Медична реформа 2020
Часові рамки медичної реформи 2020
Медреформа відбуватиметься у 2020 році в наступні етапи:
- до 31 січня 2020 року – має відбутися автономізація та комп’ютеризація медзакладів, що перетворюються на КНП. Це мають забезпечити голови Обласних держадміністрацій. Без цього медзаклади не зможуть отримувати фінансування від НСЗУ та бути долученими до електронної програми eHealth;
- до лютого 2020 року – оприлюднення переліку медичних послуг, які безоплатно будуть надаватися пацієнтам у лікарнях;
- до квітня 2020 року – медзакладам треба встигнути реорганізуватися в КНП та зареєструватися в електронній системі eHealth, а також укласти договори з НСЗУ;
- з 1 квітня 2020 року – старт нових правил медичного обслуговування для вторинної (спеціалізованої) і третинної (високоспеціалізованої) ланки медичної допомоги. Медзаклади вторинної і третинної ланки перестануть отримувати бюджетну субвенцію і залежатимуть від оплати медичних послуг з боку НСЗУ та кількості наданих таких послуг за Програмою медичних гарантій (так званий підхід “гроші йдуть за пацієнтом”);
- з 1 квітня 2020 року – до програми медичних гарантій увійдуть також і послуги паліативної допомоги та медичної реабілітації;
- з 1 квітня 2020 року – зростає оплата праці водіїв бригад екстреної та невідкладної медичної допомоги;
- до 31 грудня 2020 року – встановлюється пільговий період щодо перетворення медзакладів охорони здоров’я з бюджетних установ на КНП (комунальне некомерційне підприємство). Пільговий період передбачає спрощену процедуру реорганізації, а саме:
- звільнення від оплати боргів та отримання згоди від кредиторів на зміну боржника при реорганізації (при звичайній процедурі ще й треба згода кредиторів або погасити заборгованість);
- звільнення від оцінки майна (це обов’язкова процедура при реорганізації та може дорого коштувати при залученні незалежних експертів, а також займає час);
- спрощення процедури передачі нерухомого майна;
- можливість використання власних надходжень при формуванні статутного капіталу КНП.
- збільшення кількості наявних ліків за програмою “Доступні ліки”.
Увага: оплата медичних послуг медзакладам “вторинки” і “третинки” здійснюватиметься шляхом перерахування коштів від НСЗУ на основі укладених договорів за Програмою медичних гарантій.
Також протягом року має відбутися:
- визначення Кабміном порядку створення госпітальних округів та опорних медзакладів. Вони будуть об’єднувати ціле коло медзакладів, які отримали ліцензію на обслуговування населення певної території;
- впровадження електронних медкарток;
- впровадження електронних лікарняних;
Наслідки медичної реформи 2020 для громадян і медзакладів
Основні наслідки для громадян:
- пацієнт може сам обирати лікаря та медзаклад (за умови, що у нього є направлення). Таким чином усувається прив’язка до місця проживання, яка змушувала або йти до лікарні за місцем проживання, або платити “благодійну допомогу” бажаній лікарні. Направлення даватиме сімейний лікар, з яким укладений договір за програмою медичних гарантій, або інший лікар первинної ланки (терапевт, педіатр);
- за електронним направленням пацієнт отримуватиме певний перелік медичних послуг. Вони будуть оплачуватимуться медзакладу НСЗУ і для пацієнта вони будуть безкоштовними. У випадку ж звернення без направлення, ці послуги доведеться оплачувати самому пацієнту (крім деяких винятків, про які нижче).
Основні наслідки для медзакладів:
- з 1 квітня 2020 року – робота за зміненою моделлю фінансування. Медзаклад працює як підприємство неприбуткового типу, а не як бюджетна установа. Це означає його фінансову самоокупність;
- медзакладам треба самостійно дбати про залучення пацієнтів (клієнтів), тобто з’являється конкурентність. Чим більше пацієнтів пролікує медзаклад, тим більше фінансування він отримає. Отже, медзакладам треба дбати тепер про якість своїх послуг, про облаштування лікарні, щоб залучити більше пацієнтів.
Медична реформа вторинної ланки 2020
Для реорганізації медзаклад вторинної ланки до квітня 2020 року має пройти 3 етапи:
- автономізація (=реорганізація в КНП);
- комп’ютеризація (=кожне робоче місце і підрозділ має бути з комп’ютером, так як без нього неможлива робота з електронної системою eHealth);
- реєстрація в електронній системі охорони здоров’я eHealth. За допомогою даної системи можливо вести електронні картки, виписувати електронні направлення, а також видавати електронні лікарняні.
Фінансування з боку НСЗУ та автономізація не означають, що медзаклад не може отримувати кошти з бюджету. Вони можуть їх отримувати за певними програмами місцевого чи державного бюджету, але воно для них не буде вже основним та не буде розглядатися як утримання, це будуть кошти для покриття певних витрат. Місцеві ради також можуть звільняти медзаклади від сплати певних комунальних послуг.
Засобом доступу до безплатних медичних послуг вторинної ланки у реформованій медицині в першу чергу стає електронне направлення лікаря “первинки”, тобто сімейного лікаря, терапевта, педіатра, з яким укладена декларація.
Самозвернення (тобто без направлення) можливим залишиться у наступних випадках:
- звернення до акушера-гінеколога, педіатра, психіатра, нарколога;
- медична допомога при пологах, включаючи оперативне втручання;
Увага: Безоплатна медична допомога надаватиметься не тільки за направленням лікуючого лікаря, але при доставленні бригадою екстреної (швидкої) медичної допомоги та в деяких випадках при самозверненні пацієнта
Платними є і будуть:
- стоматологічні послуги (крім екстрених і невідкладних випадків);
- косметологічні процедури;
- масаж та інші платні й зараз медпослуги.
Медична реформа третинної ланки
Для високоспеціалізованої медичної допомоги в цілому все аналогічно вторинній ланці. Однак, враховуючи складність таких послуг і особливість відповідних медзакладів (частина з них входять до Національної академії медичних наук) по даному напряму створено деяке особливе регулювання:
- фінансування пілотного проекту з надання медпослуг в окремих науково-дослідних установах. Це стосується Національного інституту хірургії та трансплантології імені О. Шалімова, Інституту нейрохірургії імені академіка А. Ромоданова, Національного інституту серцево-судинної хірургії імені М. Амосова, Національного наукового центру Інституту кардіології імені академіка М. Стражеска;
- створюється Єдина державна інформаційна система трансплантації органів і тканин. Її старт, орієнтовно, відбудеться з квітня 2020 року (у тестовому режимі). Система забезпечить прозорість процедур та доступ до бази органів.
Для довідки: види медичної допомоги 2020
Наостанок наводимо інформацію про те, в чому полягає різниця у видах медичної допомоги та етапах медичної реформи. Первинна, вторинна і третинна медична допомога – це ще не всі її види, адже існують ще екстрена, паліативна допомога та медична реабілітація. Як вони співвідносяться з етапами реформи бачимо з таблиці:
Вид медичної допомоги | Ким надається | Де надається | Що це таке | Приклади |
Перший етап медичної реформи 2018-2019 | ||||
екстрена допомога | лікар з медицини невідкладних станів та середній медперсонал виїзних бригад | станції та відділення швидкої та невідкладної медичної допомоги | невідкладна діагностика та лікування для врятування, врятування та збереження життя людини, яка знаходиться у невідкладному стані | втрата свідомості, перелом, закрита чи проникаюча травма живота чи грудної клітини, черепно-мозкова травма, кровотеча, серцевий напад, пошкодження очей. |
первинна | сімейний лікар (лікар загальної практики). Також терапевт та педіатр | тільки в амбулаторних умовах або за місцем проживання, тобто на рівні поліклініки (медичного пункту, амбулаторії, вдома у хворого тощо) | консультація, діагностика тих хвороб, травм, отруєнь які найбільш поширені. Направлення до спеціалізованого лікаря. | лікування ГРЗ, грипу (амбулаторно), харчове отруєння невірусного характеру |
Другий етап медичної реформи 2020 | ||||
вторинна (спеціалізована) | лікар відповідної спеціалізації (крім сімейного лікаря) | в амбулаторних умовах або стаціонарних умовах (багатопрофільні лікарні, спеціалізовані медичні центри тощо) | консультація, діагностика, лікування, реабілітація та профілактика хвороб, травм, отруєнь, патологічних і фізіологічних (під час вагітності та пологів) станів. Направлення до лікаря іншої спеціалізації або до високоспеціалізованої ланки | ведення пологів, допомога під час вагітності, лікування хвороб (офтальмологія, отоларингологія, проктологія, кардіологія, інфекцій хвороби і т.д.), лікування травм, отруєнь, хірургічні втручання (у т.ч. стоматологічні), виконання діагностичних і терапевтичних процедур тощо |
третинна (високоспеціалізована) | лікар відповідної спеціалізації (кваліфікація не нижче першої) | в амбулаторних умовах або стаціонарних умовах (високоспеціалізовані багато- або однопрофільні заклади) | медична допомога з застосуванням високотехнологічного обладнання, медичних процедур високої складності | трансплантація органів, діагностика та хірургічне лікування вроджених вад клапанів серця з їх протезуванням, експертний кардіоскринінг, діагностика та лікування хворих із злоякісними новоутвореннями (рак), надання допомоги ВІЛ-інфікованим та хворим на СНІД |
паліативна | лікуючий лікар | у медзакладі, де надавалася вторинна або третинна медична допомога пацієнту | медична допомога на останніх стадіях невиліковних хвороб з метою полегшення їх страждань, психосоціальна і моральна підтримка членам сім’ї | знеболення (у т.ч. , опіоїдні анальгетики та інші наркотичні та психотропні препарати), медикаментозна терапія, медико-психологічна реабілітація, хірургічні та інші методи лікування, догляд |
медична реабілітація | лікуючий лікар | в амбулаторних умовах або стаціонарних умовах у медзакладі, де надавалася вторинна або третинна медична допомога | відновлення порушених чи втрачених функцій організму, профілактика ускладнень та рецидивів захворювання. | допомога після закінчення гострого періоду захворювання, порушення опорно-рухового апарату, зору, слуху, у разі встановлення інвалідності |
Законодавча база медичних послуг та реформи
Вищенаведений поділ медичної допомоги на види встановлений ст. 35, 35-1, 35-2, 35-3, 35-4, 35-5 Закону “Про основи законодавства України про охорону здоров’я” від 19.11.1992 р. № 2801.
Також існує спеціалізована нормативка:
- щодо екстреної допомоги – Закон “Про екстрену медичну допомогу” від 05.07.2012 р. № 5081;
- щодо паліативної допомоги – Наказ МОЗ “Про організацію паліативної допомоги в Україні” від 21.01.2013 р. № 41;
- щодо медичної реабілітації – Закон “Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні” від 06.10.2005 № 2961, а також постанова ФСС від нещасного випадку від 09.06.2010 №18;
- щодо трансплантації як різновиду третинної допомоги – Закон “Про застосування трансплантації анатомічних матеріалів людині” від 17.05.2018 року № 2427.
Орієнтовний перелік послуг третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги можна знайти у наказі МОЗ від 28.09.2017 р. № 1189.
База для проведення реформи – Закон “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення” від 19.10.2017 р. № 2168.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"