Облік токенів
Передісторія появи токенів та що це таке
Токен – це Flash-пам’ять з різними варіантами виконання (USB-флешка, флеш-картка, смарт-картка тощо). Однак зазвичай використовується USB-флешка, хоча законодавством дане питання не конкретизується.
Саме поняття «токен» – це не офіційна, побутова назва таких пристроїв (англ. – secure token, картка захисту). Офіційною ж мовою на рівні законодавства токени входять до такого поняття як захищений носій кваліфікованого електронного підпису (КЕП).
Про токени бухгалтери масово заговорили перед вступом у дію Закону про електронні довірчі послуги від 05.10.2017 р. № 2155 (далі – Закон № 2155). А сталося це порівняно недавно – 07.11.2018 р. Ним було введено обов’язкове використання КЕП зокрема для органів державної влади. Крім того, КЕП на захищених носіях став обов’язковим для податкових цілей через відповідні зміни в ПКУ, тобто для підписання податкової звітності, податкових накладних, акцизних накладних, роботи через електронний кабінет і т.д. Це ж саме стосується держзакупівель.
Найкращий помічник для вас: система «Експертус Головбух»
Звичайна флешка з паролем як носій КЕП не підходить, так як висновок про технічну відповідність пристрою-носія КЕП дає Держслужба спецзв’язку та захисту інформації. Якщо використовується саме така, то тоді це є прикладом незахищеного носія. А потрібен захищений носій, який відрізняється тим, що:
- скопіювати інформацію з нього просто так не вийде;
- змінити чи видалити ключ з такої флешки, не пошкодивши цю флешку звичайний користувач не може. Це можливо лише у надавача електронних довірчих послуг. Їх ще називають Тільки акредитований центр сертифікації ключів (скорочено – АЦСК).
Десь через рік в електронному кабінеті бухгалтерів стали турбувати попередження з боку податківців, що використовується ключ на незахищеному носії. Однак податкову звітність і досьогодні ДПС приймає підписану ключами, які зберігаються як на захищених, так і незахищених носіях. Принаймні звичайним комерційним підприємствам і фізособам-підприємцям – усім, хто знаходяться поза держсектором.
У такому разі постає питання:
А чи обов’язкові токени
Ні, токени станом на вересень 2022 року так і залишаються необов’язковими носіями. По-перше, дворічний перехідний період, який був введений Законом № 2155, хоча й мав закінчитися ще 07.11.2020 р., але неодноразово продовжувався. Останнє таке продовження пов’язане з постановою Кабміну від 24.05.2022 р. № 617, якою можливість використовувати незахищені носії для електронного підпису залишили на період воєнного стану та ще 6 місяців по його закінченню. Воєнний стан насьогодні діє поки що по 21 листопада 2022 р. Виходить, що попри вимоги ПКУ можна й далі продовжувати користуватися електронним підписом на незахищених носіях.
По-друге, хоча КЕП і дійсно має зберігатися на захищених носіях, але такими можуть бути не лише токени. Такими носіями ще можуть бути хмарні сервіси. Тобто, замість фізичної флешки-токена можна використовувати ключ зі спеціальної «хмари». Для технічних подробиць можна звернутися до провайдерів електронних довірчих послуг.
Увага: під час дії воєнного стану КЕП може бути й на незахищених носіях. Токен також не є єдиним варіантом зберігання КЕП.
У чому проблема токенів
Суто вартісна причина. Такі флешки коштують приблизно від 700 грн за одиницю. На кожний підпис треба окремий токен (флешку). Виходить, що підприємству треба мінімум два, а більшості – 3 токени. Один – директору, один – головному бухгалтеру, а ще – печатка. І тільки якщо підприємство не використовує печатку, то буде 2 токени. Або ж, якщо облік веде сам директор і нема печатки, то він обійдеться всього одним токеном. Аналогічна ситуація з ФОП. У разі звільнення головного бухгалтера чи директора доведеться купувати новий КЕП. Однак постачальник може своїми технічними засобами записати його на колишню захищену флешку-носій. Тоді буде дешевше.
Якщо фінансовий бік справи не турбує – можна придбати флешки-токени й користуватися ними. Так, дійсно, безпечніше.
Що таке токен у бухгалтерському обліку
МНМА, тобто малоцінні необоротні матеріальні активи. Однак мова йде лише про апаратний носій – USB-флешку (чи флешку іншого типу). Якщо окремо купувалося програмне забезпечення (воно має бути виділено тоді окремим рядком у накладній), то таке програмне забезпечення буде нематеріальним активом. Але зазвичай воно йде безкоштовно або окремо його вартість не виділяється та входить у вартість проданого пристрою (захищеної флешки).
Чому МНМА? Тому що токен відповідає таким критеріям:
- строк служби більше року – на нього зазвичай дають гарантію 36 місяців;
- вартість менша 20000 грн (вартісна межа МНМА за пп. 14.1.138 ПКУ, хоча у підприємства може бути й інша);
- пристрій (токен) має матеріальну форму – це не програма, точніше не тільки записана на нього програма, але сама мікросхема, корпус, світлові індикатори, може бути й екран тощо.
Додамо, що токен може у більш дорогих варіантах виконувати й функцію звичайної флешки (пам’яті), де у зашифрованому вигляді можна зберігати особисті файли. У дешевих варіантах місткість флешки незначна й її вистачає рівно на зберігання КЕП.
Облік токена як МНМА
Наслідки визнання токена МНМА:
- заводимо інвентарну картку (документи такі ж, як для основних засобів);
- присвоюємо інвентарний номер. Взагалі-то для МНМА, як правило, використовуються номенклатурні номери, які відрізняються від інвентарних тим, що один номер на цілу групу подібних об’єктів. Однак токен – все ж таки досить важливий і кожний підпис на ньому унікальний. Отже, й присвоєний йому номер має бути унікальним, тобто інвентарним;
- рахунок обліку – 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи»;
- метод амортизації обираємо 50/50 або 100%, тобто той, який використовується на підприємстві для МНМА. Отже, у першому місяці експлуатації нараховуємо половину або повну вартість токена як знос. Краще всього метод 100%, – нарахували і забули;
- амортизацію нараховуємо за рахунком 92 «Адміністративні витрати».
- Національна сертифікація бухгалтерів — 2025 ⏩
- Професійна сертифікація за МСФЗ ⏩
- Національна сертифікація головбуха медичного КНП — 2025 ⏩
- ПДВ: від азів до майстерності ⏩
- Розрахунок зарплати, звітність, перевірки ⏩
- РРО: робота, помилки та штрафи ⏩
- ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця ⏩
- Благодійні організації: практикум з обліку та оподаткування ⏩
Токени та ПДВ
ПДВ нема. Продаж токенів звільнений від оподаткування ПДВ, так як вони підпадають під поняття криптографічних засобів захисту інформації (п. 261 підрозділу 2 Перехідних положень ПКУ). Дане звільнення діє до 01 січня 2023 року.
Придбання токена – бухгалтерські проведення
Приклад обліку придбання та використання токенів наведено нижче.
БУХГАЛТЕРСЬКІ ПРОВЕДЕННЯ З ОБЛІКУ ТОКЕНІВ | ||||
№ | Господарська операція | Дт | Кт | Сума |
1 | Перерахована попередня оплата за 3 токени по 800 грн кожний постачальнику | 371 | 311 | 2400 |
2 | Отримано токени | 153 | 631 | 2400 |
3 | Введено токени в експлуатацію | 112 | 153 | 2400 |
4 | Здійснений взаємозалік з постачальником | 631 | 371 | 2400 |
5 | Нарахована амортизація токенів (метод 100%) | 92 | 132 | 2400 |
6 | Адміністративні витрати віднесено на фінансовий результат | 791 | 92 | 2400 |
Два альтернативні варіанти обліку токенів
Попри простоту обліку МНМА існують ще можливі, але не такі «ідеальні» підходи щодо обліку токенів, які також зустрічаються:
- токен – це нематеріальний актив. Такий підхід викликаний існуючим роз’ясненням ДПС у 102.05 ЗІР обліковувати КЕП як нематеріальний актив групи 6 – інші нематеріальні активи зі строком амортизації від 2 до 10 років. Однак, по-перше, на таку рекомендацію зважати повинні хіба що платники податку на прибуток, які є високодоходниками. По-друге, існує два об’єкти – програма (нематеріальна) + захищений носій-флешка (матеріальна). Так як вартість програми у накладній, як правило, не виділяється, то на облік по факту ставимо тільки саму флешку. По-третє, 700-1200 грн – це не на стільки суттєва сума у бухгалтерському обліку, аби щомісяця нараховувати копійчану амортизацію;
- токен – це витрати (адміністративні). Це можливо. Але, по-перше, є токени, які можна використовувати багаторазово. Флешка – це лише носій. Особа звільнилася, змінився підпис, на ту саму флешку прошили інший сертифікат і вона використовується далі. По-друге, токен – це досить важливий у діяльності підприємства пристрій, який може бути використаний і не тільки для подачі звітності, але й укладання електронного договору тощо. Все ж таки він має бути на обліку у відповідальних осіб. Однак саму послугу з перезапису електронного ключа при зміні посадової особи логічно віднести на витрати, якщо це здійснюється на стару флешку-токен.
У цілому найбільш логічним варіантом здається облік токенів як МНМА, а вам обирати.
Увага: КЕП на флешці може бути нематеріальним активом, якщо його вартість виділена окремо.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу «Головбух»