Робоча ситуація дня: Податкова міліція — новостворений платник: тет-а-тет

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

У новоствореного підприємства обсяг реалізації за місяць перевищив 1 млн. грн. Директора було запрошено по телефону до податкової міліції для «розмови» та надання пояснень щодо господарської діяльності. Запитання були поставлені в письмовому вигляді на бланку. Чи правомірні дії посадових осіб податкової міліції та як діяти в цій ситуації директору? Чи мав право директор відмовитись відповідати на запитання письмово?

У новоствореного підприємства обсяг реалізації за місяць перевищив 1 млн. грн. Директора було запрошено по телефону до податкової міліції для «розмови» та надання пояснень щодо господарської діяльності. Запитання були поставлені в письмовому вигляді на бланку. Чи правомірні дії посадових осіб податкової міліції та як діяти в цій ситуації директору? Чи мав право директор відмовитись відповідати на запитання письмово?

Так, правомірні.

Перевірки платників податків проводяться у відповідності з планом-графіком. Періодичність проведення документальної планової перевірки залежить від ступеня ризику платника. Перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлено наказом ДПА України «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб’єктів господарювання» від 01.04.2011 № 190.

Підрозділи податкової міліції діють у складі відповідних податкових органів. Їх основним завданням є боротьба з податковими правопорушеннями. Серед основних функцій податкової міліції є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, виконання оперативно-розшукових робіт (п. 41.1, 348.1 Податкового кодексу України; ПК).

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Для виконання покладених на них обов’язків посадові особи податкової міліції мають право отримувати від платників податків довідки, копії документів про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки та іншу інформацію, пов’язану з обчисленням та сплатою податків (пп. 20.1.2, п. 351.1 ПК).

Посадові особи податкової міліції можуть отримувати від платників податків інформацію, пов’язану з веденням їх фінансово-господарської діяльності, щодо їх контрагентів, але в межах повноважень, визначених Податковим кодексом, Законом України «Про оперативно-розшукову діяльність» від 18.02.1992 № 2135-XII, Законом «Про міліцію» від 20.12.1990 № 565-XII (далі — Закон про міліцію).

При цьому письмової форми виклику платника податків до податкової міліції для надання пояснень щодо ведення господарської діяльності діючим законодавством прямо не передбачено. Так, згідно з пунктом 3 статті 11 Закону про міліцію працівникам міліції надано право викликати громадян і службових осіб у зв’язку з матеріалами, що знаходяться в їх провадженні.

Тобто в даному випадку явних порушень з боку працівників податкової міліції не спостерігається. Діюче законодавство не забороняє їм викликати в телефонному режимі посадових осіб підприємств для отримання більш детальної інформації щодо ведення господарської діяльності, у т. ч. у письмовому вигляді.

Однак, директор підприємства має право відмовитись від надання письмових пояснень. Це право закріплено Конституцією України. Згідно зі статтею 63 Конституції України особа не несе відповідальності за відмову давати показання або пояснення. Але в документі, наданому директору для підпису, слід послатись на дану норму і поставити підпис. Це унеможливить підробку його підпису.

Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в системі актуальних консультацій «Експертус Податки»


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Положення про преміювання у 2025 році: зразок, структура, обов’язкові пункти

У положенні про преміювання фіксують, за які досягнення й у якому порядку працівники отримують премії. Такий документ захищає роботодавця і пояснює працівнику, коли чекати додаткової оплати. У статті — структура положення, обов’язкові формулювання, типові помилки та зразок на 2025 рік
39361

Нарахування розрахункових при звільненні у 2025 році: як і що виплатити працівнику

У день звільнення роботодавець повинен провести остаточний розрахунок із працівником та виплатити йому всі належні суми. Цей матеріал — покроковий гід для бухгалтера: як підготувати наказ, розрахувати всі виплати й правильно оформити розрахунковий листок
126446

Відрядження за кордон 2025: як оформити, провести в обліку та не порушити правила виїзду

У 2025 році відрядження за кордон потребує особливої уваги: і через воєнний стан, і через нові обмеження на виїзд. У цьому матеріалі — як правильно оформити закордонне відрядження, які документи підготувати, як обліковувати витрати та добові, а також які обмеження і дозволи діють під час війни. Усе — з прикладами й поясненнями для бухгалтера
300895

Розрахунок зарплати у 2025: приклади, формули, податки

У 2025 році роботодавець має враховувати оновлені правила розрахунку зарплати: змінені підходи до середньої, премій, податків і нюансів під час війни. У цій консультації — повний гід для бухгалтера: як правильно нарахувати зарплату, утримати ПДФО та військовий збір, виплатити лікарняні й доплати. Усе пояснюємо з прикладами, таблицями та посиланнями на норми
1706390

Акцизний податок в Україні у 2025 році: які товари оподатковують, як розрахувати

Як правильно розрахувати акцизний податок у 2025 році та не допустити помилок у звітності? У цьому матеріалі розбираємо, як нараховувати акциз за основними групами підакцизних товарів — пальним, алкоголем, тютюновими виробами, легковими авто. Розглядаємо зміни для роздрібних продавців, особливості відображення втрат підакцизних товарів у період війни та те, що варто знати бухгалтерам і підприємцям про акцизний податок 2026
111827

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді