Надання ФОП під час перевірки виписки зі своїх рахунків, що відкриті для власних потреб
Запитання
Чи повинна фізична особа — підприємець при проведенні документальних перевірок (в т. ч. у зв’язку з припиненням діяльності) надавати виписки зі своїх рахунків, що відкриті для власних потреб?
Відповідь
Фізична особа відкриває окремі рахунки для здійснення підприємницької, незалежної професійної діяльності та для власних потреб (абз. 1 п. 10 розд. І Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 29.07.2022 № 162; далі — Інструкція № 162).
Заборонено використовувати поточні, платіжні рахунки фізичних осіб, що відкриваються для власних потреб, для проведення операцій, пов’язаних із здійсненням підприємницької та незалежної професійної діяльності. За поточними, платіжними рахунками в національній валюті фізичних осіб – резидентів здійснюють платіжні операції відповідно до умов договору та вимог законодавства України, які не пов’язані зі здійсненням підприємницької та незалежної професійної діяльності (абз. 3 п. 24 розд. І Інструкції № 162).
Контролюючі органи мають право, зокрема, запитувати та вивчати під час проведення перевірок первинні документи, що використовують в бухгалтерському обліку, регістри, фінансову, статистичну та іншу звітність, пов’язану з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів, виконанням вимог законодавства, контроль за додержанням якого покладений на контролюючі органи (пп. 20.1.6 Податкового кодексу України; далі — ПК).
Платник зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника після початку перевірки (абз. 1 п. 85.2 ПК).
Виписки з клієнтських рахунків є підтвердженням виконаних за операційний день операцій і призначаються для видачі або відсилання клієнту (абз. 1 п. 62 розд. IV Положення про організацію бухгалтерського обліку, бухгалтерського контролю під час здійснення операційної діяльності в банках України, затвердженого постановою НБУ від 04.07.2018 № 75; далі — Положення № 75).
При цьому виписка з клієнтського рахунку може слугувати первинним документом, що підтверджує факт списання / зарахування коштів з/на рахунок клієнта, якщо вона містить такі реквізити:
1) назву документа (форми);
2) дату складання;
3) найменування клієнта/банку, прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) фізичної особи;
4) зміст та обсяг операції (підстави для її здійснення) та одиницю її виміру за кожною операцією, відображеній у виписці з рахунку клієнта;
5) особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у складанні виписки з рахунку клієнта/печатку банку (п. 63. розд. IV Положення № 75).
Податкова готує «чорний список» несумлінних платників, щоб управляти податковими ризиками і впливати на сплату податків. Хто і як готуватиме цей список і чим це загрожує платникам, розповімо у цьому матеріалі
Клієнтські рахунки — рахунки, за якими обліковують кошти, розпорядником яких є клієнти банку. До клієнтських рахунків належать кореспондентські, поточні, вкладні (депозитні) рахунки, рахунки умовного зберігання (ескроу), розрахункові рахунки (пп. 6 п. 3 розд. I Порядку № 75).
Отже, оскільки виписки з рахунків є первинними документами, то під час проведення документальної перевірки (у т. ч. у зв’язку з припиненням діяльності) фізична особа — підприємець зобов’язана надати посадовим (службовим) особам контролюючого органу в повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Це стосується і виписок зі своїх рахунків, які відкриті як для здійснення підприємницької діяльності, так і для власних потреб.