Не оплатили послуги, оскільки не надішли кошти від третьої сторони
Запитання
Перевізник надав експедитору послугу міжнародного перевезення вантажу згідно заявки на перевезення на підставі попередньо укладеного договору. Згідно умов договору, порядок оплати визначається заявкою, а в ній вказано: «безготівкою на розрахунковий рахунок по курсу продажу валюти в банку». Протягом 3х місяців експедитор не заплатив за послугу, пояснив це тим, що не отримав оплати від замовника. При цьому під час листування в месенджерах експедитор обіцяв оплатити протягом одного-двох тижнів. Які заходи за законодавством можна вжити до експедитора для отримання оплати за надані йому послуги?
Відповідь
Те що боржник не отримав коштів від третьої особи, не звільняє його від обов’язку оплатити послуги, а також не відтерміновує його.
Пояснимо детальніше.
За законом зобов’язання слід виконувати відповідно до умов договору та вимог законодавства. Боржник у будь-якому разі зобов’язаний виконати свій обов’язок (ст. 526, 527 Цивільного кодексу України; ЦК). Тому причини, якими інша сторона договору (боржник), у вашому випадку — експедитор, обґрунтовує несплату (замовник не оплатив цю послугу експедиторові), не звільняє експедитора від обов’язку її оплатити і не відтерміновує цього обов’язку.
Але в цій ситуації є певний нюанс: у договорі умови оплати регулюються згідно із заявкою, а в ній записано: «безготівкою на розрахунковий рахунок по курсу продажу валюти в банку». Отже, встановлений загальний обов’язок боржника оплатити послугу та порядок проведення такої оплати, але не визначений строк оплати.
Тому звернімося до положень частини 2 статті 530 ЦК, у якій зазначено:
«Якщо строк (термін) виконання боржником обов’язку не встановлений або визначений моментом пред’явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час, крім випадків, установлених законом про банки і банківську діяльність. Боржник повинен виконати такий обов’язок у семиденний строк від дня пред’явлення вимоги, якщо обов’язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства».
Тому надішліть боржникові поштою письмову вимогу сплатити грошові кошти у повному обсязі. Зазначте в ній:
- суму коштів, яку боржник має сплатити;
- номер і дату договору перевезення;
- документи, що підтверджують надання Вами послуг;
- вимогу сплатити кошти у строк не більше ніж сім днів із дня отримання вимоги (ч. 2 ст. 530 ЦК);
- банківські реквізити, на які боржник має переказати кошти.
Рекомендуємо додати до вимоги засвідчені копії документів, на які в ній посилаєтеся. Зазначте також, що в разі несплати коштів протягом семи днів Ви будете змушені звернутися до суду, що спричинить для боржника додаткові витрати у вигляді судового збору, оплати правової допомоги тощо.
Таку вимогу надішліть рекомендованим листом з описом вкладення. ОБОВ’ЯЗКОВО!!! збережіть поштовий чек і другий примірник опису вкладення, щоб мати змогу підтвердити в суді той факт, що відіслали таку вимогу. Якщо Ваш боржник не сплатить кошти добровільно протягом семи днів — можете позиватися до суду.
Отримайте відповідь на своє запитання через онлайн-помічник системи «Експертус Головбух».
Оформте передплату й отримайте безлімітну експертну підтримку користувачів VIP-версії системи!