Як ФОПу вести облік товарних запасів

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
Вести облік товарних залишків мають усі ФОПи, які проводять розрахункові операції у сфері торгівлі або надання послуг. Щоб уникнути проблем — облік варто вести системно, а всі документи тримати в порядку

Як ФОПу вести облік товарних запасів

Підприємці, які працюють у сфері торгівлі, громадського харчування чи надають послуги, часто мають справу з обов’язком вести облік товарних запасів. Це прямо передбачає законодавство.

Усі суб’єкти господарювання, які проводять розрахунки готівкою або карткою при продажу товарів чи наданні послуг, зобов’язані вести облік товарів, що перебувають у продажу (п. 12 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР; далі — Закон про РРО).

Це правило поширюється не лише на юридичних осіб, але й на фізичних осіб — підприємців (ФОПів), у тому числі платників єдиного податку. Порядок ведення такого обліку регламентує наказ Мінфіну від 03.09.2021 № 496 (далі — Порядок № 496).

Вести облік товарних залишків мають усі ФОПи, які проводять розрахункові операції у сфері торгівлі або надання послуг. Це передбачає Закон про РРО. Обов’язок виникає навіть тоді, коли розрахунок відбувається через банківську картку або інші електронні платіжні засоби.

Відповідно до Закону про РРО, не зобов’язані вести облік товарів ФОПи-єдинники, які не є платниками ПДВ. Проте це правило не діє, якщо підприємець продає такі категорії товарів:

  • технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту;
  • лікарські засоби та медичні вироби;
  • ювелірні вироби та вироби з дорогоцінного каміння й металів.

Ці ФОПи обов’язково ведуть облік навіть без ПДВ.

Облік товарів потрібно вести постійно, записуючи всі надходження й вибуття товарів на основі первинних документів (накладні, акти передачі тощо). Облік може вестись як у паперовій, так і в електронній формі.

Форма для обліку є додатком до Порядку № 496 і містить:

  • дані про ФОПа (ПІБ, податковий номер або серія/номер паспорта, адреса, місце зберігання або продажу);
  • записи про кожну операцію (надходження або вибуття товару) із зазначенням дати, назви товару, кількості та документального підтвердження.

Отже, ФОП, який веде розрахункові операції, повинен вести облік товарів — інакше ризикує отримати штраф під час перевірки. Навіть ФОП-єдинник без ПДВ повинен вести облік, якщо продає категорії товарів, як-от техніку чи ліки.

За інформацією ДПС у Тернопільській області


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Трудовий договір в умовах воєнного стану: як оформити призупинення

Війна, на жаль, внесла зміни в наше життя. І трудове законодавство теж. З’явилася та процедура, якої раніше не було, ― призупинення трудового договору. Що це? Чим призупинення відрізняється від зупинення трудового договору та простою, як його оформити й показати у табелі та звітності ― у консультації
79157

Загальна система оподаткування ФОП 2025

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2025 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між ІII та IV кварталом, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2025 році? Відповіді — в огляді
707908

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді