Контролери навели помилки, яких припускаються платники при декларуванні податкового кредиту у разі зменшення суми компенсації вартості поставлених товарів/послуг їх постачальником

Податковий кодекс України (ПК) визначає спеціальні правила щодо декларування податкового кредиту в окремих випадках відповідно до підпункту «б» підпункту 192.1.1 ПК при складанні та реєстрації розрахунку коригування, складеного постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яку склали на отримувача – платника податку, в якому передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику (далі — РК на зменшення), що підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем).
Отримувач (покупець) зобов’язаний зменшити податковий кредит незалежно від факту отримання ним РК на зменшення або факту його реєстрації в ЄРПН, а саме у звітному (податковому) періоді, в якому відповідно до пункту 192.1 ПК виникли підстави для складання продавцем такого РК.
Серед платників поширене помилкове зменшення податкового кредиту безпосередньо в періоді отримання та реєстрації в ЄРПН РК на зменшення, тоді як обов’язок зменшити податковий кредит виникає в періоді зміни операції, а саме:
- повернення товарів/послуг особі, яка їх надала
або
- при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів / послуг.
Таке зменшення призводить до порушення отримувачем — платником порядку обчислення та сплати податкових зобов’язань із ПДВ.
За інформацією ДПС у Житомирській області
Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
Податкова оприлюднила оновлений довідник податкових пільг станом на 30.09.2026. Там знайдете перелік пільг із податку на прибуток, оподаткування неприбуткових установ й організацій, плати за землю, ПДВ, державного мита тощо
У консультації про розрахунок коригування до податкової накладної та причини коригувань, які податкова визначила для його складання. Наведемо умовні коди в розрахунку коригування, їхнє призначення та приклади складання розрахунків коригування з різними кодами («101», «102», «103», «104» і «301»)
Скласти та зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування – відповідальна ділянка сучасної бухгалтерії. У цьому огляді – про особливості функціонування ЄРПН та СЕА
Підкажемо, що означають показники D і P, на що вони впливають та які їх значення допоможуть платнику ПДВ уникнути блокування податкових накладних / розрахунків коригування. Пояснимо також, як обчислюють ці показники і де їх перевірити