Робоча ситуація дня: Чи повинен підприємець вести облік товарних запасів на складах

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Чи зобов’язаний підприємець — платник єдиного податку вести облік товарних запасів на складах або за місцем їх реалізації та здійснювати продаж лише тих товарів, які відображено в такому обліку?

Чи зобов’язаний підприємець — платник єдиного податку вести облік товарних запасів на складах або за місцем їх реалізації та здійснювати продаж лише тих товарів, які відображено в такому обліку?

Згідно з пунктом 12 статті 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахунки за готівку при продажу товарів чи наданні послуг, зобов’язані вести облік товарних запасів на складах або за місцем їх реалізації та здійснювати продаж лише тих товарів, які відображено у такому обліку. Але з цього правила є виняток. Вести облік товарних запасів не зобов’язані особи, які здійснюють діяльність за правилами, що не передбачають ведення обліку обсягів реалізованих товарів або наданих послуг.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Платники єдиного податку 1, 2, 3 та 5 групи, які не є платниками ПДВ, ведуть Книгу обліку доходів, а платники 3, 5 груп — платники ПДВ ведуть Книгу обліку доходів і витрат, які затверджено наказом Мінфіну від 15.12.2011 № 1637 (далі — Наказ № 1637). Будь-якого іншого обліку єдиноподатники вести не зобов’язані. При цьому записи у відповідні графи зазначених Книг обліку здійснюються загальним підсумком за день, а облік обсягів реалізованих товарів чи послуг у Книгах не ведеться.

Отже, ні ПК, ні Наказ № 1637 не передбачають ведення платниками єдиного податку обліку товарних запасів. Аналогічну позицію викладено в ухвалі Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.06.2011 у справі № 2-а-4190/10/2170.

У той же час відсутність обов’язку ведення обліку товарних запасів не звільняє підприємця — платника єдиного податку від обов’язку мати первинні документи, що підтверджують доходи та витрати, пов’язані з визначенням об’єктів оподаткування.

Незважаючи на те, що документи щодо витрат єдиноподатників не беруть участі у визначенні розміру єдиного податку, належного до сплати у бюджет, у разі відсутності первинних документів, що підтверджують походження товарів, податкова служба застосовує до платників єдиного податку штраф у розмірі:

510 грн. — за перше та 1020 грн. — за повторне протягом року порушення, пов’язане з незабезпеченням таким платником податків зберігання первинних документів, облікових та інших регістрів, бухгалтерської та статистичної звітності, інших документів з питань обчислення і сплати податків та зборів (п. 121.1 ПК);

від 51 грн. до 136 грн. — за перше та від 85 грн. до 136 грн. — за повторне протягом року порушення ведення обліку доходів та витрат (ст. 164-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Також слід звернути увагу, що з такою позицією погоджуються суди. Як приклад можна навести постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 09.12.2011 у справі № 2а-0870/9826/11.

Ще більше робочих ситуацій ви знайдете в системі актуальних консультацій «Експертус Податки»

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Статті за темою

Усі статті за темою

Оновлені довідники податкових пільг — актуальні дані на 2025 рік

Податкова оприлюднила оновлений довідник податкових пільг станом на 01.10.2025. Там знайдете перелік пільг із податку на прибуток, оподаткування неприбуткових установ й організацій, плати за землю, ПДВ, державного мита тощо
18724

Порядок ліквідації підприємства

Ліквідація — це одна з форм припинення діяльності суб’єкта господарювання. Відсутність правонаступництва, тобто передачі прав та обов’язків третій стороні, відрізняє її від реорганізації. Яка послідовність дій при ліквідації, у якій черзі погашаються борги та як звільнити працівників при ліквідації? Що таке ліквідаційний баланс підприємства? Розглянемо, як здійснюється ліквідація юридичної особи у 2025 році з огляду на воєнний стан
98513

Чому бухгалтеру варто інвестувати в себе

Чому престижні компанії беруть на роботу менш досвідчених бухгалтерів? Як довести керівнику підприємства, що ви висококваліфікований бухгалтер, якому треба платити достойну зарплатню? Тримайте лайфхаки
1052

Лікарняні: як правильно розрахувати та виплатити

Як розрахувати лікарняні у 2025 році без помилок? Які документи перевіряти, як працює електронний лікарняний і коли ще можливий паперовий? У статті пояснюємо правила розрахунку лікарняних, показуємо приклади розрахунків і звертаємо увагу на актуальні зміни 2025 року
446741

Первинні документи: що вважають первинкою та як її оформити

Первинні документи на підприємстві: розглянемо особливості створення, прийняття, заповнення, зберігання та відображення у бухгалтерському обліку бланків первинних документів. Також зачепимо й питання збереження облікових регістрів та бухгалтерської звітності як на підприємстві, так і у ФОП
217831

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді