Робоча ситуація дня: Правомірність перевірки підрозділом податкової міліції податкової адреси підприємства

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Новозареєстровану неприбуткову організацію — обслуговуючий кооператив (типу ОСББ) перевіряє податкова міліція. Кооператив знаходиться в квартирі, що належить одному із засновників кооперативу. Перевіряють наявність договору оренди місця державної реєстрації юридичної особи та вивіски підприємства за вказаною адресою. Чи має право податкова міліція просити надати договір оренди приміщення та зробити фотографію вивіски?

Новозареєстровану неприбуткову організацію — обслуговуючий кооператив (типу ОСББ) перевіряє податкова міліція. Кооператив знаходиться в квартирі, що належить одному із засновників кооперативу. Перевіряють наявність договору оренди місця державної реєстрації юридичної особи та вивіски підприємства за вказаною адресою. Чи має право податкова міліція просити надати договір оренди приміщення та зробити фотографію вивіски?

Податкова міліція може попросити надати копію договору оренди місцезнаходження юридичної особи.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Пунктом 61.3 Податкового кодексу України (ПК) встановлено, що органи податкової міліції не можуть брати безпосередньої участі в проведенні перевірок, що здійснюються податковими органами, та проводити перевірки суб’єктів підприємницької діяльності з питань оподаткування.

Відповідно до пункту 78.3 ПК перевірки платників податків податковою міліцією проводяться у межах повноважень, визначених законом, та в порядку, передбаченому Законом України «Про оперативно-розшукову діяльність» від 18.02.1992 № 2135-XII, Кримінально-процесуальним кодексом України та іншими законами України.

Якщо підприємству було направлено поштою з податкового органу довідки, свідоцтва, листи, інші документи, але підприємство їх не отримало, податковий орган оформляє довідку про неможливість вручення документа із зазначенням причин.

У тому разі, якщо за результатами перевірки буде підтверджено відсутність такої юридичної особи за місцезнаходженням або встановлено, що фактичне місцезнаходження не відповідає зареєстрованому, — керівник податкового органу приймає рішення про направлення державному реєстратору повідомлення про відсутність юридичної особи за податковою адресою.

Податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (п. 45.2 ПК). Місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку (ст. 93 Цивільного кодексу України). Підтвердженням того, що фактичне місцезнаходження підприємства відповідає зареєстрованому (тобто — податковій адресі) є договір оренди приміщення. Тому посадові особи підрозділу податкової міліції мають право попросити його надати.

Що стосується наявності вивіски, то вимагати її фото підрозділ податкової служби не має права. Про необхідність вивіски підприємства вказує частина 3 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-XII (далі — Закон № 1023). Якщо підприємство не має вивіски, то воно не надає споживачеві достовірну й доступну інформацію про найменування, належність та режим своєї роботи.

Стаття 23 Закону № 1023 передбачає відповідальність за порушення законодавства про захист прав споживачів. Проте за порушення частини 3 статті 17 Закону № 1023 прямо відповідальність не передбачена. Однак, якщо буде припис посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів (зверніть увагу — не податкових органів) про встановлення вивіски, а підприємство його не виконає, за це передбачено штраф у розмірі 20 нмдг (340 грн.) (п. 9 ст. 23 Закону № 1023).

Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в системі актуальних консультацій «Експертус Податки»

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Статті за темою

Усі статті за темою

Оновлені довідники податкових пільг — актуальні дані на 2025 рік

Податкова оприлюднила оновлений довідник податкових пільг станом на 01.10.2025. Там знайдете перелік пільг із податку на прибуток, оподаткування неприбуткових установ й організацій, плати за землю, ПДВ, державного мита тощо
18711

Порядок ліквідації підприємства

Ліквідація — це одна з форм припинення діяльності суб’єкта господарювання. Відсутність правонаступництва, тобто передачі прав та обов’язків третій стороні, відрізняє її від реорганізації. Яка послідовність дій при ліквідації, у якій черзі погашаються борги та як звільнити працівників при ліквідації? Що таке ліквідаційний баланс підприємства? Розглянемо, як здійснюється ліквідація юридичної особи у 2025 році з огляду на воєнний стан
98481

Чому бухгалтеру варто інвестувати в себе

Чому престижні компанії беруть на роботу менш досвідчених бухгалтерів? Як довести керівнику підприємства, що ви висококваліфікований бухгалтер, якому треба платити достойну зарплатню? Тримайте лайфхаки
1043

Лікарняні: як правильно розрахувати та виплатити

Як розрахувати лікарняні у 2025 році без помилок? Які документи перевіряти, як працює електронний лікарняний і коли ще можливий паперовий? У статті пояснюємо правила розрахунку лікарняних, показуємо приклади розрахунків і звертаємо увагу на актуальні зміни 2025 року
446374

Первинні документи: що вважають первинкою та як її оформити

Первинні документи на підприємстві: розглянемо особливості створення, прийняття, заповнення, зберігання та відображення у бухгалтерському обліку бланків первинних документів. Також зачепимо й питання збереження облікових регістрів та бухгалтерської звітності як на підприємстві, так і у ФОП
217777

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді