Закон № 786: порядок ведення обліку доходів і витрат самозайнятими особами з 01.01.2021

UA RU

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Закон від 14.07.2020 № 786 набрав чинності 08.08.2020, крім окремих його положень. Він вніс зміни, до деяких положень ПКУ.

Закон змінив порядок ведення обліку доходів і витрат самозайнятими особами – фізичними особами – підприємцями та особами, які провадять незалежну профдіяльність.

Зокрема він відмінив обов’язкове ведення паперових Книг обліку доходів і витрат (пп. 177.5.1 ПКУ).

Залежно від обраної системи оподаткування самозайняті особи, починаючи з 01.01.2021, мають вести облік своїх доходів (витрат) у наступний спосіб.

Закон № 786: порядок ведення обліку доходів і витрат самозайнятими особами з 01.01.2021

1. Фізичні особи – підприємці на загальній системі відповідно до положень п. 177.10 ПКУ будуть зобов’язані вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.

Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат, та порядок ведення такого обліку визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наразі і до моменту затвердження Мінфіном нової форми залишається чинною Книга обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи – підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність (далі – Книга обліку доходів і витрат), затверджена наказом МДЗ від 16.09.2013 № 481 (далі – Наказ МДЗ № 481).

2. Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, згідно з положеннями п. 178.6 ПКУ будуть зобов’язані вести облік доходів і витрат від такої діяльності. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.

Типова форма такого обліку та порядок його ведення також визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наразі і до моменту затвердження Міністерством фінансів України нової форми залишається чинною Книга обліку доходів і витрат, затверджена Наказом МДЗ № 481.

3. Фізичним особам – підприємцям – платникам єдиного податку першої і другої груп та платникам єдиного податку третьої групи, неплатниками ПДВ, нададуть право вести облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів. Їм дозволять вести облік як у паперовому так і в електронному вигляді (п. 296.1 ПКУ).

4. Фізичним особам – підприємцям – платникам єдиного податку третьої групи, платникам ПДВ, нададуть право вести облік у довільній формі шляхом помісячного відображення доходів та витрат. Облік доходів та витрат можна вестися в паперовому та/або електронному вигляді (п. 296.1 ПКУ).

Таким чином, зазначені нововведення Закону № 786:

  • фактично скасували вимогу до платників єдиного податку щодо реєстрації книг обліку доходів у податкових органах. Платникам податків з 01.01.2021 не потрібно вчиняти жодних дій по скасуванню реєстрації вже зареєстрованих книг (подавати будь-які заяви чи повідомлення не потрібно);
  • при веденні обліку у довільній формі платники єдиного податку вправі застосовувати будь-який спосіб обліку доходів за період, у тому числі платники можуть продовжувати вести Книгу обліку доходів (для платників єдиного податку першої, другої та третьої груп, які не є платниками податку на додану вартість) та Книгу обліку доходів і витрат (для платників єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість) за формами, затвердженими наказом Мінфіну від 19.06.2015 № 579;
  • форми обліку доходів самозайнятими особами не скасовують обов’язку для всіх платників податків (включаючи таких суб’єктів) дотримуватися вимог пп. 44.1 та 44.3 ПКУ, зокрема щодо ведення обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів (документів на придбані товари) та їх належне зберігання. Тому інформація про місячні обороти, яку самозайнята особа буде з 01.01.2021 заносити до довільного реєстру, має відповідати змісту первинних документів за відповідний період. Для платників єдиного податку, які є платниками ПДВ, продовжують діяти всі вимоги ПДВ щодо обліку ПДВ;
  • з 01 січня 2021 року зникають підстави для застосування до фізичних осіб – підприємців на спрощеній системі оподаткування адміністративного штрафу за неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов’язкову форму обліку, відповідно до ст. 1641 КпАП;
  • можливість ведення обліку доходів і витрат в електронній формі через Електронний кабінет для фізичних осіб на загальній системі оподаткування та фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, буде впроваджена ДПС після затвердження Міністерством фінансів України типових форм, за якими здійснюватиметься облік доходів і витрат такими платниками податків.

Довідково: зміни до абз. 1 пп. 177.5.1 до п. 177.10, до п. 178.6, до п. 296.1 ПКУ набирають чинності з 01.01.2021.

За матеріалами ГУ ДПС у Дніпропетровській області


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Малоцінні швидкозношувані предмети (МШП)

Малоцінний в обліку не означає не потрібний у господарстві. Без цих дрібниць взагалі може зупинитися виробничий процес, оскільки без спецодягу та інструментів робітники не будуть працювати. Такі об’єкти, як правило, відображаються в обліку як малоцінні швидкозношувані предмети (МШП). У консультації — про визначення, облік та списання МШП
310755

Порядок знищення первинних документів

З консультації дізнаєтеся, який алгоритм знищення первинних бухгалтерських документів, та знайдете зразок заповнення акта на знищення первинних документів
50984

Гранти для розвитку бізнесу 2025

Один зі способів для бізнесу втриматися в ці непрості часи — отримати грант. Де шукати гранти, як їх отримати й оподаткувати, пояснив експерт
20305

Інвойс: зразок

Особи, які провадять зовнішньоекономічну діяльність, щодня мають справу з інвойсом. Мінфін визнає його первинним документом. А податківці вимагають додатково складати до інвойсу акт виконаних робіт, податкову накладну чи рахунок-фактуру. Чия позиція в пріоритеті та що робити на практиці? Усе пояснить експерт
66112

Головне для бухгалтера в травні 2025 року

В огляді — найважливіше, що маєте врахувати в травні. Це нові або оновлені консультації, форми із зразками заповнення, довідники і найважливіші новини, які вплинуть на роботу бухгалтера в травні. Роботи, як завжди, багато, але разом ми впораємось!
3713

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді