Арешт майна платника податків та доведення обгрунтування цього в суді

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

ВАСУ не підтримав висновки попередніх інстанцій у справі за поданням податкового органу про підтвердження обгрунтованості адміністративного арешту майна платника податків. Під час прийняття такого рішення суд керувався нормами чинного законодавства

ВАСУ не підтримав висновки попередніх інстанцій у справі за поданням податкового органу про підтвердження обгрунтованості адміністративного арешту майна платника податків. Під час прийняття такого рішення суд керувався нормами чинного законодавства.

Зокрема, відповідно до підпункту 94.2.3 Податкового кодексу України (ПК) підставою для арешту майна платника податків є його відмова від проведення документальної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб податкового органу.

Арешт на майно накладається за рішенням керівника податкового органу (його заступника). Але тільки за умови, що обгрунтованість цього рішення протягом 96 годин буде перевірена судом (п. 94.10 ПК). Підтвердження судом обгрунтованості адміністративного арешту майна платника податків здійснюється на підставі подання податкового органу (п. 2 ч. 1 ст. 183-3 Кодексу адміністративного судочинства України; КАС).

При цьому суд може відмовити у прийнятті такого подання у разі, якщо з поданих до суду матеріалів вбачається спір про право (п. 2 ч. 5 ст. 183-3 КАС). Зокрема, спір про право наявний у разі, коли платник податків висловлює незгоду з рішенням податкового органу, що і є підставою для внесення відповідного подання.

Однак КАС не містить переліку будь-яких критеріїв такої незгоди, як підстави для висновку про існування спору про право. Тому у кожному конкретному випадку суд на власний розсуд оцінює форму вираження відповідної незгоди учасника провадження на предмет існування спору.

За таких обставин, на думку суду, усна чи письмова незгода платника щодо наявності законних підстав для проведення перевірки не свідчить про існування спору про право. Адже відновити своє порушене право підприємство може тільки, якщо оскаржить наказ на проведення перевірки та/або рішення про застосування арешту в адміністративному або судовому порядку.

Проте у цій справі відсутні докази оскарження платником наказу про призначення перевірки та/або рішення про застосування арешту його активів.

А відтак висновок попередніх судових інстанцій щодо існування спору про право ВАСУ визнав передчасним. Тому рішення цих судів скасовано, а справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції, під час якого суду слід встановити наявність (або відсутність) спору про право у правовідносинах, які є передумовою для застосування адміністративного арешту.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Де знайти журнал «Головбух» і як читати його в системі

Журнал «Головбух» у 2025 році інтегрувався в систему «Експертус Головбух». Звичні матеріали та архівні номери тепер доступні на одній платформі із сервісами й калькуляторами. Покажемо, де знайти журнал і що ще допоможе бухгалтеру в щоденній роботі
40

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791376

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25450

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6151

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50546

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді