Якщо військові виявлять порушення вимог або невиконання заходів правового режиму воєнного стану — можуть вилучити телекомунікаційне обладнання, телевізійну, відео- і аудіоапаратуру, комп’ютери, інші засоби зв’язку. Для них немає різниці, у кого вилучати — у підприємства чи громадян.

Вимога 7. Обмеження господарської діяльності

На час воєнного стану військове командування разом із військовими адміністраціями вправі втручатися у господарську діяльність суб’єктів господарювання. Серед обмежувальних заходів:

  • заборона торгувати зброєю, сильнодіючими хімічними й отруйними речовинами, алкогольними напоями та речовинами на спиртовій основі;
  • право встановлювати особливий режим у сфері виробництва та реалізації лікарських засобів, які мають у своєму складі наркотичні засоби, психотропні речовини, прекурсори, інші сильнодіючі речовини за переліком КМУ;
  • право вилучати у підприємств, установ і організацій навчальну та бойову техніку, вибухові, радіоактивні речовини і матеріали, сильнодіючі хімічні та отруйні речовини.

Крім того, за неналежне виконання Закону № 389 військові можуть замінити керівників підприємств «своїми» людьми, тобто призначити інших осіб, які виконуватимуть їхні обов’язки. Така ротація стосується періоду воєнного стану.

Вимога 8. Встановлення ставок місцевих податків

На період воєнного стану військові адміністрації мають повноваження місцевих адміністрацій та органів місцевого самоврядування. Зокрема, військові адміністрації мають право:

  • встановлювати ставки місцевих податків і зборів, якщо немає рішення місцевих органів;
  • надавати дозвіл на спеціальне використання природних ресурсів місцевого значення строком не більше одного року, а також скасовувати такий дозвіл;
  • залучати на договірних засадах підприємства (незалежно від форми власності) до участі в комплексному соціально-економічному розвитку сіл, селищ, міст, координації цієї роботи на відповідній території.

Вимога 9. Правосуддя — лише судами

Введення воєнного стану не має позначитися на правосудді, позаяк заборонено:

  • створювати надзвичайні та особливі суди,
  • скорочувати чи прискорювати будь-які форми судочинства (ст. 26 Закону № 389).

Якщо суди не можуть працювати через те, що діють на території, де введено воєнний стан, вони можуть змінити територіальну підсудність судових справ або місцезнаходження самих судів.

Вимога 10. Заборона діяльності окремих громадських організацій

Військові вправі заборонити окремі політичні партії чи громадські об’єднання, якщо їх діяльність спрямована на ліквідацію незалежності України, насильницьку зміну конституційного ладу чи іншим чином загрожує суверенітету країни.

Введення воєнного стану обмежує конституційні права і свободи громадян, а також права і законні інтереси бізнесу. Проте такі обмеження тимчасові та мають застосовуватися винятково під час воєнного стану.

Указ передбачає, серед іншого, заходи часткової мобілізації, проведення навчальних зборів із резервістами оперативного резерву та значне обмеження конституційних прав громадян.

Наведемо перелік статей Конституції України, дія яких обмежена на період воєнного стану.

Статті Конституції України

Гарантії

30

недоторканність житла

31

таємниця листування, телефонних розмов

32

невтручання в особисте і сімейне життя

33

свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом

34

право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань

38

право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування

39

право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації

41

право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності

42

право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом

43

право на працю, що може означати трудову повинність

44

право на страйк для захисту своїх економічних і соціальних інтересів

53

право на освіту


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді