Чи включаються до складу витрат платника податку витрати на виготовлення блокнотів, щоденників тощо з нанесенням логотипу, адресами та телефонами такого платника податку для безоплатного розповсюдження споживачам?
Відповідно до підпункту 139.1.1 Податкового кодексу України (ПК), до складу витрат не включаються витрати, не пов’язані з провадженням господарської діяльності, а саме витрати на організацію та проведення прийомів, презентацій, свят, розваг та відпочинку, придбання та розповсюдження подарунків (крім благодійних внесків та пожертвувань неприбутковим організаціям, визначених статтею 157 ПК, та витрат, пов’язаних із провадженням рекламної діяльності, які регулюються нормами пп.140.1.5 ПК).
Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності
На підставі підпункту 138.10.3 до складу інших витрат підприємства включаються витрати на збут. Згідно з цим підпунктом, витрати на збут включають витрати, пов’язані з реалізацією товарів, а саме — витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг), на передпродажну підготовку товарів.
Застосування торговельної марки на товарах та при наданні послуг, для яких вона зареєстрована, на упаковці товарів, у рекламі, друкованих виданнях, на вивісках, під час показу експонатів на виставках і ярмарках, що проводяться в Україні, у проспектах, рахунках, на бланках та в іншій документації, пов’язаній з впровадженням зазначених товарів і послуг у господарський (комерційний) обіг на підставі статті 157 Господарського кодексу України визнається використанням торговельної марки у сфері господарювання.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про рекламу» від 03.06.1996 № 270/96-ВР (далі — Закон № 270), реклама — це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару.
Заходи рекламного характеру — це заходи з розповсюдження реклами, які передбачають безоплатне розповсюдження зразків товарів, що рекламуються, та/або їх обмін споживачам однієї кількості чи одного виду товарів, що рекламуються, на інший.
Тобто Законом № 270 не встановлено обмежень щодо способів проведення реклами, тож будь-яка інформація (усна, письмова), що містить у собі дані про фірму та її господарську діяльність, є рекламою. Отже, безплатна роздача товарів (робіт, послуг), яка має цільовий характер та пов’язана з провадженням господарської діяльності (згідно з попередньо розробленою рекламною стратегією), що супроводжується вищезазначеною інформацією, відповідає визначенню реклами.
Відображення витрат на проведення рекламних заходів можливе лише за наявності відповідних підтвердних документів. При цьому обов’язковою умовою для включення витрат на проведення рекламних заходів до складу витрат у податковому обліку є виключно рекламний характер таких заходів.
У зв’язку з цим підприємству необхідно чітко визначити, чи підпадають його господарські операції під визначення реклами, та забезпечити документальне підтвердження цих операцій.
Отже, якщо витрати можна визнати рекламою (пп. 140.1.5 ПК) або витратами на збут — витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг), на передпродажну підготовку товарів (пп.138.10.3 ПК) та пов’язані з провадженням господарської діяльності і якщо такі витрати належним чином документально підтверджені, то підприємство може віднести їх до інших витрат (витрати на збут).