Створення ФОП 2020
- Хто може бути ФОП
- Крок 1. Визначаємось з видом діяльності та системою оподаткування
- Крок 2. Обираємо спосіб реєстрації
- Крок 3. Обираємо реєстратораи
- Крок 4. Готуємо документи та передаємо їх реєстратору
- Крок 5. Чекаємо на результат та отримуємо виписку з реєстру
- Крок 6. Реєструємо книгу обліку у податковій
- Особливості реєстрації ФОП онлайн
- Загальна система оподаткування для ФОП
- Спрощена система оподаткування для ФОП
- Заборонені види діяльності ФОП
- Які ще податки та збори сплачують ФОП
- Особливості проведення розрахунків ФОП
- Припинення діяльності ФОП
Хто може бути ФОП
Кожний з нас має право на здійснення підприємницької діяльності, але є й обмеження.
По-перше, особа має досягти 18 років. Як виняток: можна при досягненні 16-річного віку отримати письмову згоду батьків або вступити у шлюб. Це дає повну цивільну дієздатність і можливість ставати підприємцем.
По-друге, не можна працювати держслужбовцем або в органах місцевого самоврядування. Також ця заборона поширюється на військових ЗСУ та інших законних військових формувань (виняток – військовослужбовці строкової військової служби та курсанти); посадовців державної кримінально-виконавчої служби, податкової міліції, органів цивільного захисту, прокуратури, СБУ, поліцейських; народних депутатів України; суддів; інші категорії (див. ч. 1 ст. 25 ЗУ “Про запобігання корупції” від 14.10.2014 р. № 1700-VII). Ці обмеження залишаються ще протягом року після звільнення.
Крок 1. Визначаємось з видом діяльності та системою оподаткування
Перед реєстрацією ФОП, в першу чергу, треба визначитися:
- яким буде вид діяльності? Його не просто треба сформулювати “для себе”, а знайти його повну назву та код (!) у Класифікаторі видів економічної діяльності зразка 2010 р. (скорочено – КВЕД-2010), який можна знайти на сайті Держстату;
- якою буде система оподаткування: загальна чи спрощена? Що для вас буде вигіднішим – сплачувати податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) і військовий збір (ВЗ) чи єдиний податок (ЄП)? Детальніше дані системи описані нижче.
Ці питання досить важливі. При помилці в виді діяльності (вказали не те, що хотіли насправді або помилилися з кодом) для її виправлення доведеться проходити процедуру перереєстрації ФОП. Неправильний же вибір системи оподаткування може спричинити фінансові труднощі в майбутньому.
Крок 2. Обираємо спосіб реєстрації
Порядок проведення держреєстрації встановлений ЗУ “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань” від 15.05.2003 р. № 755-IV (далі – Закон № 755). Реєстрацію можна зробити двома шляхами:
2 варіанти реєстрації ФОП: | |
Через реєстратора (паперовий спосіб) | Через Інтернет (електронний спосіб) |
Органи місцевого самоврядування, нотаріуси, Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП), акредитовані суб’єкти | або портал державних послуг IGov* |
*на IGov, на жаль, доступна реєстрація фоп 2020 далеко не для всіх областей України;
Вибір тут більше залежить від звички, місцепроживання особи, яка реєструється підприємцем, та наявності КЕП чи бажання його отримувати. Для електронного способу необхідний кваліфікований електронний підпис (КЕП).
Онлайн-спосіб реєстрації розглянемо дещо пізніше, а спочатку про більш традиційний і популярний – паперовий, тобто через реєстратора.
Крок 3. Обираємо реєстратора
Якщо вирішено реєструвати ФОП через реєстратора, то є декілька варіантів це зробити:
у міській чи районній раді та/або створеному нею Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП). Наприклад, для м. Києва існують такі центри при кожній районній державній адміністрації, наприклад, Центр надання послуг Подільської РДА. По м. Києву адреси та інформацію про районні центри можна знайти на офіційному веб-порталі адміністративних послуг м. Києва. Для м. Чернігова – Центр надання адміністративних послуг Чернігівської міської ради і так далі. Такі центри є в кожному обласному та районному центрі. На їх веб-сторінках є інформація про режим роботи та місцезнаходження, а також емейл, телефон, тобто все що треба для отримання додаткової інформації. Корисним для їх пошуку може бути Єдиний державний портал адміністративних послуг – тут можна знайти інформацію про центри по всій Україні та посилання на їх веб-сторінки;звернутися до нотаріуса (державного чи приватного). Знайти найближчого можна у будь-якому регіоні України, наприклад, через Єдиний реєстр нотаріусів;
звернутися до акредитованого суб’єкта реєстраційної діяльності (органи, які мають акредитацію Мін’юсту). Як правило, це фірми, які надають юридичні, консалтингові послуги або держані проектні інститути, бюро технічної інвентаризації. Подивитися список таких суб’єктів по областях України можна на Департаменті державної реєстрації та нотаріату.
Перевагою реєстрації у державному ЦНАП є його безкоштовність. Щодо нотаріусів та суб’єктів реєстрації, то вони встановлюють плату за свої послуги самостійно. Як правило, їх послуга включає в себе не тільки саму реєстрацію, але й консультування, підготовку необхідного пакету документів, отримання печатки/штампу (за необхідністю).
Подавати документи можна будь-якому реєстратору в межах області за місцем реєстрації фізособи за паспортом (або в межах м. Києва).
Крок 4. Готуємо документи та передаємо їх реєстратору
Самий кропіткий етап – заповнення документів. Реєстрація ФОП документи, до пакету документів входять:
- заява про держреєстрацію ФОП (форма 10, наказ Мін’юсту від 18.11.2016 р. № 3268/5) – обов’язково;
- заява про обрання фізособою спрощеної системи оподаткування (оновлена форма затверджена наказом Мінфіну від 16.07.2019 р. № 308) – за бажанням, якщо обираєте спрощену систему;
- заява про добровільну реєстрацію як платником ПДВ (форма № 1-ПДВ до Положення про реєстрацію платників ПДВ, наказ МФУ від 14.11.2014 № 1130), якщо потрібно стати платником ПДВ.
При подачі документів заявник обов’язково повинен пред’явити:
- паспорт громадянина України, або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або посвідку на постійне або тимчасове проживання;
- копію реєстраційного номеру особової картки платника податку (більше відомого, як ідентифікаційний номер). Якщо реєстраційного номера не отримували з релігійних переконань – копія сторінки паспорта з відповідною відміткою.
Також держреєстратор може вимагати надати додаткові документи:
- довіреність, якщо документи подає уповноважений представник майбутнього підприємця;
- письмову згоду батьків (усиновлювачів), посвідчену нотаріально, якщо підприємцем реєструється неповнолітній;
- довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (довідка “переселенця”), якщо адреса реєстрації в паспорті – Крим.
Щодо заяви про обрання спрощеної системи оподаткування, то її можна подати також пізніше:
- до закінчення місяця, в якому відбулася держреєстрація, – для ЄП 1-ї та 2-ї груп (все одно стати спрощенцем можна тільки з наступного місяця).
- протягом 10 днів від дати держреєстрації для 3-ї групи ЄП (інакше – можна буде стати платником ЄП тільки з наступного кварталу);
Якщо дану заяву не подати, то ФОП автоматично вважається перебуваючим на загальній системі оподаткування.
При заповненні документів слід керуватися такими загальними правилами:
- заповнити заяву (форму 10) українською мовою друкованими літерами на комп’ютері або від руки;
- документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст.
При заповненні заяви (форми 10):
- зазначаємо ПІБ та дату народження;
- вказуємо реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер); серію та номер паспорта – тільки у тому разі, якщо ідентифікаційного номеру немає через релігійні переконання (тільки якщо є відповідна відмітка в паспорті);
- зазначаємо країну громадянства та адресу реєстрації в паспорті. Якщо це територія проведення АТО/ООС або Крим, то вказується адреса тимчасового місця проживання;
- вказуємо види діяльності (їх коди), якими планується займатися, відповідно до КВЕД-2010. Кількість – без обмежень, тут краще додати більше, щоб потім не витрачати часу на реєстрацію нових кодів (якщо рядків у формі не вистачатиме, їх можна додати). Перший код вважатиметься основним. Якщо планується спрощена система, то не вказуємо коди, які заборонені для платників ЄП (ДПС проти такого);
- ставимо позначку про отримання виписки з реєстру і зазначаємо спосіб отримання (якщо поштою – поштову адресу);
- вказуємо хто підписує (подає) форму;
- ставимо позначку про те, хто подає заяву: майбутній ФОП особисто чи уповноважена особа;
- зазначаємо відомості про осіб, які можуть від імені ФОП підписувати договори та від імені ФОП подавати документи для держреєстрації, якщо такі є;
- вказуємо номер телефону, адресу електронної пошти та сторінки в Інтернет;
- ставимо підпис і дату подання документів.
Усі ці документи можна подати особисто, через уповноважену особу, поштою. В останньому випадку посилка здійснюється у вигляді рекомендованого листа з описом вкладення та повідомленням про вручення, а достовірність підпису на заповненій заяві повинна бути засвідчена нотаріально, а на копії ідентифікаційного номеру – підпис і напис “копія вірна”.
Головбух змінив прізвище: алгоритм дій
Крок 5. Чекаємо на результат та отримуємо виписку з реєстру
На підставі поданого пакету документів проводяться реєстраційні дії шляхом унесення запису до Єдиного державного реєстру юросіб, фізосіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР). Відповідно до ст. 26 Закону № 755 реєстрація підприємства 2020 має відбутися протягом 24 годин після надходження документів та проведення інших реєстраційних дій, крім вихідних та святкових днів. Реєстрація відбувається одночасно в органах ДПС, ПФУ та Держстатистики.
Увага: Результат буде протягом 24 год. Ним може бути реєстрація, зупинення розгляду документів або відмова у реєстрації
Підставами для зупинення розгляду документів (строком на 15 днів), поданих для держреєстрації створення ФОП є (ст. 27 Закону № 755):
- подання відомостей не у повному обсязі;
- невідповідність відомостей, зазначених у заяві, відомостям зазначеним у документах, або відомостям, що містяться у ЄДР;
- неналежне оформлення документів (виправлення і т.п.).
Підставами для відмови у держреєстрації ФОП є (ч. 2 ст. 28 Закону № 755):
- документи подано особою, яка не має на це повноважень;
- не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом 15-денного строку;
- в ЄДР існує зареєстроване судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;
- наявні встановлені законом обмеження щодо заняття підприємницької діяльністю;
- наявність запису в ЄДР, що фізособа уже зареєстрована ФОП;
- документи суперечать вимогам законодавства.
Після отримання реєстратором відомостей про взяття ФОП на облік в ЄДР, від нього можна отримати виписку з ЄДР у письмовій формі (не треба плутати з витягом з ЄДР в електронній формі, який можна отримати самостійно на сайті ЄДР). Нагадуємо, що для цього в заяві на держреєстрацію слід попередньо поставити опцію “видати виписку з ЄДР в паперовій формі”.
Одночасно з реєстрацією ФОП в ЄДР відбувається і реєстрація в органах ДПС, тобто подавати окрему заяву на реєстрацію в ДПС не потрібно. Датою взяття на облік є дата внесення даних до ЄДР. Перевірити цей факт можна онлайн на тому ж сайті ЄДР. Там же, крім персональних даних, можна побачити інформацію про постановку ФОП на облік в органах Держстатистики, номер платника ЄСВ та дату реєстрації.
Крок 6. Реєструємо книгу обліку у податковій
Даний крок доведеться здійснити навіть за електронного способу реєстрації. Після реєстрації все ж таки необхідно відвідати податкову, але для реєстрації журналу (книги), в якій ФОП буде вести облік з метою оподаткування. В залежності від обраної системи це може бути:
- Книга обліку доходів і витрат (для загальної системи оподаткування, затверджена наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. № 481);
- Книга обліку доходів і витрат (для платників ЄП 3-ї груп, платників ПДВ, затверджена Наказом Мінфіну від 19.06.2015 р. № 579);
- Книга обліку доходів (для платників ЄП 1-ї, 2-ї та 3-ї групи, неплатників ПДВ, затверджена Наказом Мінфіну від 19.06.2015 р. № 579). Відрізняється від попередньої відсутністю розділу для обліку витрат та графи щодо визнання доходів від списання кредиторської заборгованості.
Порядки ведення даних Книг затверджені тими ж наказами, що й самі Книги. На підставі даних з цих книг підприємець заповнює за відповідний період Річну податкову декларацію про майновий стан та доходи або Декларацію платника єдиного податку в залежності від системи оподаткування. Без реєстрації дані Книги є недійсними. Для того, щоб зареєструвати їх у паперовій формі необхідно виконати наступні кроки:
- прошнурувати та пронумерувати Книгу;
- заповнити титульний аркуш Книги. Треба зазначити: ПІБ, ідентифікаційний номер, податкова адреса (місце проживання);
- заповнити відповідну заяву (у довільній формі) на ім’я начальника ДПС, де підприємець перебуває на обліку, та подати книгу до контролюючого органу за основним місцем обліку;
- орган ДПС безплатно реєструє Книги. На ній мають бути проставлені підпис керівника або заступника контролюючого органу, скріплений печаткою.
Як правило, реєстрацією Книг займається прикріплений до платника податку податковий інспектор. Строки такої реєстрації невизначені, але на практиці це складає 2-3 робочих дні. Аркуші Книг рано чи пізно закінчуються і нова Книга знову підлягає реєстрації.
Слід зазначити, що законодавство також допускає ведення Книг в електронній формі. Однак, технічної можливості їх ведення ще не існує, тому треба обов’язково завести паперову Книгу.
Особливості реєстрації ФОП онлайн
Необхідність реєстрації ФОП онлайн може виникнути не тільки через примху майбутнього підприємця, але й у ситуації, коли, для прикладу, місцем ведення бізнесу планується м. Київ, а місце проживання по паспорту – м. Тернопіль. Щоб не їхати до тернопільського ЦНАП, усе можна зробити самостійно через Інтернет. Для цього треба:
- отримати КЕП . Зробити це можна у комерційних акредитованих центрах сертифікації ключів (платно) або в державному акредитованому центрі сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДПС (безплатно). Ще один дуже доступний варіант – скористатися послугами Приватбанку;
- завантажити програмне забезпечення для роботи з КЕП (посилання на нього можна знайти на відповідному порталі, де буде відбуватися;
- відсканувати паперові носії документів (заява, ідентифікаційний номер та інші) з дотриманням вимог щодо розміру файлів, які висуваються акредитованим центром;
- на згаданих раніше порталах здійснити реєстрацію;
- чекаємо на результат та перевіряємо свій статут по ідентифікаційному номеру, наприклад, тут.
Слід зазначити, що отриманий КЕП буде підписом тільки фізособи. Для того, щоб використовувати його в підприємницькій діяльності необхідно буде ще раз звернутися до сертифікаційного центру та отримати ще один КЕП – уже як ФОП.
Перевірте, а може, за податківцями є «грішок». Юрист пояснить, де помиляються податківці, та порадить, як оскаржити їх вимоги!
Загальна система оподаткування для ФОП
Перебуваючи на загальній системі оподаткування підприємець сплачує ПДФО з отриманого чистого оподатковуваного доходу (прибутку), тобто за формулою:
ПДФО = (Доходи – Витрати) × 0,18
Цей самий дохід є базою для утримання військового збору (ВЗ) та базою для нарахування ЄСВ.
Витрати підприємцю можна включати не всі, а тільки документально підтверджені та дозволені ПКУ у п. 177.4 ПКУ. Так, не включаються до складу витрат підприємця витрати, не пов’язані з провадженням госпдіяльності.
Підприємець на загальній системі може також нараховувати собі витрати у вигляді амортизації основних засобів чи нематеріальних активів. При цьому взагалі не підлягають амортизації основні засоби подвійного призначення, наприклад, земельні ділянки, об’єкти житлової нерухомості, легкові та вантажні автомобілі.
ВЗ = (Доходи – Витрати) × 0,015
Подача декларації по ПДФО і ВЗ відбувається раз на рік. Сплата ВЗ збору – раз на рік після подачі декларації, сплата ПДФО та ЄСВ “за себе” – авансом щокварталу (за даними Книги обліку).
Така система вигідна у разі наявності у підприємця значних витрат на ведення діяльності.
Спрощена система оподаткування для ФОП
ФОП, який тільки реєструється, немає ще доходів, тому може перейти одразу на будь-яку групу, незалежно від обсягу доходу за умови дотримання критеріїв нижче.
Критерії | Групи ЄП | ||
1 | 2 | 3 | |
Ставка податку | Не більше 10% прожиткового мінімуму (ПМ) виходячи з ПМ на 01.01 (у 2020 р. – 210,20 грн) | Не більше 20% мінімальної заробітної плати (МЗП) виходячи з МЗП на 01.01 (у 2020 р. – 944,60 грн) | 3% доходу – для платників ПДВ; 5% доходу – для неплатників ПДВ |
Ставки ЄП установлюють місцеві ради залежно від виду госпдіяльності | |||
Макс. допустимий обсяг доходу за кал. рік | Діючі зараз: | ||
≤ 300 тис грн | ≤ 1,5 млн грн | ≤ 5 млн грн (без ПДВ) | |
Прийнято за законопроектом № 1210: | |||
≤ 1 млн грн | ≤ 5 млн грн | ≤ 7 млн грн (без ПДВ) | |
Наявність та кількість найманих працівників | 0 чол. | 0-10 чол. | Без обмежень |
Дозволена сфера діяльності | Тільки роздрібний продаж на ринках та/або надання побутових послуг населенню (перелік послуг у п. 291.7 ПКУ) | Надання послуг, у т.ч. побутових, тільки платникам ЄП та/або населенню; виробництво та/або продаж товарів; діяльність у сфері ресторанного господарства | Усі види діяльності, крім заборонених у п. 291.5 ПКУ |
Періодичність сплати | Раз на місяць, авансом, не пізніше 20-го числа (включно) поточного місяця. Платити треба навіть коли немає доходу від діяльності | Раз у квартал протягом 50 днів після кінця кварталу | |
Подача декларації | Раз на рік | Раз на квартал |
Увага: Вибір між загальною системою та ЄП залежить від видів діяльності, запланованого обсягу, бажаної бази оподаткування, бажаності реєстрації як платника ПДВ, очікуваних способів розрахунку
Заборонені види діяльності ФОП
Для ФОП на спрощеній системі також існують заборонені види госпдіяльності в залежності від групи (див. нижче).
Група ЄП | |
1 та 2 (п. 291.4 ПКУ) | 1, 2, 3 (п. 291.5 ПКУ) |
Такі ФОП можуть бути тільки на 3-й групі (ставка 5 %) або загальній системі. |
Такі ФОП можуть бути тільки на загальній системі |
Також пам’ятаємо, що ФОП на 1-й групі не може займатися оптовим продажем або наданням непобутових послуг, а ФОП на 2-й групі не може надавати послуги неплатникам ЄП.
Крім того, для всіх ФОП заборонені такі сфери, як фінансові послуги, організація телебачення і радіомовлення, операції з металобрухтом, загальна середньої та вища освіта, будівництво та експлуатація автодоріг.
Які ще податки та збори сплачують ФОП
Усіх ФОП стосується сплата ЄСВ, що залежить від обраної системи оподаткування.
Критерії | Загальна система оподаткування (ПДФО+ВЗ) | Спрощена система (ЄП) | ||
1 | 2 | 3 | ||
База розрахунку ЄСВ | Чистий оподатковуваний дохід (прибуток) × 0,22 | Визначають розмір самостійно, але є мінімум та максимум (див. нижче). Звільняються від сплати пенсіонери за віком та особи з інвалідністю, які отримують пенсію або соціальну допомогу) | ||
Мін. розмір ЄСВ | Мінімальна зарплата × 0,22 (для 2020 р. – 1039,06 грн) – платиться, навіть якщо немає доходу за період | |||
Макс. розмір ЄСВ | 15 × мінімальна зарплата× 0,22 (для 2020 р. – 15585,90 грн) | |||
Сплата ЄСВ | Щокварталу | Щокварталу. За бажанням можна авансовими платежами щомісяця. | ||
Звіт з ЄСВ (“за себе”) | До 10 лютого року, наступного за звітним |
Щодо інших податків, то ФОП може бути платником ПДВ, якщо він обрав 3-ю групу (3%) або загальну систему. В останньому випадку у нього є обов’язок реєструватися платником ПДВ у разі, якщо його дохід за останні 12 місяців сукупно перевищить 1 млн грн (без ПДВ). За умови обрання 3-ї групи ЄП (5%) такого обов’язку не виникає до 5 млн грн.
Платники ЄП звільняються від сплати ПДФО (крім ПДФО по найманим працівникам працю яких вони використовують), податку на майно (у частині земельного податку).
Особливості проведення розрахунків ФОП
Для ФОП у залежності від системи оподаткування існують обмеження по розрахунках (див. нижче).
Форма/вид розрахунку | Особливості для платників ЄП | Загальна система (ПДФО + ВЗ) | ||
1 | 2 | 3 | ||
Готівкова та безготівкова форма | Дозволено | |||
Негрошова форма (бартер) | Заборонено | Дозволено | ||
Використання РРО для розрахункових операцій | До 1 жовтня 2020 року: | |||
Ні | При здійсненні діяльності на ринках і при продажу товарів в роздрібній торговій мережі, якщо дохід перевищує 1 млн грн | Треба** | ||
З 1 жовтня 2020 року: | ||||
Ні | Треба, для певних видів діяльності (Інтернет-магазини, ресторани, кафе, готелі, кемпінги, туроператори)* | Треба** | ||
З 1 січня 2021 року: | ||||
Ні | Треба** | Треба** | ||
Використання РРО при продажу технічно складних виробів, що потребують гарантійного обслуговування, лікарських засобі і медвиробів | Треба** | |||
Поповнення ФОП власного рахунку своїми коштами | Є доходом | Не є доходом | ||
*повний перелік є у Законі від 20.09.2019 р. № 129-IX; ** якщо продаж за готівку/з використанням банківської картки – РРО обов’язковий; при безготівковій формі розрахунку – не потрібний. |
Як бачимо, найменше обмежень у загальної системи.
Припинення діяльності ФОП
Якщо настав момент закрити ФОП, то послідовність дій така:
- подати заяву держреєстратору про реєстраціюприпинення підприємницької діяльності(форма 12);
- знятися з обліку в ДПС шляхом подачі Заяви про відмову від застосування спрощеної системи оподаткування та заяви на анулювання статусу платника ПДВ (форма №3-ПДВ);
- подати податкову декларацію та звіт з ЄСВ за останній базовий звітний період протягом 30 днів з дня держреєстрації припинення діяльності;
- сплатити податки та ЄСВ, у т.ч. за місяць, в якому було подано заяву держреєстратору;
- закрити рахунок в банку, якщо він був відкритий.
Зняти ФОП з реєстру також можна онлайн через уже описані сервіси Онлайн-будинку Юстиції або IGov. Зверніть увагу, що можлива податкова перевірка ФОП протягом 1095 днів з дня подання податкової звітності.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"