Податковий кодекс України (ПК) не обмежує право платника податку заявити до повернення суму бюджетного відшкодування часовими межами певного податкового періоду та не ставить право платника податку на отримання податкової вигоди в залежність від того, в якому звітному податковому періоді у платника виникло право на податковий кредит у розмірі суми бюджетної заборгованості. А тому відмова платникові у бюджетному відшкодуванні лише на тій підставі, що таке відшкодування не було заявлене у наступних податкових періодах, за якими вони виникли, є незаконною.
Такого висновку дійшов ВАСУ, керуючись наступним.
Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності
Згідно з визначенням, наведеним у підпункті 14.1.18 ПК, бюджетне відшкодування — відшкодування від’ємного значення ПДВ на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами перевірки платника, у т. ч. автоматичне бюджетне відшкодування у порядку та за критеріями, визначеними у розділі V ПК.
Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Держбюджету або відшкодуванню з Держбюджету (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків передбачені статтею 200 ПК. А саме, відповідно до пункту 200.1 ПК сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Держбюджету або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов’язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Відповідно до пункту 200.2 ПК при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 ПК, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені розділом V ПК. У свою чергу, при від’ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 ПК, згідно з пунктом 200.3 ПК така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у т. ч. розстроченого або відстроченого відповідно до ПК), а в разі відсутності податкового боргу — зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Згідно з пунктом 200.4 ПК, якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 ПК, має від’ємне значення, то бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від’ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Держбюджету. А в разі отримання від нерезидента послуг на митній території України відшкодовується сума податкового зобов’язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем товарів/послуг.
Таким чином, сума, розрахована за правилами пункту 200.4 ПК відповідно до підпункту 14.1.18 ПК набуває статусу бюджетного відшкодування і підлягає поверненню з бюджету. При цьому, законодавчо установлений порядок повернення з бюджету сум бюджетного відшкодування не передбачає автоматичного погашення сум бюджетного відшкодування у разі, якщо такі суми не були своєчасно заявлені до відшкодування.
Наведене, на думку ВАСУ, стосується і залишків від’ємного значення між сумою податкових зобов’язань і податкового кредиту податкових періодів, що передували попередньому періоду, та у яких сформувалися суми, що підлягали відшкодуванню в наступному податковому періоді, але не заявлялися до відшкодування у наступних податкових періодах, за якими вони виникли.