Облік токенів — захищених носіїв електронного підпису

UA RU
Стаття в подарунок від журналу «Головбух»
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Токен — це захищена флешка, що є носієм кваліфікованого електронного підпису (ключа до нього). Чи обов’язково електронний підпис, який використовуєте під час подання податкової звітності, зберігати на захищеному носії-токені? Як відобразити токен у бухгалтерському обліку? Пропонуємо відповіді на ці запитання

Що таке токени

Токен — це флеш-память з різними варіантами виконання (USB-флешка, картка пам’яті, смарт-картка тощо). Однак зазвичай використовується USB-флешка, хоча законодавством дане питання не конкретизується.

Саме поняття «токен» — це не офіційна, а лише «побутова» назва таких пристроїв (від англ.secure token), що можна перекласти як токен безпеки, картка захисту, електронний ключ безпеки, захищений носій інформації. Саме під такими назвами даний пристрій можна знайти в продажу. Офіційною ж мовою на рівні законодавства токени є різновидом захищених носіїв кваліфікованого електронного підпису (КЕП).

Фото таких пристроїв наведені нижче. Найчастіше як носій використовується USB-флешка, тому що вхід USB мають більшість комп’ютерів та ноутбуків. Такі токени нічим візуально не відрізняються від звичайних USB-флешок.

Облік токенів – захищених носіїв електронного підписуОблік токенів – захищених носіїв електронного підпису

Однак як носії можуть бути використані й картки microSD, smart-картки тощо (див. нижче). Для останньої треба окремий спеціальний пристрій зчитування, якого звичайні комп’ютери чи ноутбуки не мають. Також замість фізичних носіїв можуть використовуватися «хмарні» технології, тобто ключі містяться на віддалених захищених серверах, доступ до яких здійснюється через мережу Інтернет.

Облік токенів – захищених носіїв електронного підпису

Чи обов’язкове застосування токенів зараз?

Ні, не обов’язкове. Зараз електронний підпис для підпису податкової звітності, податкових і акцизних накладних можна зберігати на будь-якому носії, у т.ч. звичайній флешці чи внутрішній пам’яті (жорсткому диску — HDD, SSD тощо) комп’ютера чи ноутбука. Таким чином, ДПС приймає документи які підписані ключами, які зберігаються як на захищених, так і незахищених носіях. З’ясуємо, чому так.

Токени у бухгалтерії — від обов’язкових до добровільних

Про токени суб’єкти господарювання та їхні бухгалтери масово заговорили при вступі у дію Закону про електронні довірчі послуги від 05.10.2017 № 2155 (даліЗакон № 2155), що сталося 07 листопада 2018 року. За ним було введено обов’язкове використання КЕП зокрема для органів державної влади. Крім того, КЕП на захищених носіях тоді став обов’язковим для податкових цілей через відповідні зміни в Податковому кодексі України (даліПК), тобто для підписання податкової звітності, податкових накладних, акцизних накладних, роботи через електронний кабінет і т.д. Це ж саме стосується держзакупівель.

Однак ситуація змінилася з 31 грудня 2023 року, коли вступили у дію:

УЕП базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису (ст. 1 Закону № 2155). Останній на відміну від КЕП може бути на незахищеному носії, тобто не відповідати тим вимогам, які ставляться до засобу КЕП у частинах 1, 2, 3 та 4 ст. 19 Закону № 2155. Отже, для податкових цілей у суб’єктів господарювання є альтернатива: КЕП на токені або УЕП на будь-якому носії, у т.ч. на звичайній USB-флешці чи десь на внутрішній пам’яті (жорсткому диску, SSD тощо) комп’ютера чи ноутбука.

Чи може КЕП бути на звичайному носії без захисту?

Ні, не може. Звичайна флешка з паролем як носій КЕП не підходить. Захищений носій відрізняється тим, що:

  • не можна скопіювати інформацію з нього;
  • змінити чи видалити ключ звичайний користувач не може.

Однак усі ці діє може здійснити надавач електронних довірчих послу — акредитований центр сертифікації ключів (АЦСК).

Чому не всі платники податків бажають використовувати токени?

Причини у вартості та більших витратах часу. Такі захищені флешки коштують приблизно від 1020 грн за одиницю. На кожний підпис треба окремий токен (флешку). Виходить, що суб’єкту господарювання, що є підприємством, треба мінімум 2, а то й 3 токени (один — директору, один — головному бухгалтеру, а ще може бути токен-печатка). ФОП може обійтися одним токеном, якщо не має печатки. У разі звільнення головного бухгалтера чи директора доведеться купувати новий КЕП та звертатися до постачальника електронних довірчих послуг перезаписати на колишній носій ключ.

Однак використання токенів — дійсно безпечніше. Наприклад, воно виправдане для підпису платіжних інструкцій. Однак для подачі податкової звітності, податкових накладних і акцизних накладних токени дійсно є надлишковим заходом безпеки.

Чим є токен у бухгалтерському обліку

Токен — це малоцінний необоротний матеріальний актив (МНМА). Однак мова йде лише про апаратний носій КЕП (USB-флешку чи флешку іншого типу), а не програмне забезпечення. Однак зазвичай програмне забезпечення є безкоштовним та ніяке не виділяється у вартості токена. Якщо ж є якісь витрати на консультаційні послуги АЦСК, то вони в обліку відображаються як адміністративні витрати.

Токен обліковується як МНМА, тощо що токен відповідає таким критеріям:

  • строк служби більше року — на нього зазвичай дають гарантію 36 місяців;
  • вартість менша 20000 грн (вартісна межа МНМА за пп. 14.1.138 ПК, хоча у підприємства може бути й інша);
  • пристрій (токен) має матеріальну форму. Токен — це не програма, точніше не тільки записана на нього програма, але й сама мікросхема, корпус, світлові індикатори, може бути й екран тощо.

Облік токена як МНМА

Наслідки визнання токена МНМА:

  • на нього має бути заведена інвентарна картка (документи такі ж, як для основних засобів);
  • присвоюється інвентарний номер. Взагалі-то для МНМА, як правило, використовуються номенклатурні номери, які відрізняються від інвентарних тим, що один номер присвоюється на цілу групу подібних об’єктів. Однак токен — все ж таки досить важливий об’єкт і кожний електронний підпис на ньому унікальний. Отже, краще йому присвоїти унікальний номер, тобто інвентарний номер;
  • субрахунок обліку, що використовується, — 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи»;
  • обирається метод амортизації — 50/50 або 100%, тобто той метод, який використовується на підприємстві для МНМА. Тоді у першому місяці експлуатації знос розраховується як половина вартості або повна вартість токена. Краще всього обрати метод 100%, — «нарахувати й забути»;
  • нараховується амортизація за рахунком 92 «Адміністративні витрати».

Токени та ПДВ

Продаж токенів на сьогодні оподатковується ПДВ з 01 січня 2023 року. Звільнення вже немає. Раніше існувало звільнення від ПДВ для криптографічних засобів захисту інформації згідно п. 261 підрозділу 2 Перехідних положень ПК.

Придбання токена: бухгалтерські проведення

Приклад обліку придбання та використання токенів у бухгалтерських проведеннях наведено у таблиці нижче.

БУХГАЛТЕРСЬКИЙ ОБЛІК ТОКЕНІВ
(захищених носіїв інформації)

Господарська операція

Дт

Кт

Сума

1

сплачений за 3 токени авансом постачальнику по 1020 грн за кожну (= 1020×3 = 3060), у т.ч. ПДВ

371

311

3060

2

відображена сума ПДВ у сплаченому авансі (= 1020×3/6)

644.2

644.1

510

3

визнаний податковий кредит після реєстрації податкової. накладної постачальником

641.1

644.2

510

4

отримано токени від постачальника (=3060 – 510)

153

631

2550

5

відображено розрахунки з постачальником з ПДВ

644.1

631

510

6

введено токени в експлуатацію

112

153

2550

7

здійснений взаємозалік з постачальником

631

371

3060

8

нарахована амортизація токенів (метод 100%)

92

132

2550

9

адміністративні витрати віднесено на фінансовий результат

791

92

2550

Інші альтернативні варіанти обліку токенів

Попри простоту обліку МНМА існують ще можливі, але не такі «ідеальні» підходи щодо обліку токенів, які також зустрічаються:

  • токен — це нематеріальний актив. На думку податківців витрати на придбання кваліфікованих сертифікатів відкритих ключів слід обліковувати як нематеріальні активи групи 6 – інші нематеріальні активи зі строком амортизації від 2-х до 10 років (роз’яснення ГУ ДПС у Дніпропетровській області). Однак, існує все ж таки два об’єкти — нематеріальний у вигляді електронного ключа та матеріальний, яким є флешка-носій. Так як вартість програми у накладній, як правило, не виділяється, то на облік фактично ставимо тільки саму флешку. По-третє, вартість токена — це не на стільки суттєва сума у бухгалтерському обліку, аби щомісяця нараховувати копійчану амортизацію;
  • токен — це адміністративні витрати. Однак, по-перше, флешки-токени можна використовувати багаторазово. Особа звільнилася, змінився підпис, а потім на ту саму флешку прошивається інший сертифікат і вона використовується далі. По-друге, токен — це досить важливий у діяльності суб’єкта господарювання пристрій, який може бути використаний і не тільки для подачі звітності, але й укладання електронного договору тощо. Важливі активи мають бути на обліку у відповідальних осіб. Однак саму послугу з перезапису електронного ключа на стару флешку-токен при зміні посадової особи дійсно можна віднести на адміністративні витрати.

Виходить, що найбільш логічним підходом є облік токенів як МНМА.



зміст


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді