Чи можна відмовитися від різниць із податку на прибуток через уточнюючу декларацію

1194
Автор
експерт з податкового обліку «Експертус Головбух», Експертус Медіа, Київ

Запитання

Підприємство на загальній системі оподаткування за 2022 рік мало загальний бухдохід менше 40 млн грн. Тож за 2023 рік подавало річну декларацію з податку на прибуток, але в ній не зазначили відмітку про незастосування різниць з розділу ІІІ Податкового кодексу України (ПК) за такий звітний (податковий) рік. Чи можна зробити це зараз через уточнюючу декларацію?

Відповідь

Так, можна. Платника податків має право власноруч виправити виявлені помилки (ст. 50 Податкового кодексу України; ПК). Із цим погоджуються і податківці (ЗІР, підкатегорія 102.20.02).

Вважаємо, що в такому разі розпорядчий документ (наказ) про відмову від застосування податкових різниць потрібно датувати також заднім числом — 31.12.2023 (тобто роком, із якого відмовляєтеся від застосування різниць).

Саме реквізити цього наказу потім дублюйте в усіх наступних деклараціях у безперервній сукупності років, коли матимете статус малодохідного підприємства (аж допоки знову не станете високодохідником).

В уточнюючій декларації до декларації з податку на прибуток підприємств (далі — Декларація) за 2023 рік:

  • поставте позначку в полі «Наявність рішення», а в полі «Прийнято рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування на усі різниці» запишіть реквізити (номер і дату) розпорядчого документа, яким закріпили таке рішення;
  • перерахуйте сумові показники декларації за 2023 рік, очистивши об’єкт оподаткування (рядок 04) від різниць із розділу ІІІ ПК.

Зверніть увагу: власноручне виправлення помилок можете зробити тільки через уточнюючу декларацію. Виправлення через додаток ВП у цій ситуації не спрацює. Адже власне в додатку ВП немає поля «Наявність рішення», а якщо заповните це поле в Декларації, до якої подали додаток ВП, це буде означати, що без урахування різниць заповнили саме поточну Декларацію.

Зважте, що ухвалити рішення про незастосування коригувань фінансового результату до оподаткування з розділу ІІІ ПК і зазначити про це в Декларації маєте право один раз у будь-якому році безперервної сукупності років, у кожному з яких розмір доходу не перевищує 40 млн грн (ЗІР, категорія 102.02).

Тобто в цій ситуації підприємство могло відмовитися від застосування різниць із розділу ІІІ ПК ще за результатами 2022 року. Тож зробіть це за допомогою уточнюючої декларації. Подайте її до річної Декларації:

  • за 2022 рік (до квартальних декларацій за цей рік уточненку не подавайте);
  • за 2023 рік.

Проте ніщо не забороняє не застосовувати коригування починаючи з 2023 року.

\

додаток

👇 Жовтнева пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50535

Трансфертне ціноутворення в Україні

Трансфертне ціноутворення — це важливий напрям податкового планування та контролю, який стосується підприємств, які мають операції з нерезидентами на значні суми, особливо з країнами, які мають статус офшорів. Коли й який із наявних п’яти методів трансфертного ціноутворення використовувати, їхні переваги і недоліки, особливості сировинних контрольованих операцій, пропорційне коригування, а також практика податкових перевірок трансфертного ціноутворення — в огляді
52197

Як розрахувати податок на прибуток 2026

Кінець кварталу або року означає одне — треба розраховувати і сплачувати податки. Важливо не потонути в цих всіх звітах, деклараціях та їхніх додатках і бачити головну мету, логічну обумовленість кожного кроку у ланцюжку розрахунків. Ця консультація допоможе розібратися в основних принципах обчислення податку на прибуток
145335

Додаток ПП до Податкової декларації з податку на прибуток

У Додатку ПП «Інформація про суми податкових пільг» прибутківці розкривають інформацію про суми податкових пільг, якими скористалися. Пояснимо, як обчислити суму податкової пільги, як заповнити новий додаток та які штрафи загрожують за його неподання
48078

Додаток ВП до декларації з податку на прибуток 2026: виправлення помилок з податку на прибуток

Виправлення помилок минулих звітних періодів в податковій декларації з податку на прибуток можливе не тільки шляхом подання уточнюючої декларації, а й через подачу Додатка ВП до поточної декларації. Сьогодні в консультації про його заповнення
21987