Робоча ситуація дня: Підприємець втратив Книгу обліку доходів і витрат: наслідки

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Які наслідки втрати Книги обліку доходів та витрат підприємцем, що знаходиться на загальній системі оподаткування?

Які наслідки втрати Книги обліку доходів та витрат підприємцем, що знаходиться на загальній системі оподаткування?

Щодо фінансової відповідальності

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Форма та Порядок ведення книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, затверджено наказом МДЗ від 16.09.2013 № 481.

Обов’язок її ведення встановлено пунктом 177.10 Податкового кодексу України (ПК).

У разі незабезпечення платником податків зберігання Книги обліку доходів та витрат передбачено штраф у розмірі 510 грн. Ті самі дії, вчинені платником податків, до якого протягом року було застосовано штраф за таке саме порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 1020 грн. (ст. 121 ПК).

Щодо адміністративної відповідальності

Крім фінансових санкцій існує адмінвідповідальність, передбачена статтею 164-1Кодексу України про адміністративні правопорушення. Зокрема, ведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат тягне за собою попередження або накладення штрафу в розмірі від 3 до 8 нмдг (від 51 до 136 грн.). Такі самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те ж порушення, тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від 5 до 8 нмдг (від 85 до 136 грн.).

Також зазначимо, у разі втрати Книги обліку доходів та витрат платник податків має повідомити контролюючий орган за місцем обліку в п’ятиденний строк. Заява про втрату складається в довільній формі. Відновити втрачений документ потрібно протягом 90 днів (п. 44.5 ПК).

Тобто застосування перелічених вище штрафів можливе лише після спливу 90 днів у разі невідновлення Книги обліку доходів та витрат.

Для її відновлення варто звернутись до органу Міндоходів для реєстрації нової Книги. Далі варто відновити всі записи, які були зроблені у втраченій Книзі.

Зверніть увагу! У разі невідновлення записів про доходи у готівковій формі податківці можуть це розцінити як неоприбуткування готівки. За це передбачений штраф у п’ятикратному розмірі неоприбуткованої суми (п. 1 Указу Президента України від 12.06.1995 № 436/95).

Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в системі актуальних консультацій «Експертус Податки»

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Статті за темою

Усі статті за темою

Оновлені довідники податкових пільг — актуальні дані на 2025 рік

Податкова оприлюднила оновлений довідник податкових пільг станом на 01.10.2025. Там знайдете перелік пільг із податку на прибуток, оподаткування неприбуткових установ й організацій, плати за землю, ПДВ, державного мита тощо
18718

Порядок ліквідації підприємства

Ліквідація — це одна з форм припинення діяльності суб’єкта господарювання. Відсутність правонаступництва, тобто передачі прав та обов’язків третій стороні, відрізняє її від реорганізації. Яка послідовність дій при ліквідації, у якій черзі погашаються борги та як звільнити працівників при ліквідації? Що таке ліквідаційний баланс підприємства? Розглянемо, як здійснюється ліквідація юридичної особи у 2025 році з огляду на воєнний стан
98495

Чому бухгалтеру варто інвестувати в себе

Чому престижні компанії беруть на роботу менш досвідчених бухгалтерів? Як довести керівнику підприємства, що ви висококваліфікований бухгалтер, якому треба платити достойну зарплатню? Тримайте лайфхаки
1048

Лікарняні: як правильно розрахувати та виплатити

Як розрахувати лікарняні у 2025 році без помилок? Які документи перевіряти, як працює електронний лікарняний і коли ще можливий паперовий? У статті пояснюємо правила розрахунку лікарняних, показуємо приклади розрахунків і звертаємо увагу на актуальні зміни 2025 року
446599

Первинні документи: що вважають первинкою та як її оформити

Первинні документи на підприємстві: розглянемо особливості створення, прийняття, заповнення, зберігання та відображення у бухгалтерському обліку бланків первинних документів. Також зачепимо й питання збереження облікових регістрів та бухгалтерської звітності як на підприємстві, так і у ФОП
217805

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді