Спрощений режим регулювання трудових відносин

Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
В огляді про те, чи є певні переваги у спрощеному режимі регулювання трудових відносин, який містить новоприйнятий Закон № 2434 (Законопроєкт № 5371). Чи дійсно це є перевагами та чи немає в такій системі прихованих ризиків. А можливо, є й альтернатива.

Шпаргалка: звичайний, спрощений трудовий договір чи контракт

15.pngЖиткова Ірина, експерт із кадрових питань, Київ

Через війну трудова сфера зазнала суттєвих законодавчих змін. На час воєнного стану маємо нову модель взаємодії з працівником — спрощений режим регулювання трудових відносин.

Щоб полегшити сприйняття нової інформації, ми в «Головбусі» створили для вас порівняльну таблицю. Керуйтеся нею, щоб підказати роботодавцю, що ліпше обрати — класичну форму трудового договору, контракт чи спрощений трудовий договір.

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ В ЖУРНАЛІ «ГОЛОВБУХ»

sp_t_v_1.jpg

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ В ЖУРНАЛІ «ГОЛОВБУХ»

sp_t_v_2.jpg

Закон про спрощення регулювання трудових відносин

В огляді мова піде про Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність» від 19.07.2022 № 2434 (далі Закон № 2434). 

Кого стосується закон про спрощення регулювання трудових відносин

Спрощений режим регулювання трудових відносин, який вводить Закон № 2434, застосовується на індивідуальній основі, тобто між працівником та роботодавцем. Колективного варіанту бути не може. Це значить, що у роботодавця можуть бути працівники, щодо яких застосовується спрощене регулювання трудових відносин, так і такі, що працюють за звичайними правилами. Однак застосувати спрощений режим можуть не всі роботодавці, а лише:

  • суб'єкти малого або середнього підприємництва, у яких середня кількість працівників ≤ 250 осіб;
  • або роботодавці щодо працівників, розмір зарплати яких за місяць перевищує 8 мінімальних зарплат. У липні-вересні 2022 року — це 52000 грн, а з жовтня 2022 року 53600 грн. Виходить, що можна належати й до суб’єктів великого підприємництва, але платити досить велику зарплату та застосовувати спрощене регулювання трудових відносин.

Також є один виняток – роботодавці, які належать до юридичних осіб публічного права (ст. 495 Закону № 2434). Такі роботодавці спрощене регулювання трудових відносин застосовувати не можуть. До юридичних осіб публічного права належать юридичні особи, які створені державою або органами місцевого самоврядування (ст. 167-169 ЦКУ). Наприклад, державні підприємства, навчальні заклади, комунальні підприємства, спільні комунальні підприємства тощо.

Увага: спрощений режим застосовується індивідуально, а не щодо всіх працівників.

 

Яку нормативку оновлюють під спрощений режим

Зачіпають зміни з Закону № 2434 в основному КЗпП. У ньому з’являється ціла нова глава ІІІ-Б «Спрощений режим регулювання трудових відносин». Також є зміни до:

Вступ у дію та строк чинності спрощеного режиму

Закону був опублікований в газеті «Голос України» від 18.08.2022 р. Дата набуття чинності – 19.08.2022 р.

Однак звернути більшу увагу слід зовсім на інше: Закон № 2434, а отже, й спрощений режим регулювання трудових відносин, діятимуть до дня припинення (скасування) воєнного стану. Це значить, що такий режим є тимчасовим.

Увага: спрощений режим є тимчасовим.

Чи виникає спрощення регулювання трудових відносин «автоматично»

Ні, не виникає. По-перше, цей режим діє на добровільних засадах. По-друге, аби він був треба переукласти з працівником трудовий договір, адже він має відповідати всім істотним умовам, які визначені в ст. 496 КЗпП.

Увага: для спрощеного режиму з працівником треба укласти відповідний трудовий договір.

Що дає спрощений режим регулювання трудових відносин

Законотворці задекларували такі результати при застосуванні спрощеного режиму регулювання трудових відносин:

  • зменшення паперової бюрократії у роботодавців;
  • зниження «тіньової» зайнятості;
  • більш гнучка взаємодія з власними працівниками під час війни.

Однак, при аналізі Закону №2434 все виявляється не так «райдужно».

Увага: основна ідея — зменшення паперів і спрощення процесів прийняття/звільнення.

Переваги спрощеного режиму регулювання трудових відносин

Як певні переваги для роботодавця внаслідок встановлення спрощеного режиму регулювання трудових відносин можна виділити такі:

  • можливість звільнити працівника без пояснення причини. Однак умова такого звільнення – виплата компенсації, а вони можуть бути досить великі, особливо якщо звільняти кількох таких працівників (див. таблицю нижче);
  • розірвати договір можна шляхом надсилання працівнику рекомендованого листа. Договір вважається розірваним з наступного робочого дня після вручення працівнику такого листа (ст. 498 Закону № 2434);
  • поділ відпустки на частини будь-якої тривалості. За чинним законодавством одна з частин відпустки має бути безперервною у тривалості мінімум 14 к. днів (абз. 6 ст. 79 КЗпП).

КОМПЕНСАЦІЙНІ ВИПЛАТИ ПРИ ЗВІЛЬНЕННЯ ПРАЦІВНИКА БЕЗ ПРИЧИНИ

в умовах спрощеного регулювання трудових відносин

Сума періодів роботи працівника у роботодавця

Розмір

компенсації у кількості мінімальних зарплат (МЗП)

Розмір компенсації у перерахунку на:

серпень-вересень 2022

жовтень-грудень 2022

не більше 30 днів

0,5 МЗП

3250 грн

3350 грн

понад 30 днів

1 МЗП

6500 грн

6700 грн

понад 1 рік

3 МЗП

19500 грн

20100 грн

понад 2 роки

5 МЗП

32500 грн

33500 грн

 

 

Спірні «переваги» у спрощеному режимі регулюванні трудових відносин

Застосування спрощеного регулювання трудових відносин також передбачає, що:

  • можна не вести документацію з кадрових питань;
  • можна не приймати локальні нормативні акти та організаційно-розпорядчі документи, зокрема щодо режиму робочого часу та часу відпочинку, відпусток, а також інших документів з питань, які врегульовані трудовим договором (див. ст. 495 Закону № 2434);

Чому дані переваги є сумнівними? Зверніть увагу:

  • не уточнюється, яку саме документацію з кадрових питань можна не вести. Наприклад, табель обліку робочого часу вести чи ні? А заяви й накази про прийняття на роботу, наказ про відпустку – це ж також кадрова документація. І це згадані саме ті документи, які окрім кадрового обліку використовуються ще й бухгалтерському. А що потім після закінчення воєнного стану? Доведеться по тим працівникам, по яким вели не всі документи, їх терміново оформляти? Крім того, виникає цікава ситуація, коли у одного ж роботодавця будуть працівники, по яким документи ведуться, та такі, по яким не ведуться;
  • навіть якщо не укладати локальні нормативні акти, які діють за принципом «один на всіх», то доведеться все це індивідуально прописувати у договорі з кожним працівником – подивіться на перелік істотних умов такого договору у ст. 496 Закону № 2434. Там є й режим роботи, і тривалість робочого часу, і робота в нічний та надурочний час. У чому ж тут спрощення?

Увага: відмова від певної кадрової документації — досить ризикова й сумнівна «перевага».

Ще можна в трудових договорах для спрощеної системи врегулювати систему оплату праці та норми праці, розмір зарплати. Однак це можна зробити й за допомогою звичайного контракту або вже існуючих механізмів. Крім того, мають дотримуватися й вимоги щодо мінімальної зарплати, нормальної тривалості робочого часу та тижня та інші права й гарантії, які визначені КЗпП (абз. 9 ст. 495 Закону № 2434).

Щодо інших «переваг», то згадаємо спершу про існування Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стан» від 15.03.2022 № 2136 (даліЗакон № 2136). І тут спрощена система регулювання трудових відносин не пропонує нічого принципово нового:

  • можливість відпустки без збереження «за сімейними обставинами» понад 15 к. днів. Однак впродовж воєнного стану та під час COVID-карантину це можна й зараз, адже є ч. 3 ст. 12 Закону № 2136. А спрощена система більше часу воєнного стану й не діє;
  • зарплата працівникам за весь час щорічної відпустки виплачується до початку відпустки. Однак за ст. 21 існуючого Закону про відпустки зарплата працівникам за весь час відпустки виплачується теж до початку відпустки;
  • залучення працівника до роботи в надурочний час без дозволу профспілки. Однак чи не достатньо норм ст. 6 Закону № 2136. Там і так роботодавцю дозволено визначати час початку й закінчення роботи. А для об’єктах критичної інфраструктури ще й збільшена тривалість робочого тижня. Крім того, на практиці згода профспілки за таких обставин – досить формальна процедура.

Увага: більшість «бонусів» спрощеної системи можна знайти й у діючому трудовому законодавстві або певних практичних механізмах його застосування. А ще є звичайний строковий контракт.

 

Недоліки спрощеного режиму регулювання трудових відносин

Як бачимо, здебільшого переваги спрощеного режиму досить спірні. Тому конкретизуємо недоліки, над якими варто замислитися:

  • автоматично спрощений режим регулювання трудових відносин не впроваджується. Це значить, що доведеться вирішувати питання індивідуально по кожному працівнику й на підприємстві виникне цікава ситуація, коли частина працівників будуть на спрощеній системі, а частина — на звичайній. Тимчасово це буде чи постійно — залежить від багатьох обставин (колектив, дії керівництва, тривалість воєнного стану тощо);
  • доведеться переукладати трудові договори. Замість колективного договору, якщо такий був, для спрощеного режиму треба буде укласти договір індивідуально з кожним працівником. Це все зайвий час — отримати юридичну консультацію, скласти договір, узгодити, роз’яснити переваги нової системи працівникам. Можливо, ще й умовити кожного працівника, адже він може просто відмовитися. Примушувати укласти без взаємної згоди – прямо заборонено (оновлений Законом № 2434 абз. 2 ст. 9 КЗпП);
  • зробити договір однозначно кращим для роботодавця — спірне рішення. Навіть якщо ви умовите працівника його підписати, то умови трудових договорів, які погіршують становище працівників у порівнянні з законодавством України про працю, є недійсними (оновлений Законом № 2434 абз. 1 ст. 9 КЗпП);
  • значні юридичні ризики. Жоден юрист ще не складав такого договору, а отже, на практиці норми спрощеної системи невідпрацьовані. Якщо захопитися спрощенням, то може вийти погіршення у порівнянні з існуючим колективним договором або загальними нормами КЗпП, Закону про відпустки тощо. Наслідок — недійсність самого договору;
  • можливі складнощі при перевірках від Держпраці. Тут і змішання двох систем, і можлива відсутність певних документів. Крім того, інспектори Держпраці можуть знайти в такій системі нові типи порушень;
  • альтернативою розірванню договору без причини з направленням листа працівнику є призупинення трудових відносин на підставі ст. 13 Закону № 2136. Однаково обидва варіанти можливі лише впродовж воєнного стану. Але при призупиненні немає ніякої компенсації;
  • традиційний строковий контракт теж може визначити додаткові права, обов’язки та відповідальність сторін, умови матеріального забезпечення та організації праці працівника (порівняйте нову ч. 5 ст. 21 КЗпП та вже існуючу ч. 3 ст. 21 КЗпП, див. нижче таблицю);
  • мабуть, головний недолік – сумнівна доцільність. Питання навіщо це робити взагалі, якщо можна обійтися вже перевіреними інструментами трудового законодавства та «воєнним» Законом № 2136. Або ж тим же строковим контрактом. Останній принаймні можна використовувати на постійній основі.

ТРУДОВИЙ ДОГОВІР

СПРОЩЕНОЇ СИСТЕМИ ТА ТРАДИЦІЙНИЙ СТРОКОВИЙ КОНТРАКТ*

спрощена система регулювання

(нова ч. 5 ст. 21 КЗпП)

контракт

(існуюча ч.3 ст. 21 КЗпП)

У разі застосування спрощеного режиму регулювання трудових відносин, за взаємною згодою сторін, у трудовому договорі можуть визначатися додаткові права, обов’язки і відповідальність сторін, умови матеріального забезпечення та організації праці працівника, умови припинення або дострокового розірвання договору

Особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов’язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення та організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України

* знайдіть тут хоча б одну суттєву відмінність. При цьому зверніть увагу, що контракт теж фактично укладається за взаємною згодою сторін. Те, що контракт – це різновид строкового договору нічого не змінює, адже трудовий договір за спрощеної системи діє тільки у період воєнного стану, а отже, фактично теж є різновидом строкового договору

 

Увага: доцільність застосування спрощеного режиму регулювання трудових відносин — досить сумнівна, адже у діючому у час воєнного часу трудовому законодавстві є чимало схожих інструментів. Їх може бути цілком достатньо. Чи потрібно укладати такий договір лише заради можливості безпричинного розірвання трудового договору та ще й з виплатою компенсації, — дійсно питання.

Наостанок ще детальніше розберемо умови застосування спрощеного регулювання трудових відносин, а саме критерій «250 чол.» — кому, як, на яку дату та на підставі чого його визначати.

Хто такі суб’єкти малого або середнього підприємництва для цілей Закону № 2434

Питання постає, оскільки суб’єктів малого і середнього підприємництва визначає ч. 2 ст. 55 ГКУ. За нею суб’єкти середнього підприємництва – це якраз з чисельністю працюючих до 250 чол. включно. Однак там ще є й суб’єкти мікропідприємництва (≤ 10 чол.). Виходить, що вони не можуть застосовувати спрощений режим регулювання трудових відносин?

Гадаємо, що можуть всі, зокрема й суб’єкти мікропідприємництва. Справа в тому, що у ст. 495 ГКУ сказано «який є суб’єктом малого або середнього підприємництва відповідно до закону з середньою кількістю працівників за звітний період (календарний рік) не більше 250 осіб». Якщо не уточнюється якого саме закону, то слід вважати що цього закону, тобто Закону № 2434. Отже, для цілей Закону № 2434 використовується власне трактування суб’єктів середнього і малого підприємництва, куди потравляють усі з чисельністю до 250 осіб (включно), зокрема й суб’єкти мікропідприємництва, які згадує ГКУ.

Також на таку думку про те, що Закон № 2434 використовує своє власне трактування суб’єктів малого і середнього підприємництва — кількість критеріїв. Він один — чисельність працюючих. У тому ж ГКУ є ще й другий – за обсягом доходу.

Увага: всі суб’єкти з чисельністю працюючих до 250 чол. можуть застосувати спрощений режим регулювання трудових відносин. Виняток — юрособи публічного права.

За який період рахувати кількість працюючих

Звертаємося знову до вже цитованої ст. 495 ГКУ, де сказано «… за звітний період (календарний рік)…». Норма знову ж виписано досить не чітко. Все таки за звітний період чи за календарний рік? Чи тут маємо «звітний період = календарний рік»? І який саме статистичний звіт мається на увазі? До речі, дана словесна калька «… за звітний період (календарний) рік…» ніде окрім Закону № 2434 і ГКУ не зустрічається.

Для з’ясування цієї ситуації звернемося до іншого закону — Закону «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996 (даліЗакон про бухоблік), де у ч. 2 ст. 2 є своя класифікація підприємств на мікро-, малі, середні та великі. Однак тут визначено чітко, що значення критеріїв береться: «на дату складання річної фінансової звітності за рік, що передує звітному». Виходить, що для впровадження спрощеного регулювання трудових відносин у 2022 році треба брати показники кількості працюючих на 31.12.2021 року.

Інший же період звітування, аніж календарний рік, може бути у новостворених підприємств — див. ч. 2 ст. 13 Закону про бухоблік. У такому разі можна взяти кількість працюючих з останнього поданого звіту.

До фізосіб-підприємців, вважаємо, підхід має аналогічним, хоча й Закон про бухоблік на них не поширюється.

Увага: середню кількість працюючих беремо на 31 грудня попереднього року.

З якої звітності брати кількість працюючих

І ще одне питання тоді – звідки ж взяти цю кількість. Тоді звернемося знову до ст. 495 Закону № 2434, де сказано: «Для цілей застосування цієї статті середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) визначається за даними відповідної статистичної звітності, в якій зазначається відповідний показник».

Щодо юридичних осіб, то таким звітом для них може бути форма 1-ПВ «Звіт з праці» (квартальна), наприклад за IV квартал 2021 року. Однак вона у розділі IV містить аж 3 показники:

  • середньооблікову кількість штатних працівників;
  • середню кількість зовнішніх сумісників;
  • середню кількість працюючих за цивільно-правовими договорами.

Всі ці показники, аби отримати середню кількість працюючих, треба додати (див. п. 3.1 Інструкції зі статистики кількості працівників, наказ Держстату від 28.09.2005 № 286, далі Інструкція № 286).

Крім того, уже готовий, порахований показник середньої кількості працюючих має бути у Звіт про фінансовий стан (балансі) підприємства у заголовних реквізитах. Щоправда, джерелом його заповнення має бути та ж форма 1-ПВ.

Однак, як у такому разі бути з ФОП? Адже згадана норма ст. 495 стосується всіх — як юросіб, так і ФОП. Але ФОП не складають ані форми 1-ПВ, ані балансу. Виходить, що ФОП іншого виходу немає, як порахувати цю цифру, користуючись вимогами статичної Інструкції № 286.

Увага: форма 1-ПВ (квартальна) — джерело даних щодо середньої кількості працюючих. Рахуємо як штатних працівників, так і зовнішніх сумісників і робітників за ЦПД.

 

 

Вебінар для бухгалтерів

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді