Затримка розрахунку під час звільнення: наслідки для роботодавця

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Суд повністю задовольнив касаційну скаргу працівника про стягнення заборгованості із заробітної плати, середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні та відшкодування моральної шкоди

Суд повністю задовольнив касаційну скаргу працівника про стягнення заборгованості із заробітної плати, середнього заробітку за час затримки розрахунку при звільненні та відшкодування моральної шкоди.

Зокрема, під час розгляду справи встановлено, що під час звільнення (за власним бажанням) працівнику не були виплачені належні йому від підприємства суми в день звільнення.

Нагадаємо, що відповідно до статті 116 Кодексу законів про працю України (КЗпП) під час звільнення працівника всі суми, що належать йому, мають бути виплачені підприємством у день звільнення. Якщо працівник у день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред’явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок.

Статтею 117 КЗпП встановлено обов’язок роботодавця виплатити працівникові у разі затримки розрахунку при звільненні його середній заробіток за весь час затримки до дня фактичного розрахунку, а статтею 2371 — відшкодувати працівникові завдану моральну шкоду.

При цьому згідно з частиною 2 статті 117 КЗпП за наявності спору про розміри належних звільненому працівникові сум роботодавець повинен сплатити таке відшкодування, якщо спір вирішено на користь працівника та якщо роботодавець не доведе відсутності в цьому своєї вини. Якщо спір вирішено на користь працівника частково, то розмір відшкодування за час затримки визначає орган, який виносить рішення по суті спору.

Затримку розрахунку підприємство пояснювало наявністю у нього дебіторської заборгованості (інші підприємства не розрахувались з ним).

Однак, на думку суду, відсутність коштів у роботодавця не виключає його відповідальності. Правомірним визнав суд і відшкодування моральної шкоди, завданої звільненому працівнику несвоєчасною виплатою з вини роботодавця належних йому сум.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 22.02.2012 №4-рп/12  для звернення працівника до суду з заявою про відшкодування моральної шкоди встановлено тримісячний строк. Перебіг цього строку розпочинається з дня, коли такий працівник дізнався або повинен був дізнатися про те, що власник або уповноважений ним орган, з вини якого сталася затримка виплати всіх належних при звільненні сум, фактично розрахувався з ним.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Де знайти журнал «Головбух» і як читати його в системі

Журнал «Головбух» у 2025 році інтегрувався в систему «Експертус Головбух». Звичні матеріали та архівні номери тепер доступні на одній платформі із сервісами й калькуляторами. Покажемо, де знайти журнал і що ще допоможе бухгалтеру в щоденній роботі
40

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791376

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25450

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6151

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50546

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді