Суміщення посад: документальне оформлення та оплата праці під час суміщення

Суміщення професій (посад) — це виконання працівником поряд із своєю основною роботою, зумовленою трудовим договором, додаткової роботи за іншою професією (посадою) в межах робочого часу за основною роботою на одному і тому самому підприємстві, установі, організації.

Суміщення посад: документальне оформлення та оплата праці під час суміщення

Для встановлення суміщення посад у штатному розписі підприємства має бути передбачена вакантна посада. Зменшення чисельності працівників у результаті суміщення професій (посад) не може бути підставою для зміни встановленого підприємствам, установам, організаціям ліміту чисельності та затвердженого для них штатного розпису, ліквідації підрозділів (п. 9 Інструкції щодо застосування постанови Ради Міністрів СРСР від 04.12.1981 № 1145 «Про порядок і умови суміщення професій (посад)»).

У разі відсутності вільної посади або посади в штатному розписі, суміщення посад неможливе і доплата за суміщення посад не може здійснюватись.

Суміщення посад можна встановлювати за заявою працівника або на підставі прийнятого роботодавцем рішення. Якщо роботодавець ініціював суміщення, працівника необхідно повідомити про зміни в організації виробництва та праці згідно з ч. 3 ст. 32 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) не пізніше ніж за два місяці.

Оформлюється суміщення професій (посад) наказом роботодавця. Оскільки працівник продовжує обіймати свою основну посаду, записи про суміщення до особової картки працівника та трудової книжки не вносяться.

В наказі в обов’язковому порядку вказують назву професії (посади), за якою відбуватиметься суміщення, умови виконання роботи та розмір доплати до посадового окладу. Тобто, якщо із працівником укладено письмовий трудовий договір для оформлення суміщення посад не потрібно укладати новий трудовий договір чи вносити зміни до наявного трудового договору за допомогою кладання додаткової угоди тощо. Достатньо наказу керівника підприємства із обов’язковими вимогами зазначеними вище.

Доплата за суміщенням провадиться винятково за наказом, оскільки виконання роботи за суміщенням посад не відображається в табелі обліку робочого часу та встановлюється відповідно до вимог КЗпП на умовах, передбачених колективним договором.

Варто зазначити, що в колективному договорі та наказі про суміщення має бути чітко зазначено, від якої саме посади встановлюється доплата та її розмір. Це пов’язано з тим, що розмір такої доплати затверджено тільки працівникам бюджетної сфери на підставі п. 3 Постанови № 1298 доплату за суміщення в розмірі до 50% посадового окладу (тарифної ставки) за основною посадою (лист Мінпраці від 25.03.2010 № 319/13/84-10).

Суміщення посад може встановлюватися на певний строк або без обмеження строком. Якщо суміщення встановлювалося на певний строк, виконання додаткової роботи в порядку суміщення припиняється без видання окремого наказу. Тобто якщо в наказі про встановлення суміщення зазначений строк, на який працівникові доручалася додаткова робота, але він минув, працівник повертається до виконання лише своєї основної роботи.

Якщо строк не було встановлено, працівник має право припинити суміщення з власної ініціативи, надавши роботодавцю відповідну заяву, на підставі якої видається наказ.

Суміщення посад також може бути скасовано за ініціативою роботодавця. У такому випадку згідно із статтею 32 КЗпП працівника необхідно попередити про зміну істотних умов праці — скасування суміщення посад — за два місяці, про що має бути видано наказ з основної діяльності.

Слід зазначити, що право працівника виконувати тільки ту роботу, про яку він домовився із роботодавцем при укладанні трудового договору, гарантує стаття 31 КЗпП. Отже, власник або уповноважений ним орган не має права вимагати від працівника виконання роботи, не обумовленої трудовим договором. Роботодавець може змінити трудову функцію працівника, лише договірним шляхом, тобто отримавши на це згоду працівника склавши при цьому розпорядчі документи у відповідності до норм чинного законодавства.

Також, для врегулювання спорів працівник має право звернутись безпосередньо до керівництва підприємства, з яким він перебуває у трудових відносинах. У випадку, якщо сторони не можуть врегулювати трудовий спір самостійно працівник має право звернутися до комісії по трудових спорах відповідно до вимог ст.225 КЗпП (при її наявності на підприємстві) або використати своєправо відповідно до вимог ст.232 України та звернутисядо суду.

ГУ Держпраці у Херсонській області


Вебінар для бухгалтера

Статті за темою

Усі статті за темою

Індексація зарплати: найважливіше для бухгалтера

Індексація зарплати — це компенсація втрати вартості коштів у зв'язку з інфляційними процесами. Якою буде індексація зарплати, загальні правила її нарахування, обрання базового місяця, індексація зарплати починаючи з серпня 2024, таблиця індексації, приклади розрахунку індексації, індексація зарплати 2024 — детально розповімо в огляді
93245

Відрядження за кордон

У закордонного відрядження є особливості. У статті усе – від наказу про відрядження до авансового звіту та обліку з урахуванням останніх змін
213454

Податки із заробітної плати

При кожній виплаті зарплати бухгалтер утримує із неї ПДФО і військовий збір. А іноді проводить ще і додаткові утримання, наприклад профспілкові внески чи аліменти. Скористайтеся готовими прикладами, щоб правильно розрахувати скільки відсотків вираховують із зарплати. Окрім утримань розглянемо також і нарахування ЄСВ на заробітну плату
355345

Продовження воєнного стану і мобілізації: що треба знати бухгалтеру

Війна триває, тому воєнний стан продовжено до 9 листопада 2024 року. Разом з ним триватиме й мобілізація. Про особливості в роботі, які очікують на бухгалтера через продовження воєнного стану і мобілізації, ― в коментарі експерта
6834

Мінімальна зарплата 2025

Наприкінці червня Уряд схвалив Бюджетну декларацію на 2025-2027 рік. Яка мінімальна заробітна плата очікується в 2025 році та на які показники вона вплине — розповімо у статті
227

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді