З наказом про перевірку (в т. ч. позапланову невиїзну), відомостями про дату її початку та місце проведення платника ознайомлений мають ознайомити у встановлений законом спосіб до її початку (п. 79.2 ПК).
Невиконання цих вимог призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності її правових наслідків, а саме — компетенції у податкового органу на прийняття акту індивідуальної дії (ППР). Акт такої перевірки з викладеними у ньому висновками, є доказом, здобутим з порушенням закону, й не має юридичної значимості. А тому прийняте на його підставі ППР не є правомірним.
Такої позиції дотримує Верховний суд. На його думку, сам вид перевірки (позапланова невиїзна), без надання платнику права на подання відповідних пояснень та документів щодо предмету перевірки, позбавляє контролюючий орган можливості об’єктивно здійснити аналіз законної діяльності такого платника й дійти обґрунтованих висновків стосовно податкового правопорушення.
Як встановили суди попередніх інстанцій, податківці порушили пункти 79.2 та 79.3 ПК. Адже повідомлення про проведення документальної невиїзної перевірки та копія наказу про її призначення направили платнику податків — позивачу вже після початку проведення перевірки. Цим позивача позбавили можливості реалізувати право на ознайомлення із ними до початку проведення перевірки та надання відповідних пояснень. Тому перевірка проведена без наявності на те правових підстав й, як наслідок, не має юридичної значимості для цілей прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення (ППР).
Постанова ВС від 27.02.2020 у справі № П/811/3206/15
Перевірте, а може, за податківцями є «грішок». Юрист пояснить, де помиляються податківці, та порадить, як оскаржити їх вимоги!