Підсумкова податкова накладна: коли і як складати
За загальним правилом постачальник товарів (послуг) складає податкову накладну (ПН) на кожну постачальницьку операцію на дату виникнення податкових зобов’язань. Утім, в окремих випадках бухгалтер може полегшити собі життя, оформляючи ПН за щоденними підсумками операцій. Вичерпний перелік таких випадків наводить пункт 201.4 Податкового кодексу України (ПК) та пункт 14 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.2015 № 1307 (далі — Порядок № 1307).
СКАЧАЙТЕ ПАМ'ЯТКУ: Граничні строки реєстрації ПН/РК і штрафи за їх порушення 📝
У яких випадках складати підсумкову податкову накладну
Підсумкові податкові накладні можна виписати у разі (див. п. 201.4 ПК):
- постачання товарів (послуг) за готівку кінцевому споживачеві — неплатнику ПДВ. За умови проведення розрахунків через касу/реєстратори розрахункових операцій або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок постачальника). Це правило не діє якщо доставку товару неплатнику ПДВ здійснюєте через оператора поштового зв’язку (наприклад, через «Нову Пошту») на умовах післяоплати. У такому разі кошти надійдуть на банківський рахунок постачальника не безпосередньо від покупця, а через посередника. А отже, підсумкова ПН не може бути складена (лист ДФС від 11.09.2018 № 3988/6/99-99-15-03-02-15/ІПК);
- виписки транспортних квитків, готельних рахунків або рахунків за послуги зв’язку платникам ПДВ, інші послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку. За умови, що перелічені документи містять загальну суму платежу, суму ПДВ та податковий номер постачальника (окрім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами). Якщо виконуються зазначені умови, потреби у складанні окремої ПН на кожного платника ПДВ не має. Позаяк ці документи дають право покупцю — платнику ПДВ віднести суми ПДВ до податкового кредиту без ПН (пп. «а» п. 201.11 ПК);
- надання платнику ПДВ касових чеків. За умови, що вони містять не лише суми поставлених товарів (послуг) та ПДВ, а ще й фіскальний та податковий номери постачальника. При цьому врахуйте, що за один день платник ПДВ має право віднести до податкового кредиту лише 40 грн (=200 × 20%) за всіма готівковими розрахунками на підставі касових чеків (пп. «б» п. 201.11 ПК). Якщо загальна сума отриманих платником ПДВ товарів (послуг) перевищить 240 грн (у т. ч. ПДВ — 40 грн), випишіть на нього звичайну ПН.
Скільки ПН за щоденними підсумками можна скласти протягом дняКількість найменувань поставлених товарів/послуг у одній податковій накладній (ПН) не може перевищувати 99 999 позицій, згідно п. 16 Порядку № 1307. Разом з цим, Порядок № 1307 не забороняє складати в один день декілька ПН за щоденними підсумками операцій. Тому, якщо кількість найменувань поставлених товарів/послуг (з ПДВ) 99 999 позицій, платник ПДВ складає таку кількість ПН за щоденними підсумками операцій, що є достатньою для відображення всієї номенклатури поставлених товарів/послуг. Але за умови — кількість найменувань поставлених товарів/послуг у одній ПН не перевищує 99 999 позицій. На проведені упродовж дня звільнені від оподаткування ПДВ операції (наприклад, на продаж тютюнових виробів, до яких застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ відповідно до пункту 197.27 ПК) потрібно скласти окрему підсумкову ПН (п. 17 Порядку № 1307). |
Як бачимо, підсумкову ПН можна оформити лише у визначених випадках і з урахуванням певних обмежень. Це — право, а не обов’язок. На будь-яку із зазначених операцій можете оформити звичайну ПН.
Утім, підсумкова ПН має свої переваги. Оскільки складаєте її на неплатника ПДВ (навіть якщо маєте справу з платником ПДВ), у кожній такій ПН буде стояти один і той самий ІПН покупця. Вона не підлягає наданню покупцю, а отже й не потрапить під моніторинг. Як наслідок, підсумкову ПН безперешкодно зареєструють в ЄРПН.
Зверніть також увагу, що якщо з покупцями впродовж дня розрахунки були як готівкові, так і безготівкові (платіжними картками тощо), то тоді є два варіанти (роз’яснення ДПС 101.16 ЗІР, ГУ ДПС у Закарпатській області):
- скласти окрему підсумкову ПН за показниками кожного РРО/платіжного пристрою;
- скласти одну підсумкову ПН за показниками всіх РРО/всіх платіжних пристроїв.
Підприємство реалізувало товари і показало нарахування ПДВ на рахунках обліку. Проте під час реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) оформлену податкову накладну заблокувала система. Якими записами в обліку продавця і покупця показати заблоковані податкові накладні?
Як скласти підсумкову податкову накладну
Згідно з пунктом 14 Порядку № 1307 показники розділу Б табличної частини підсумкової ПН потрібно заповнювати за загальними правилами як у звичайній ПН, тобто розшифровувати усю номенклатуру поставлених за день товарів (послуг).
Увага: усі графи розділу Б підсумкової ПН підлягають заповненню.
Незаповненими можуть бути графи 3.2 (якщо постачаєте товар вітчизняного виробництва), 9 (якщо здійснюєте оподатковувані ПДВ операції), 11 (якщо це звільнені від оподаткування ПДВ операції).
Вважається порушенням, якщо в підсумковій ПН згрупуєте товари (послуги) за групами, що відповідають певному коду товару згідно з УКТ ЗЕД (коду послуги згідно з ДКПП).
Далі переходите до заповнення розділу А табличної частини підсумкової ПН. Сюди вносите узагальнюючі дані за операціями, на які складаєте таку ПН, а саме:
- у рядку I зазначаєте загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ;
- рядках II–V — суми ПДВ, нараховані на вказані у рядках VІ-VIІІ обсяги постачання;
- у рядках VІ–XІ — загальні обсяги постачання товарів (послуг) в розрізі кодів ставок, зазначених у графі 8 розділу Б.
У разі складання ПН на звільнені від ПДВ операції рядки II–Х не заповнюєте.
У заголовній частині підсумкової ПН у рядку «Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причин» поставте позначку «Х» та зазначте тип причини «11».
Увага: у разі одночасного постачання одному покупцю як оподатковуваних товарів (послуг), так і звільнених від ПДВ, складайте окремі ПН.
У рядку «Отримувач (покупець)» зазначте «Неплатник», а у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» — умовний ІПН «100000000000», рядки «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» і «Код» не заповнюєте.
Подібні роз’яснення надає і ДПС (ЗІР, категорія 101.16; лист ДПС від 28.12.2019 № 8338/7/99-00-07-03-02-17; індивідуальна податкова консультація ДПС від 28.11.2019 № 1639/5/99-00-07-03-02-16/ІПК).
Розглянемо Приклад.
Підсумкова податкова накладна: приклад заповнення
Наводимо приклад заповненої підсумкової ПН.