Під час інспекційного відвідування інспектори праці виявили факт незадекларованої праці на підприємстві. Натомість адміністрація підприємства надала цивільно-правові договори (далі — ЦПД) укладені з 19 працівниками.
Дослідивши їх контролери встановили, що ЦПД мають ознаки трудових відносин:
- роботу працівники виконують систематично, відповідно до вказівок і під контролем іншої сторони;
- робота передбачає надання інструментів, матеріалів і механізмів замовником;
- ЦПД передбачають виконання функцій, властивих саме найманому працівнику згідно класифікатору професій ДК 003:2010 («Прибиральник», «Охоронник»), тобто спрямовані не на досягнення кінцевого результату, а на процес — виконання функцій;
- договори містять загальні неконкретні відомості про виконувану роботу;
- не має конкретно визначеного результату роботи, обсягу;
- особи є матеріально відповідальними;
- деякі роботи мають сезонний характер;
- особи за виконану роботу згідно відомості розподілу витрат отримують заробітну плату.
Відмовляючи підприємству в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції (постанова Харківського окружного адміністративного суду від 17.08.2020 у справі № 520/2868/2020) виходив з того, що:
- згідно положень ЦПД роботу виконують відповідно до графіка або на робочому місці, яке вказує або погоджує замовник;
- договори не містять обсягів робіт, не зазначені кінцеві матеріальні результати, в той час як основною ознакою ЦПД є зазначення кінцевого матеріального результату.
В силу того, що діюче законодавство забороняє вчиняти дії, спрямовані на приховування трудових відносин, посилання підприємства на укладення з працівниками ЦПД саме по собі не може звільняти від відповідальності за допущення до роботи працівників без оформлення трудових відносин, якщо вказані угоди спрямовані на приховування фактично існуючих трудових відносин між найманими працівниками та позивачем.
Таким чином, штраф Держпраці у розмірі 792 тис. 870 грн був правомірний.
Держпраці почало проводити перевірки за новими правилами. Тепер у інспекторів праці прав стало більше, у роботодавців — менше. Ми знаємо що змінилося, а які є підстави аби не допускати інспектора до перевірки.
За інформацією Держпраці у Харківській області