Яку оціночну вартість земельної ділянки застосовувати для розрахунку ПДФО

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
Для оподаткування ПДФО вартості земельної ділянки, як об’єкта подарунку (спадщини), застосовують оціночну вартість, яку визначають за допомогою експертної грошової оцінки земельної ділянки

Яку оціночну вартість земельної ділянки застосовувати для розрахунку ПДФО

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначили Законом України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV (далі — Закон № 1378).

Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною (ст. 5 та ст. 13 Закону № 1378).

Нормативну грошову оцінку земельних ділянок використовують для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковують за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Експертну грошову оцінку земельних ділянок та прав на них проводять, щоб визначити вартість об’єкта оцінки.

Експертну грошову оцінку земельних ділянок використовують при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених Законом № 1378, а також іншими законами.

Об’єкти дарування, що зазначили у пункті 174.1 Податкового кодексу України (ПК), подаровані платнику податку іншою фізичною особою, оподатковують згідно з правилами, що встановили розділом ІV ПК для оподаткування спадщини (п. 174.6 ПК).

Вартість будь-якого об’єкта спадщини, що успадковують спадкоємці (обдаровані), які не зазначені у підпункті 174.2.1 ПК, зокрема, членами сім’ї спадкодавця першого та другого ступенів споріднення, оподатковують за ставкою 5% (пп. 174.2.2 ПК).

Отже, фізособа-резидент, яка отримує подарунок (спадщину ) від фізособи-резидента, але не відноситься до членів сім’ї першого та другого ступеня споріднення, сплачує ПДФО за ставкою 5% від вартості будь-якого подарунку.

З урахуванням норм статті 5 та статті 13 Закону № 1378 з метою оподаткування ПДФО вартості земельної ділянки як об’єкта подарунку (спадщини) застосовують оціночну вартість, яку визначають за допомогою експертної грошової оцінки земельної ділянки.

За інформацією ДПС у Чернівецькій області

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Довідка про доходи: як видати працівнику

Довідка про доходи може знадобитися працівникові будь-коли. За якою формою видавати довідку про доходи та в яких випадках, підкажемо у консультації
340915

Медичне страхування працівників за рахунок роботодавця: які податки сплатити

Консультація допоможе правильно облікувати страхові внески та оподаткувати вартість медичного страхування у вигляді страхових платежів, які сплачуються за рахунок витрат роботодавця
65500

Як виправити помилки в декларації про доходи: приклади

Якщо після подання декларації про майновий стан і доходи виявили помилку, можна її виправити. Це можуть зробити як звичайні громадяни, так і фізичні особи-підприємці (ФОП) та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність («незалежники»), тобто всі ті, хто зобов’язаний декларувати ПДФО, військовий збір та ЄСВ. В огляді — як заповнити необхідну для цього уточнюючу декларацію з прикладами
4761

Податкова соціальна пільга 2026: розмір, отримання, застосування

Зміна прожиткового мінімуму на початку року оновлює й податкові соціальні пільги (ПСП). Яким є розмір податкової соціальної пільги у 2026 році, коли вона нараховується, «дитячі» ПСП, документи для отримання пільги, приклади застосування ПСП, її особливості у одиноких матерів, працюючих студентів, «афганців», «чорнобильців», «АТОвців», пенсіонерів, осіб з інвалідністю — у консультації
393062

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді