Робоча ситуація дня: Податкова міліція — новостворений платник: тет-а-тет

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

У новоствореного підприємства обсяг реалізації за місяць перевищив 1 млн. грн. Директора було запрошено по телефону до податкової міліції для «розмови» та надання пояснень щодо господарської діяльності. Запитання були поставлені в письмовому вигляді на бланку. Чи правомірні дії посадових осіб податкової міліції та як діяти в цій ситуації директору? Чи мав право директор відмовитись відповідати на запитання письмово?

У новоствореного підприємства обсяг реалізації за місяць перевищив 1 млн. грн. Директора було запрошено по телефону до податкової міліції для «розмови» та надання пояснень щодо господарської діяльності. Запитання були поставлені в письмовому вигляді на бланку. Чи правомірні дії посадових осіб податкової міліції та як діяти в цій ситуації директору? Чи мав право директор відмовитись відповідати на запитання письмово?

Так, правомірні.

Перевірки платників податків проводяться у відповідності з планом-графіком. Періодичність проведення документальної планової перевірки залежить від ступеня ризику платника. Перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлено наказом ДПА України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб’єктів господарювання» від 01.04.2011 № 190.

Підрозділи податкової міліції діють у складі відповідних податкових органів. Їх основним завданням є боротьба з податковими правопорушеннями. Серед основних функцій податкової міліції є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, виконання оперативно-розшукових робіт (п. 41.1, 348.1 Податкового кодексу України; ПК).

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Для виконання покладених на них обов’язків посадові особи податкової міліції мають право отримувати від платників податків довідки, копії документів про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки та іншу інформацію, пов’язану з обчисленням та сплатою податків (пп. 20.1.2, п. 351.1 ПК).

Посадові особи податкової міліції можуть отримувати від платників податків інформацію, пов’язану з веденням їх фінансово-господарської діяльності, щодо їх контрагентів, але в межах повноважень, визначених Податковим кодексом, Законом України «Про оперативно-розшукову діяльність» від 18.02.1992 № 2135-XII, Законом «Про міліцію» від 20.12.1990 № 565-XII (далі — Закон про міліцію).

При цьому письмової форми виклику платника податків до податкової міліції для надання пояснень щодо ведення господарської діяльності діючим законодавством прямо не передбачено. Так, згідно з пунктом 3 статті 11 Закону про міліцію працівникам міліції надано право викликати громадян і службових осіб у зв’язку з матеріалами, що знаходяться в їх провадженні.

Тобто в даному випадку явних порушень з боку працівників податкової міліції не спостерігається. Діюче законодавство не забороняє їм викликати в телефонному режимі посадових осіб підприємств для отримання більш детальної інформації щодо ведення господарської діяльності, у т. ч. у письмовому вигляді.

Однак, директор підприємства має право відмовитись від надання письмових пояснень. Це право закріплено Конституцією України. Згідно зі статтею 63 Конституції України особа не несе відповідальності за відмову давати показання або пояснення. Але в документі, наданому директору для підпису, слід послатись на дану норму і поставити підпис. Це унеможливить підробку його підпису.

Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в системі актуальних консультацій «Експертус Податки»

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Статті за темою

Усі статті за темою

Оновлені довідники податкових пільг — актуальні дані на 2025 рік

Податкова оприлюднила оновлений довідник податкових пільг станом на 01.10.2025. Там знайдете перелік пільг із податку на прибуток, оподаткування неприбуткових установ й організацій, плати за землю, ПДВ, державного мита тощо
18718

Порядок ліквідації підприємства

Ліквідація — це одна з форм припинення діяльності суб’єкта господарювання. Відсутність правонаступництва, тобто передачі прав та обов’язків третій стороні, відрізняє її від реорганізації. Яка послідовність дій при ліквідації, у якій черзі погашаються борги та як звільнити працівників при ліквідації? Що таке ліквідаційний баланс підприємства? Розглянемо, як здійснюється ліквідація юридичної особи у 2025 році з огляду на воєнний стан
98496

Чому бухгалтеру варто інвестувати в себе

Чому престижні компанії беруть на роботу менш досвідчених бухгалтерів? Як довести керівнику підприємства, що ви висококваліфікований бухгалтер, якому треба платити достойну зарплатню? Тримайте лайфхаки
1049

Лікарняні: як правильно розрахувати та виплатити

Як розрахувати лікарняні у 2025 році без помилок? Які документи перевіряти, як працює електронний лікарняний і коли ще можливий паперовий? У статті пояснюємо правила розрахунку лікарняних, показуємо приклади розрахунків і звертаємо увагу на актуальні зміни 2025 року
446603

Первинні документи: що вважають первинкою та як її оформити

Первинні документи на підприємстві: розглянемо особливості створення, прийняття, заповнення, зберігання та відображення у бухгалтерському обліку бланків первинних документів. Також зачепимо й питання збереження облікових регістрів та бухгалтерської звітності як на підприємстві, так і у ФОП
217806

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді