Прожитковий мінімум в Україні: що потрібно, щоб він зростав
Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму
Прожитковий мінімум — це соціальний стандарт, що визначає кількість продовольчих та непродовольчих товарів і послуг, які необхідні для забезпечення базових потреб людини, її нормального життя.
В Україні є дві головні проблеми із застосуванням прожиткового мінімуму.
Перша — невідповідність законодавчо встановленого (бюджетного) і фактичного показника.
Розбіжність майже в три рази. Тому в цьому питанні починати треба зі складання чесного і сучасного споживчого кошика.
Потрібно справедливо порахувати його вартість, спираючись не на ті ціни, яких ви не зустрінете ані в магазинах, ані на ринку чи в аптеках, а саме на ті, якими вони є насправді.
Друга — обмежене розуміння функцій прожиткового мінімуму.
Його роль не зводиться лише до визначення рівня життя населення.
Згідно з дослідженням Київської школи економіки, від законодавчого прожиткового мінімуму залежить розмір понад 150 різних виплат і нарахувань.
Серед них — допомоги, соціальні виплати, зарплати окремим категоріям працівників, пенсії, одноразові допомоги, штрафи тощо.
Розрахунок зарплати, звітність, перевірки
Що необхідно зробити, щоб збільшити прожитковий мінімум і чи є на це гроші в бюджеті?
- Відв’язати від ПМ розрахунок показників, які не є соціальними: зарплат суддів, прокурорів, працівників НАБУ, державних стипендій, окладів бюджетників, штрафів та адмінплатежів.
- Законодавче врегулювання. 11 липня разом з колегами зареєстрували пакет із чотирьох законопроєктів (№№ 13466, 13467, 13468, 13469), ініціатором яких став Руслан Стефанчук.
Законопроєкти пропонують:
- визначити ПМ як базовий соціальний стандарт;
- відокремити його від функцій розрахункової одиниці.
- Затвердити новий склад мінімального споживчого кошика. Він має відповідати сучасним потребам людини, а не межі виживання.
Його вартість слід порахувати чесно — і це буде новий фактичний прожитковий мінімум (незалежно від того, як він називатиметься).
- Передбачити перехідний період. Наприклад, три роки — щоб поступово вирівняти фактичний і бюджетний ПМ у законі про держбюджет.
Чи реально знайти на це кошти? Так.
– Від детінізації.
До бюджету щороку не доходить 800–900 млрд грн.
– Від ефективнішого управління фінансами.
Рахункова палата у 2024 році зафіксувала порушення та неефективне використання 217,5 млрд грн.
– Від скорочення неефективних програм.
Скоротити витрати на проєкти, які не дають реального ефекту.
– Від покращення бізнес-клімату.
Дерегуляція, зміцнення верховенства права, притік інвестицій — усе це дає надходження до бюджету, які можна спрямувати на соціальні програми.
Джерело: телеграм-канал Данила Гетманцева